:: دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) ::
جلد 17 شماره 6 صفحات 57-48 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل پیشران کلیدی تأثیرگذار بر همکاریهای علمی بین المللی در آموزش عالی: مطالعه ای کیفی
شهرام مهرآور گیگلو
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ، shahramm27@gmail.com
چکیده:   (640 مشاهده)
چکیده
مقدمه: امروزه توسعه فعالیت­های علمی بین­المللی به یکی از دغدغه­های اصلی دانشگاه­های برتر جهان در راستای افزایش اعتبار، کیفیت، درآمدزایی و برندسازی تبدیل شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل پیشران­کلیدی تأثیرگذار بر همکاری­های علمی بین­المللی در آموزش عالی کشور از دیدگاه مدیران بخش بین­الملل و صاحب­نظران این حوزه انجام شد است.
روش ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر مدیران بخش بین­الملل دانشگاه­های دولتی کشور و صاحب نظران این حوزه بود. مشارکت­کنندگان در پژوهش 14 نفر از مدیران بخش بین­الملل دانشگاه­های دولتی و 4 نفر از صاحب نظران این حوزه بود که با استفاده از مصاحبه نیمه­ساختار یافته داده­های پژوهش از آنها جمع­آوری گردید و جهت تحلیل داده­ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد.
نتایج:  پس از تجزیه و تحلیل داده­های حاصل از مصاحبه، مجموع کدهای آزاد استخراج شده از محتوای مصاحبه­ها 149 کد بود که در 12 مفهوم مشابه طبقه­بندی و در نهایت عوامل پیشران کلیدی تاثیر گذار بر گسترش همکاری­های علمی بین­المللی در آموزش عالی در 5 تم اصلی شامل عوامل: اقتصادی، سیای، فرهنگی و ارزشی، فناوری و محیطی دسته­بندی شدند.
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که برای ارتقا و تقویت همکاری­های علمی بین­المللی دانشگاه­ها آگاهی از بافتارهای اجتماعی جامعه­ای که دانشگاه در آن قرار گرفته ضروری است. زیرا که ارتباط میان دانشگاه و جامعه­ای که در آن قرار گرفته، ارتباطی متقابل و مشارکتی است و پیشران­های کلیدی نقش تاثیرگذاری در ارتقای همکاری­های علمی بین­المللی در آموزش عالی دارند.
واژه­ های کلیدی: آموزش عالی، همکاری­های علمی بین­المللی، پیشران­ها.
 
واژه‌های کلیدی: واژه­ های کلیدی: آموزش عالی، همکاری­ های علمی بین­ المللی، پیشران­ ها.
متن کامل [PDF 468 kb]   (209 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1399/6/10 | پذیرش: 1399/10/2 | انتشار: 1403/11/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها