شناسایی عوامل پیشران کلیدی تأثیرگذار بر همکاریهای علمی بین المللی در آموزش عالی: مطالعه ای کیفی
|
شهرام مهرآور گیگلو  |
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ، shahramm27@gmail.com |
|
چکیده: (640 مشاهده) |
چکیده
مقدمه: امروزه توسعه فعالیتهای علمی بینالمللی به یکی از دغدغههای اصلی دانشگاههای برتر جهان در راستای افزایش اعتبار، کیفیت، درآمدزایی و برندسازی تبدیل شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل پیشرانکلیدی تأثیرگذار بر همکاریهای علمی بینالمللی در آموزش عالی کشور از دیدگاه مدیران بخش بینالملل و صاحبنظران این حوزه انجام شد است.
روش ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر مدیران بخش بینالملل دانشگاههای دولتی کشور و صاحب نظران این حوزه بود. مشارکتکنندگان در پژوهش 14 نفر از مدیران بخش بینالملل دانشگاههای دولتی و 4 نفر از صاحب نظران این حوزه بود که با استفاده از مصاحبه نیمهساختار یافته دادههای پژوهش از آنها جمعآوری گردید و جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد.
نتایج: پس از تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه، مجموع کدهای آزاد استخراج شده از محتوای مصاحبهها 149 کد بود که در 12 مفهوم مشابه طبقهبندی و در نهایت عوامل پیشران کلیدی تاثیر گذار بر گسترش همکاریهای علمی بینالمللی در آموزش عالی در 5 تم اصلی شامل عوامل: اقتصادی، سیای، فرهنگی و ارزشی، فناوری و محیطی دستهبندی شدند.
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که برای ارتقا و تقویت همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاهها آگاهی از بافتارهای اجتماعی جامعهای که دانشگاه در آن قرار گرفته ضروری است. زیرا که ارتباط میان دانشگاه و جامعهای که در آن قرار گرفته، ارتباطی متقابل و مشارکتی است و پیشرانهای کلیدی نقش تاثیرگذاری در ارتقای همکاریهای علمی بینالمللی در آموزش عالی دارند.
واژه های کلیدی: آموزش عالی، همکاریهای علمی بینالمللی، پیشرانها.
|
|
واژههای کلیدی: واژه های کلیدی: آموزش عالی، همکاری های علمی بین المللی، پیشران ها. |
|
متن کامل [PDF 468 kb]
(209 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1399/6/10 | پذیرش: 1399/10/2 | انتشار: 1403/11/10
|
|
|
|