[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1388 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 4-3 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی درونی گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد
یوسف محمودی فر1 ، حسین اسماعیلی ، سعید حبیب زاده ، کاظم صالحی
1- ، yosef1380@yahoo.com
چکیده:   (27409 مشاهده)

  ا هد ا ف . این مطالعه با هدف ارزیابی درونی نقاط قوت و ضعف گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد به­منظور ارتقای کیفیت آموزش انجام شد.

  روش ­ ­ها. در این مطالعه توصیفی مقطعی، ملاک­های مدیر گروه، تجهیزات گروه، فضای آموزشی نظری و بالینی، دانشجویان، اعضای هیات علمی، روش­های یاددهی- یادگیری و تولید دانش جدید مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش جمع­آوری داده­ها پرسش­نامه، مشاهده و چک­لیست بود. اعضای گروه، پس از تعیین نشانگرها و اختصاص امتیاز ایده­آل برای هر کدام از ملاک­های انتخاب­شده، وضعیت موجود را با نشانگرها مورد مقایسه قرار دادند. ویژگی مطلوب هر ملاک تعیین و هر ملاک بین 1 تا 5 (خیلی ضعیف تا عالی) طبقه­بندی شد. میانگین امتیاز ملاک­ها تعیین و از طبقه­بندی گورمن برای نتیجه­گیری نهایی استفاده شد.

  یافته­ها . جایگاه سازمانی مدیر گروه دارای نمره 5/3 و رتبه " بیش از رضایت­بخش " ، عوامل پشتیبانی دارای نمره 07/4 و رتبه " قوی " ، فرآیند آموزش- یادگیری دارای نمره 03/4 و رتبه " قوی " و در مجموع نمره ارزیابی گروه پرستاری 97/3 و دارای رتبه " خوب " بود. از نظر دانشجویان، فرآیند آموزش گروه پرستاری دارای نمره 37/3 و رتبه " بیش از رضایت­بخش " بود. مدیر گروه، اعضای هیات علمی و شورای گروه، هر کدام امتیاز 5/3 و رتبه " بیش از رضایت­بخش " را براساس رده­بندی گورمن کسب کردند.

  نتیجه­گیری. با وجود ارزیابی کلی "خوب" عملکرد گروه پرستاری، با رفع نقیصه­های مشخص­شده در هر بخش، خصوصاً آموزش بالینی، می­توان به نتایج بهتری دست یافت. گروه آموزشی، با شناخت نقاط ضعف و قوت خود، فعالانه در جهت رفع نقایص و تقویت نقاط مثبت خود قدم برمی­دارد.

 

واژه‌های کلیدی: ارزیابی درونی، گروه پرستاری
متن کامل [PDF 168 kb]   (8899 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1388/4/22 | پذیرش: 1390/4/27 | انتشار: 1388/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmodifar Y., Esmaili H., Habibzadeh S., Salehi K.. Internal evaluation of nursing department in Islamic Azad University of Mahabad. Educ Strategy Med Sci 2009; 2 (2) :3-4
URL: http://edcbmj.ir/article-1-28-fa.html

محمودی فر یوسف، اسماعیلی حسین، حبیب زاده سعید، صالحی کاظم. ارزیابی درونی گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1388; 2 (2) :3-4

URL: http://edcbmj.ir/article-1-28-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710