ا هد ا ف . این مطالعه با هدف ارزیابی درونی نقاط قوت و ضعف گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد بهمنظور ارتقای کیفیت آموزش انجام شد.
روش ها. در این مطالعه توصیفی مقطعی، ملاکهای مدیر گروه، تجهیزات گروه، فضای آموزشی نظری و بالینی، دانشجویان، اعضای هیات علمی، روشهای یاددهی- یادگیری و تولید دانش جدید مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش جمعآوری دادهها پرسشنامه، مشاهده و چکلیست بود. اعضای گروه، پس از تعیین نشانگرها و اختصاص امتیاز ایدهآل برای هر کدام از ملاکهای انتخابشده، وضعیت موجود را با نشانگرها مورد مقایسه قرار دادند. ویژگی مطلوب هر ملاک تعیین و هر ملاک بین 1 تا 5 (خیلی ضعیف تا عالی) طبقهبندی شد. میانگین امتیاز ملاکها تعیین و از طبقهبندی گورمن برای نتیجهگیری نهایی استفاده شد.
یافتهها . جایگاه سازمانی مدیر گروه دارای نمره 5/3 و رتبه " بیش از رضایتبخش " ، عوامل پشتیبانی دارای نمره 07/4 و رتبه " قوی " ، فرآیند آموزش- یادگیری دارای نمره 03/4 و رتبه " قوی " و در مجموع نمره ارزیابی گروه پرستاری 97/3 و دارای رتبه " خوب " بود. از نظر دانشجویان، فرآیند آموزش گروه پرستاری دارای نمره 37/3 و رتبه " بیش از رضایتبخش " بود. مدیر گروه، اعضای هیات علمی و شورای گروه، هر کدام امتیاز 5/3 و رتبه " بیش از رضایتبخش " را براساس ردهبندی گورمن کسب کردند.
نتیجهگیری. با وجود ارزیابی کلی "خوب" عملکرد گروه پرستاری، با رفع نقیصههای مشخصشده در هر بخش، خصوصاً آموزش بالینی، میتوان به نتایج بهتری دست یافت. گروه آموزشی، با شناخت نقاط ضعف و قوت خود، فعالانه در جهت رفع نقایص و تقویت نقاط مثبت خود قدم برمیدارد.
Mahmodifar Y., Esmaili H., Habibzadeh S., Salehi K.. Internal evaluation of nursing department in Islamic Azad University of Mahabad. Educ Strategy Med Sci 2009; 2 (2) :3-4 URL: http://edcbmj.ir/article-1-28-fa.html
محمودی فر یوسف، اسماعیلی حسین، حبیب زاده سعید، صالحی کاظم. ارزیابی درونی گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1388; 2 (2) :3-4