[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1401 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 206-195 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل فرآیند مدیریت مدارس موفق بر اساس یافته های پژوهش بین المللی ISSPP
سارا عابدی کوشکی1 ، علی اکبر امین بیدختی 2، حسن رضا زین آبادی3
1- دانشگاه سمنان
2- دانشگاه سمنان ، a.aminbeidokhti@semnan.ac.ir
3- دانشگاه خوارزمی تهران
چکیده:   (10212 مشاهده)
مقدمه: پروژه ISSPP در سال 2001 به اجرا درآمد و همچنان به دنبال درک ویژگی ها، گرایشات و خصوصیات مدیران موفق مدارس موفق هستند. نتایج مطالعه موردی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که مدیران آموزشی موفق دارای خصوصیات برجسته‌ای هستند. هدف پژوهش حاضر شناسایی ویژگی ‌های مدیران مدارس موفق بر اساس پژوهش ‌های انجام ‌شده در پروژه ISSPPو ارائه الگوی مدیریت مدارس موفق با منطق پارادایمی است.
روش ها: روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد است. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر شامل متخصصان و صاحب نظران آموزش و پرورش و اساتید دانشگاهی بودند که تعداد 15 نفر به روش نمونه گیری گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقالات انتشاریافته در پایگاه رسمی اینترنتی ISSPP در دانشگاه ناتینگهام انگلستان و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. تعداد کل مقالات منتشر شده در این پایگاه تا پایان سال 2019 بالغ ‌بر یکصد مقاله بود که این پژوهش به بررسی 36 مقاله مرتبط با ویژگی ‌های مدیر مدارس موفق پرداخته است. تحلیل این داده ها با روش داده بنیاد و کد گذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد.
یافته ها: از تحلیل مصاحبه ها و مقالات در مرحله کد گذاری از 393 مفهوم، در مرحله کد گذاری محوری 40 مقوله فرعی و در کد گذاری انتخابی پنج مقوله اصلی دسته بندی شد.
 نتیجه گیری: در نهایت مدل پارادایمی در قالب پدیده محوری(فلسفه، بینش و ارزش ها)،  شرایط علّی(الگوی رهبری)، شرایط زمینه ای(رفتارها و خصوصیات شخصیتی)، شرایط مداخله ای(مداخلات سازمانی)، راهبرد ها(روابط) و پیامدها(موفقیت) تدوین شد.
واژه‌های کلیدی: مدیر موفق، مدارس موفق، ISSPP، پایداری موفقیت
متن کامل [PDF 488 kb]   (5059 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1399/11/17 | پذیرش: 1400/2/3 | انتشار: 1401/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedikooshki S, Aminbeidokhti A, Zeinabadi H. Designing a successful school management process model based on ISSPP international research findings. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (2) :195-206
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2801-fa.html

عابدی کوشکی سارا، امین بیدختی علی اکبر، زین آبادی حسن رضا. طراحی مدل فرآیند مدیریت مدارس موفق بر اساس یافته های پژوهش بین المللی ISSPP. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (2) :195-206

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2801-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645