شناسایی و دستهبندی ویژگیهای سیستم آموزش الکترونیکی براساس مدل کانو در دانشگاههای مجازی ایران
|
حمید رضا رضوانی1 ، هادی درگاهی 2 |
1- دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران 2- دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران ، dargahi.hadi@gmail.com |
|
چکیده: (18432 مشاهده) |
اهداف: امروزه بهکارگیری گسترده تکنولوژیهای نو و در نتیجه نیاز به آموزش بیشتر و به تبع آن هزینه بیشتر، مراکز آموزشی و شرکتها را بر آن داشته است تا به استفاده از راهکارهای نوین آموزشی رویآورند. یکی از این راهکارها، آموزش الکترونیک است. هدف از این مطالعه شناسایی و دستهبندی ویژگیهای یک سیستم آموزشی مطلوب از دیدگاه دانشجویان دانشگاههای مجازی کشور بر اساس مدل کانو بود. روشها: این مطالعه توسعهای در بازه زمانی دیماه تا اسفندماه 1390 در کلیه فارغالتحصیلان و دانشجویان سال آخر 17 مرکز فعال آموزش الکترونیکی دانشگاهی ایران انجام شد. در مجموع 459 نفر از 17 مرکز آموزشی مجازی سراسر ایران به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از نرمافزار Excel و روش میانگین موزون جدول فراوانی برای تحلیل مدل کانو استفاده شد. یافتهها: عوامل طراحی مفید، کیفیت مطلوب اینترنت و استفاده آسان، بهترتیب مهمترین عوامل اساسی موثر بر ایجاد رضایت در دانشجویان، عوامل عدم تشویش، تعامل با محتوای درسی، خودبهرهگیری، تعامل با دیگر دانشجویان، تعامل با اساتید و تنوع در ارزیابی، بهترتیب مهمترین عوامل عملکردی موثر بر رضایت دانشجویان و عوامل نگرش دانشجو، انعطاف در ارایه محتوای آموزشی، کیفیت محتوای آموزشی، نگرش اساتید و پاسخهای بهموقع اساتید، بهترتیب مهمترین عوامل انگیزشی موثر بر رضایت دانشجویان بودند. نتیجهگیری: با توجه به اینکه عوامل نگرش دانشجو، انعطاف در ارایه محتوای آموزشی، کیفیت محتوای آموزشی، نگرش اساتید و پاسخهای بهموقع اساتید بهعنوان عوامل اصلی در انگیزش دانشجویان هستند، موسسات آموزش الکترونیکی باید بر این عوامل تاکید بیشتری داشته باشند. |
|
واژههای کلیدی: رضایت دانشجو، آموزش الکترونیکی، مدل کانو، دانشگاه مجازی |
|
متن کامل [PDF 592 kb]
(6195 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1391/3/8 | پذیرش: 1391/7/2 | انتشار: 1391/7/24
|
|
|
|