[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 175-171 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه شیوه‌های ارزشیابی عملکرد دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی
سید محمد خادم‌الحسینی1 ، جمیله مختاری نوری 2، فخرالدین فیضی3
1- گروه اطفال، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌‌ا...(عج)، تهران، ایران
2- گروه مدیریت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌‌ا...(عج)، تهران، ایران ، mokhtari@bmsu.ac.ir
3- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌‌ا...(عج)، تهران، ایران
چکیده:   (20095 مشاهده)
اهداف: ارزش‌یابی بالینی دانشجویان ارتباط تنگاتنگی با کسب مهارت آنان دارد. ارزش‌یابی بالینی دانشجویان پرستاری، مسئولیت مهم و اغلب پیچیده مربیان پرستاری است. این پژوهش با هدف مقایسه شیوه‌های ارزش‌یابی عملکرد دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش توصیفی- مقایسه‌ای در سال 1385 انجام شد. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان ترم آخر رشته پرستاری در مقطع کارشناسی پیوسته در دو دانشکده پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی "الف" و "ب" در شهر تهران بودند. 105 نفر (20 نفر از دانشگاه "الف" و 85 نفر از دانشگاه "ب") به روش مبتنی بر هدف انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه خودساخته بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با برنامه نرم‌افزاری SPSS 13 و به‌کمک آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. از آزمون مجذور کای، آزمون دقیق فیشر و آزمون T مستقل استفاده شد.
یافته‌ها: بین دو دانشگاه درخصوص ارزش‌یابی عملکرد دانشجو با حضور خود دانشجو، توضیح‌دادن معیارهای ارزش‌یابی عملکرد بالینی در ابتدای دوره، تنظیم معیارهای دسترسی به اهداف آموزشی همراه با دانشجو، اطلاع‌رسانی نمرات حاصل از ارزش‌یابی عملکرد بالینی دانشجو، استفاده از خودارزشیابی، سنجش میزان توانایی دانشجو قبل از شروع ترم، مشاهده رفتار دانشجو حین اجرای پروسیجر و تهیه و تنظیم معیارهای ارزش‌یابی توسط مربیان بالینی تفاوت معنی‌دار مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: 95% دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی "الف"، فرآیند ارزش‌یابی بالینی را سنتی و 5% نوین می‌دانند، در حالی که در دانشگاه علوم پزشکی "ب" 18/41%، شیوه ارزش‌یابی را سنتی و 82/58% آن را نوین قلمداد می‌کنند. همچنین بین شیوه‌های ارزش‌یابی بالینی دو دانشگاه، تفاوت آماری معنی‌داری وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: ارزش‌یابی عملکرد، آموزش بالینی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 221 kb]   (4225 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1391/4/19 | پذیرش: 1391/6/5 | انتشار: 1391/7/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khademolhosseini S M, Mokhtari Nouri J, Feyzi F. Comparison of performance evaluation methods of nursing students in clinical training. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (3) :171-175
URL: http://edcbmj.ir/article-1-287-fa.html

خادم‌الحسینی سید محمد، مختاری نوری جمیله، فیضی فخرالدین. مقایسه شیوه‌های ارزشیابی عملکرد دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (3) :171-175

URL: http://edcbmj.ir/article-1-287-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645