:: دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) ::
جلد 17 شماره 6 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل ساختاری رفتارهای تسهیل‌کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور بر اساس جو مدرسه با نقش میانجی‌ خوش‌بینی تحصیلی در دانش‌آموزان
لیلا حیدریانی1 ، عزت اله قدم پور2 ، محمد عباسی1
1- دانشگاه لرستان
2- دانشگاه لرستان ، ghadampour.e@lu.ac.ir
چکیده:   (802 مشاهده)
مقدمه: ارتقاء و  بهبود سلامت فراگیران، یکی از مهم­ترین ابعاد توسعه و بهسازی منابع انسانی بوده و در چند دهه­ی اخیر توجه سازمان­های آموزشی به نیروهای سالم جسمی و فکری در نهادهای آموزشگاهی را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری رفتارهای تسهیل­کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت­محور بر اساس جو مدرسه با نقش میانجی­ خوش­بینی تحصیلی در دانش­آموزان بود.
روش‌ها: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان ابتدایی (دوره دوم) شهرستان بروجرد در سال  تحصیلی 400- 1399 به تعداد 16000 بود که به صورت تصادفی خوشه­ای تعداد 450 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. داده­های پژوهش به کمک پرسشنامه­های­ رفتارهای تسهیل­کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت­محور صالح­زاده و همکاران، جو مدرسه لی و همکاران  و خوش­بینی تحصیلی اسچنن­موران و همکاران گردید. داده­ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرارگرفت.
یافته‌ها: نتایج مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد که جو مدرسه اثر مستقیم معناداری بر رفتارهای تسهیل­کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت­محور دانش­آموزان دارد (01/0>p، 30/0=b). همچنین خوش­بینی تحصیلی نیز به طور غیرمستقیم اثر معناداری بر رفتارهای تسهیل­کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت­محور دارد (064/0 = β، 05/0>p).
نتیجه‌گیری: با توجه داشتن به متغیرهای جو مدرسه و خوش­بینی تحصیلی می­توان افزایش رفتارهای تسهیل­کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت­محور دانش­آموزان را انتظار داشت.
واژه‌های کلیدی: رفتارهای تسهیل‌کننده، سبک زندگی تحصیلی، سلامت‌محور، جو مدرسه، خوش‌بینی تحصیلی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 560 kb]   (225 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1400/5/25 | پذیرش: 1400/10/8 | انتشار: 1403/11/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها