طراحی مدل ساختاری رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور بر اساس جو مدرسه با نقش میانجی خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان
|
لیلا حیدریانی1 ، عزت اله قدم پور2 ، محمد عباسی1  |
1- دانشگاه لرستان 2- دانشگاه لرستان ، ghadampour.e@lu.ac.ir |
|
چکیده: (802 مشاهده) |
مقدمه: ارتقاء و بهبود سلامت فراگیران، یکی از مهمترین ابعاد توسعه و بهسازی منابع انسانی بوده و در چند دههی اخیر توجه سازمانهای آموزشی به نیروهای سالم جسمی و فکری در نهادهای آموزشگاهی را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور بر اساس جو مدرسه با نقش میانجی خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان بود.
روشها: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان ابتدایی (دوره دوم) شهرستان بروجرد در سال تحصیلی 400- 1399 به تعداد 16000 بود که به صورت تصادفی خوشهای تعداد 450 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادههای پژوهش به کمک پرسشنامههای رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور صالحزاده و همکاران، جو مدرسه لی و همکاران و خوشبینی تحصیلی اسچننموران و همکاران گردید. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که جو مدرسه اثر مستقیم معناداری بر رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دانشآموزان دارد (01/0>p، 30/0=b). همچنین خوشبینی تحصیلی نیز به طور غیرمستقیم اثر معناداری بر رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دارد (064/0 = β، 05/0>p).
نتیجهگیری: با توجه داشتن به متغیرهای جو مدرسه و خوشبینی تحصیلی میتوان افزایش رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دانشآموزان را انتظار داشت. |
|
واژههای کلیدی: رفتارهای تسهیلکننده، سبک زندگی تحصیلی، سلامتمحور، جو مدرسه، خوشبینی تحصیلی، دانشآموزان |
|
متن کامل [PDF 560 kb]
(225 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1400/5/25 | پذیرش: 1400/10/8 | انتشار: 1403/11/10
|
|
|
|