[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 4 - ( مهر-آبان 1401 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 410-401 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی اهمال کاری دانشجویان پزشکی براساس باورهای فراشناختی با نقش واسطه ای راهبردهای یادگیری
حسین پورموسی بزنجانی1 ، محمدعلی محمدی فر 2، سیاوش طالع پسند1 ، علی محمد رضایی1
1- دانشگاه سمنان
2- دانشگاه سمنان ، alimohammadifar@semnan.ac.ir
چکیده:   (946 مشاهده)
 مقدمه : اهمال کاری تحصیلی رفتاری است که می تواند به دنبال باورها و ساختارهای شناختی ایجاد شود و همچنین تحت تأثیر فرآیندهای شناختی قرار گیرد. عوامل مختلف مرتبط با ادراک و توانایی ها  در بروز اهمال کاری نقش به سزایی دارند. پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطه‏ گری راهبردهای یادگیری در رابطه‏ ی بین باورهای فراشناختی و  با اهمال‏ کاری تحصیلی  بوده است.
روش ها: برای بررسی مدل پژوهش و فرضیه­ ها، از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. . از بین جامعه‏ آماری دانشجویان دوره کارشناسی  دانشگاه علوم پزشکی کرمان ،تعداد 412 نفر دانشجو  به مقیاس‏ های باورهای فراشناختی نسبت به اهمال ‏کاری (فرینی و همکاران ،2009)، راهبردهای یادگیری( وین اشتاین و پالمر ، 2002) و اهمال‏ کاری تحصیلی (مک‏کلوسکی ، 2012) به روش نمونه‏ گیری خوشه ‎ای چند مرحله ‏ای تصادفی پاسخ دادند.
یافته ها : در بخش یافته‏ های پژوهش حاضر مشخص شد که باورهای فراشناختی به صورت مستقیم (0001/0= p57/0 =β) و غیر مستقیم (009/0= p17/0 =β) از طریق راهبردهای یادگیری بر اهمال ‏کاری تحصیلی اثر مثبت و معنادار دارد.
 نتیجه گیری : یافته‏ های پژوهش حاضر در این رابطه نشان داد که باورهای فراشناختی هم به صورت مستقیم و هم به غیر مستقیم از طریق راهبردهای یادگیری بر اهمال‏ کاری تحصیلی اثر مثبت و معنادار دارد. بر طبق نظریه شناختی-رفتاری می‎توان مطرح کرد که باورهای فراشناختی بر پردازش اطلاعات اثر می ‏گذارد و زمینه ‏ساز پیامدهای رفتاری مختلف ‏شود. 

 
واژه‌های کلیدی: دانشجویان، باورهای فراشناختی، راهبردهای یادگیری، اهمال‌ کاری تحصیلی.
متن کامل [PDF 1399 kb]   (1238 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1401/2/17 | پذیرش: 1401/4/12 | انتشار: 1401/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourmousa Bzanjani H, Mohammadifar M, Taiehpasand S, Rezaei A. Modeling with medical students' procrastination based on metacognitive beliefs mediating role of learning strategies. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (4) :401-410
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3010-fa.html

پورموسی بزنجانی حسین، محمدی فر محمدعلی، طالع پسند سیاوش، رضایی علی محمد. مدل یابی اهمال کاری دانشجویان پزشکی براساس باورهای فراشناختی با نقش واسطه ای راهبردهای یادگیری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (4) :401-410

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3010-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( مهر-آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645