:: دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 229-223 برگشت به فهرست نسخه ها
روایی وپایایی پرسشنامه ارزشیابی استادان توسط دانشجویان
فاطمه حسینی1 ، فاطمه کریمی2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، fathemeh.lahije
چکیده:   (21172 مشاهده)

  اهداف: به‌منظور استفاده کارآمد از نظرات دانشجویان برای ارزشیابی عملکرد استادان، باید پرسش‌نامه‌هایی جامع که دارای سئوال‌های تعمیم‌پذیر و مبین متغیرهای اصلی مورد آزمون باشد، طراحی شوند. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی پرسش‌نامه ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان بود.

  روش‌ها: این مطالعه پیمایشی در جامعه دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد و 626 دانشجو به روش نمونه‌گیری تصادفی از 5 دانشکده انتخاب شدند. برای سنجش روایی هر پرسش فرم ارزشیابی اساتید، از پرسش‌نامه محقق‌ساخته شامل 99 سئوال بسته‌پاسخ استفاده شد. برای تعیین پایایی با روش ضریب توافق از فرم‌های تکمیل‌شده ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان، 26 نمونه از دانشکده فنی، 42 نمونه از دانشکده‌های کشاورزی، علوم پایه و تربیت بدنی و 66 نمونه از دانشکده علوم انسانی به تناسب جمعیت دانشکده‌ها مورد تحلیل قرار گرفتند.

  یافته ‌ها: روایی محتوایی برخی از مولفه‌های سئوال‌های اصلی کمتر از 30% بود و ارتباط کمی با سئوال اصلی داشت. ضریب توافق به‌دست‌آمده برای همه سئوال‌ها بالا بود. در دانشکده فنی- مهندسی، سئوال 11، در دانشکده‌های کشاورزی، تربیت بدنی و علوم پایه سئوالات 13 و 14 و در دانشکده علوم انسانی سئوالات 6، 12، 13 و 14 پرسش‌نامه ارزشیابی از بالاترین توافق برخوردار بودند.

  نتیجه‌گیری: روایی محتوایی پرسش‌نامه ارزشیابی اساتید دانشگاه گیلان در بعضی از سئوالات پایین است. درخصوص پایایی (ضریب توافق) سئوالات پرسش‌نامه نیز گرچه همه آنها از پایایی بالایی برخوردارند، ولی این درجه توافق از دانشکده‌ای به دانشکده دیگر متفاوت است.

واژه‌های کلیدی: روایی، پایایی، پرسش‌نامه ارزشیابی، استادان، دانشجویان
متن کامل [PDF 264 kb]   (5381 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1391/6/7 | پذیرش: 1392/1/26 | انتشار: 1392/1/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها