1- دانشگاه محقق اردبیلی 2- دانشگاه محقق اردبیلی ، zahed@uma.ac.ir
چکیده: (104 مشاهده)
مقدمه: مدرسه زندگی به عنوان یک سازمان یادگیرنده، محل رشد استعدادها و توانمندیهای همهی عناصر انسانی است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تحقق مدرسه زندگی در دوره ابتدایی تحت عنوان پیشایندهای مدرسه زندگی با روش فراترکیب انجام شد. روشها:این پژوهش کیفی، ازنظرهدف کاربردی ودارای رویکرد فراترکیب میباشد. برای گردآوری دادهها پژوهشهای پیشین در زمینه مدرسه زندگی بین سالهای 2021 -2000 جستجو شد. 136 مقاله در حوزه مدرسه زندگی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت 48 مقاله انتخاب و با تحلیل محتوای آنها ابعاد و کدهای مربوط استخراج شد. برای کنترل کیفیت مفاهیم استخراج شده از مقایسه نظر پژوهشگر با دو خبره استفاده شد و برای ارزیابی میزان توافق بین دو متخصص از شاخص کاپا استفاده شد. مقدار شاخص با استفاده از نرمافزار SPSS عدد 644/0 محاسبه گردید.
یافتهها:یافته های پژوهش در 3 مقوله، 10 مفهوم و 106 کد شناسایی و دستهبندی شد که سه مقوله اصلی عبارتند از کیفیت منابع انسانی، عوامل درون سازمانی و معماری مدرسه. در نهایت پس از طی گامهای پژوهش الگویی از پیشایندهای مدرسه زندگی ارائه شد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر و الگوی ارائه شده در این پژوهش میتواند نقشه راه مناسبی در راستای ایجاد بستر مناسب برای استقرار اثربخش مدرسه زندگی باشد.
Maleki S, Zahed babelan A, Khaleghkhah A, Taqavi H. school of life, Antecedents, Meta-Synthesis, elementary school. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (3) :10-21 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3084-fa.html
ملکی شیوا، زاهد بابلان عادل، خالق خواه علی، تقوی حسین. شناسایی پیشایندهای مدرسه زندگی با رویکرد فراترکیب. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (3) :10-21