اهداف. پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی تحت تاثیر عوامل متعددی است و شناسایی عوامل خطرآفرین ضروری به نظر میرسد. این مطالعه بهمنظور شناسایی عملکرد تحصیلی دانشآموختگان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و عوامل مرتبط با آن انجام گرفت.
روشها. در مطالعهای مقطعی، 586 دانشآموخته رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال 1365 تا انتهای 1382 به روش سرشماری انتخاب شدند. پرسشنامهای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و وضعیت تحصیلی دانشآموخته شامل معدل هر یک از دورههای علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی، کارورزی و کل دوره مورد استفاده قرار گرفت. میانگین معدل هر یک از دورهها و کل دوره بهطور جداگانه بررسی و بهعنوان نقطه برش برای تحلیلهای آماری در نظر گرفته شد. در هر یک از دورهها، معدل کمتر از میانگین بهعنوان وضعیت تحصیلی نامطلوب (گروه مورد) منظور شد و دادهها با استفاده از نسبت شانس و درصد تفاوت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها. معدل دورههای علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی، کارورزی و معدل کل به ترتیب 47/1 ± 13/15، 53/1 ± 60/14، 25/1 ± 42/15، 95/0 ± 31/17 و 10/1 ± 74/15 بود. در دوره علوم پایه 41%، دوره فیزیوپاتولوژی 7/42%، دوره کارآموزی 5/50%، دوره کارورزی 7/37% و در کل دوره 278 نفر (4/47%) وضعیت تحصیلی نامطلوب داشتند. سهمیه پذیرش، وضعیت تاهل، جنسیت و تاخیر در ورود به دانشگاه بهعنوان مهمترین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی گزارش شدند.
نتیجهگیری. عملکرد تحصیلی نامطلوب در دانشجویان معمول بهنظر میرسد. براساس نتایج این پژوهش تجدیدنظر در برنامههای گزینش دانشجو و حمایت از دانشجویان آسیبپذیر ضروری است.
Fakharian E., Tagharrobi Z., Mirhoseini F., Rasoulinejad S. A., Akbari H., Ameli H.. Academic performance of medical alumni of Kashan University of medical sciences and its related factors. Educ Strategy Med Sci 2009; 2 (2) :5-6 URL: http://edcbmj.ir/article-1-32-fa.html
فخاریان اسماعیل، تقربی زهرا، میرحسینی فخرالسادات، رسولی نژاد سیداصغر، اکبری حسین، عاملی حسین. وضعیت تحصیلی دانش آموختگان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و عوامل مرتبط با آن. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1388; 2 (2) :5-6