مدل توانمندسازی کارکنان آموزش و پرورش بر اساس رویکرد ارتقای عملکرد
|
حسن پناهی1 ، نادر بهلولی1 ، ناصر فقهی فرهمند1 ، مرتضی هنرمندعظیمی2  |
1- دانشگاه آزاداسلامی 2- دانشگاه آزاداسلامی ، azimi_mortaza@yahoo.com |
|
چکیده: (721 مشاهده) |
مقدمه: یکی از برجسته ترین کارکردهای مدیریت منابع انسانی، در نظام آموزش و پرورش، تربیت کارکنان توانمند، جهت؛ تغییر، تحول و توسعه سازمانی است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف معرفی مدل توانمندسازی کارکنان آموزش و پرورش، براساس رویکرد ارتقای عملکرد انجام شده است.
روشها: این پژوهش از نظرهدف، کار بردی با رویکردکیفی به روش داده بنیاد است که با روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند، 20نفر از افراد خبره و متخصص آموزش و پرورش تا حد رسیدن به اشباع نظری دادهها، انتخاب و طی مصاحبه نیمه ساختارمند، داده ها جمع آوری و از طریق کدگذاری سه مرحله ی و مقایسه مداوم با روش گرند تئوری مورد تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: مدل پارادایمی شامل شش مقوله اصلی؛ سیسـتم کنترل، توانمند سازی منابع انسانی، ارتقای فرهنگ سازمانی، پویایی سیستم، تعاملات سازمانی و ارتقای عملکرد با 26مقوله فرعی ازطریق تحلیل دادهها به دست آمد و اعتبار آنها تأئید شد.
نتیجهگیری: پس ازتحلیل دادهها و تأئید نهایی مقولهها توسط خبرگان، مدل پژوهش ترسیم و نتایج نشان دادکه از اعتبار لازم برای کاربرد، جهت توانمندسازی کارکنان و معلمین آموزش و پرورش به منظور ارتقای عملکرد برخورداراست. |
|
واژههای کلیدی: آموزش و پرورش، ارتقای عملکرد، توانمندسازی، منابع انسانی |
|
متن کامل [PDF 423 kb]
(314 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1402/9/6 | پذیرش: 1402/10/21 | انتشار: 1403/11/10
|
|
|
|