یافتاری داده بنیاد از ابعاد و مؤلفه های حکمرانی در نظام های آموزشی در اندیشه منظوم حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)
|
سیدمحمدرضا حسینی نژاد ماهانی1 ، رضا هویدا2 ، یاسمین عابدینی1  |
1- دانشگاه اصفهان 2- دانشگاه اصفهان ، r.hoveida@edu.ui.ac.ir |
|
چکیده: (794 مشاهده) |
مقدمه: حکمرانی در نظامهای آموزشی همچون چتری بر کلیه ارکان و اجزاء دستگاه تعلیم و تربیت سایه افکنده است و شناخت ابعاد و مؤلفههای حکمرانی بویژه از منظر اندیشمندان عرصه حکمرانی، الگویی نظاممند و مجرب را پیشروی سیاستگذاران تربیتی و آموزشی خواهد گشود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای حکمرانی در نظامهای آموزشی در منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای که بیش از سه دهه در بالاترین سطوح حکمرانی و در چارچوب اندیشه اسلامی نقشآفرین بوده است، انجام شده است.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش «نظریهپردازی دادهبنیاد» و با بهرهگیری از نرمافزار تحلیل کیفی Atlas.ti و اعتباریابی دوگانه با استفاده از ارزیاب موازی با محاسبه ضریب کاپای 0.94 و اخذ نظر خبرگان و صاحبنظران موضوعی انجام شده است.
یافتهها: نتایج کد گذاری سه مرحلهای بر روی 2424 سند شناسایی شده که جملگی منتسب به معظمله بوده و 273 سند انتخابی و 1381 گزاره، از رویش 3 بُعد و 13 مؤلفه حکایت دارد. بُعد «ماهیت حکمرانی» شامل مؤلفههای «مردمپایه، استقلالطلب، آرمان گرایی واقعبین، عدالتمحور» و بُعد «قلمرو حکمرانی» شامل مؤلفههای «اسناد و نظامات، ارکان تعلیم و تربیت، حکمرانی بیرونی» و بُعد «ویژگیهای حکمرانی» شامل مؤلفههای «انعطافپذیری، فسادستیزی، قانونمداری، پاسخگویی، وحدت و یکپارچگی، همکاری و همافزایی».
نتیجهگیری: حکمرانی در نظامهای آموزشی در هندسه فکری حضرت آیتالله خامنهای بر الگویی منسجم و برخاسته از مبانی اندیشه اسلامی ابتناء یافته است که پژوهش حاضر گوشهای از این انسجام فکری را احصاء و ارائه نموده است.
واژگان کلیدی: حکمرانی، نظریهپردازی دادهبنیاد، نظامهای آموزشی، حضرت آیتالله خامنهای |
|
واژههای کلیدی: حکمرانی، نظریه پردازی داده بنیاد، نظام های آموزشی، حضرت آیت الله خامنه ای |
|
متن کامل [PDF 883 kb]
(281 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1402/12/21 | پذیرش: 1403/1/15 | انتشار: 1403/11/10
|
|
|
|