کیفیت خدمات آموزشی؛ فاصله وضع موجود و مطلوب
|
رقیه بهشتی راد 1، علیرضا قلعه ای ، حسن قلاوندی |
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، r_beheshtirad2000@yahoo.com |
|
چکیده: (15482 مشاهده) |
اهداف: یکی از مشکلات اساسی که دانشگاههای علوم پزشکی باید به آن توجه داشته باشند، ایجاد سیستم منسجم برای ارایه خدمات مطلوب و استفاده از روشهای راهبردی بهمنظور افزایش کیفیت خدمات است. این پژوهش با هدف ارزیابی و تعیین شکاف کیفیت خدمات آموزشی ارایهشده به دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به روش سروکوال انجام شد. روشها: این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی در جامعه آماری 382 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد و 73 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد سروکوال در ابعاد 5گانه فیزیکی ، تضمین، پاسخگویی، قابلیت اطمینان و همدلی جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار آماری SPSS 16 و به کمک آمار توصیفی و آزمونهای T تکمتغیره و T دو نمونه همبسته انجام گرفت. یافتهها: میانگین کیفیت کلی خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان 75/0±68/2 و امتیاز هر کدام از ابعاد 5گانه فیزیکی 83/0±79/2، قابلیت اطمینان 85/0±75/2، پاسخگویی 89/0±52/2، تضمین 90/0±75/2 و همدلی 97/0±59/2 و از نظر درونگروهی معنیدار بود. با توجه به امتیازات موجود و مطلوب هر بُعد، کیفیت کلی خدمات آموزشی و ابعاد 5گانه از وضعیت مطلوب فاصله داشت (001/0=p). نتیجهگیری: دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی ارایهشده توسط دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ناراضی هستند و شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب در همه ابعاد 5گانه خدمت عمیق است. |
|
واژههای کلیدی: وضعیت آموزشی، مدل سروکوال، انتظارات، ادراکات |
|
متن کامل [PDF 579 kb]
(4525 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1391/9/25 | پذیرش: 1392/1/29 | انتشار: 1392/1/29
|
|
|
|