[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 182-177 برگشت به فهرست نسخه ها
خودارزیابی دانشجویان مامایی از توانایی در مهارت‌های عملی
معصومه دل‌آرام1 ، فرانک صفدری ده‌چشمه ، شایسته بنائیان ، افسانه کاظمیان ، منیژه سرشتی ، زیبا رئیسی ، فریبا آصفی
1- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران ، masoumehdelaram@yahoo.com
چکیده:   (16393 مشاهده)

اهداف: استفاده از نظرات دانشجویان سال آخر در مورد مهارت‌های فراگرفته طی تحصیل، می‌تواند در تقویت نقاط قوت و برطرف‌کردن نقاط ضعف آموزش مفید باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی خودارزیابی دانشجویان سال آخر رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از توانایی در انجام مهارت‌های عملی انجام شد.

روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در دانشجویان مامایی مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در نیم‌سال دوم تحصیلی 89-1388 و نیمسال دوم تحصیلی 90-1389 که در آستانه شرکت در امتحان نهایی قرار داشتند انجام شد و همه 47 دانشجو مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات فرم ارزیابی مهارت‌های عملی در حیطه‌ها بیماری‌های زنان، بارداری و زایمان، بهداشت مادر و کودک، نوزادان و اصول و فنون پرستاری و مامایی بود. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS 16 و آمار توصیفی استفاده شد.

یافته‌ها: 3/78% دانشجویان از گروه مامایی، 1/76% از دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و 6/82% از رشته رشته مامایی رضایت داشتند. ارزیابی 61% دانشجویان از توانایی خود در مبحث بارداری و زایمان، 60% در مبحث بیماری‌های زنان، 54% در مبحث اصول و فنون پرستاری و مامایی، 41% در مبحث بهداشت مادر و کودک و 33% در مبحث نوزادان زیاد بود. دانشجویان مامایی خود را در انجام زایمان بریچ، انجام زایمان چندقلو و گذاشتن IUD اساساً فاقد مهارت دانستند.

نتیجه‌گیری: دانشجویان مامایی مهارت خود را در مباحث بارداری و زایمان، بیماری‌های زنان و اصول و فنون پرستاری و مامایی را در حد متوسط و در مباحث بهداشت مادر و کودک و نوزادان کمتر از حد متوسط ارزیابی می‌کنند.

واژه‌های کلیدی: خودارزیابی، دانشجویان، مامایی، مهارت عملی
متن کامل [PDF 461 kb]   (4335 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1391/10/19 | پذیرش: 1392/6/17 | انتشار: 1392/6/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delaram M., Safdari Dahcheshme F., Banayian Sh., Kazemian A., Sereshti M., Raeisi Z. et al . Midwifery Students’ Self Assessment of their Ability in Practical Skills. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (3) :177-182
URL: http://edcbmj.ir/article-1-356-fa.html

دل‌آرام معصومه، صفدری ده‌چشمه فرانک، بنائیان شایسته، کاظمیان افسانه، سرشتی منیژه، رئیسی زیبا و همکاران.. خودارزیابی دانشجویان مامایی از توانایی در مهارت‌های عملی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (3) :177-182

URL: http://edcbmj.ir/article-1-356-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710