1- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران ، masoumehdelaram@yahoo.com
چکیده: (16393 مشاهده)
اهداف: استفاده از نظرات دانشجویان سال آخر در مورد مهارتهای فراگرفته طی تحصیل، میتواند در تقویت نقاط قوت و برطرفکردن نقاط ضعف آموزش مفید باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی خودارزیابی دانشجویان سال آخر رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از توانایی در انجام مهارتهای عملی انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در دانشجویان مامایی مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در نیمسال دوم تحصیلی 89-1388 و نیمسال دوم تحصیلی 90-1389 که در آستانه شرکت در امتحان نهایی قرار داشتند انجام شد و همه 47 دانشجو مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات فرم ارزیابی مهارتهای عملی در حیطهها بیماریهای زنان، بارداری و زایمان، بهداشت مادر و کودک، نوزادان و اصول و فنون پرستاری و مامایی بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 16 و آمار توصیفی استفاده شد.
یافتهها: 3/78% دانشجویان از گروه مامایی، 1/76% از دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و 6/82% از رشته رشته مامایی رضایت داشتند. ارزیابی 61% دانشجویان از توانایی خود در مبحث بارداری و زایمان، 60% در مبحث بیماریهای زنان، 54% در مبحث اصول و فنون پرستاری و مامایی، 41% در مبحث بهداشت مادر و کودک و 33% در مبحث نوزادان زیاد بود. دانشجویان مامایی خود را در انجام زایمان بریچ، انجام زایمان چندقلو و گذاشتن IUD اساساً فاقد مهارت دانستند.
نتیجهگیری: دانشجویان مامایی مهارت خود را در مباحث بارداری و زایمان، بیماریهای زنان و اصول و فنون پرستاری و مامایی را در حد متوسط و در مباحث بهداشت مادر و کودک و نوزادان کمتر از حد متوسط ارزیابی میکنند.
Delaram M., Safdari Dahcheshme F., Banayian Sh., Kazemian A., Sereshti M., Raeisi Z. et al . Midwifery Students’ Self Assessment of their Ability in Practical Skills. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (3) :177-182 URL: http://edcbmj.ir/article-1-356-fa.html
دلآرام معصومه، صفدری دهچشمه فرانک، بنائیان شایسته، کاظمیان افسانه، سرشتی منیژه، رئیسی زیبا و همکاران.. خودارزیابی دانشجویان مامایی از توانایی در مهارتهای عملی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (3) :177-182