:: دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1387 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 39-28 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی
رمضان رحمانی، کورش فتحی واجارگاه
چکیده:   (42778 مشاهده)

کیفیت امروزه در راس امور سازمانها قرار دارد وبهبود کیفیت از دغدغه های اصلی آنها است . شناسایی نقاط ضعف وقوت ، تشخیص فرصتها وتهدیدها و تلاش برای بهبود وضع موجود ورسیدن به وضع مطلوب وکسب جایگاه برتر از اهم وظایف سازمانها از جمله دانشگاهها می باشد . بهبود مستمر کیفیت نیاز مند ارزشیابی مستمر می باشد. نظام دانشگاهی بایستی به طور مستمر به قضاوت در باره مطلوبیت عوامل درون داد ، فرایند وبرون داد خود پرداخته و حاصل آن جهت بهبود امور( آموزشی ، پژوهشی وعرضه خدمات تخصصی به جامعه) مورد استفاده تصمیم گیرندگان قرار گیرد. ارزشیابی فرایند کلی تحلیل نظامداراست که منجر به داوری یا ارایه پیشنهادات مربوط به کیفیت یک موسسه آموزش عالی می شود. این ارزشیابی باید شامل همه عوامل وعناصر برنامه درسی(Curriculum) باشد.

مدلهای مختلف ارزشیابی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:مدل تحقق یافتن اهداف ،،مدل Context ، Input، Process ،Product=CIPP ومدل اعتبار بخشی. اعتباربخشی :فرایندی است مبتنی بر خودارزیابی و ارزیابی همگنان، برای تضمین کیفیت مؤسسه یا دوره آموزشی دانشگاهی که با هدف ارتقای کیفیت، پاسخگویی و تعیین اینکه آیا مؤسسه یا برنامه مورد نظر، استانداردهای منتشر شده توسط سازمان اعتباربخشی مربوطه و نیز رسالت و اهداف خود را تأمین کرده یا خیر، طراحی شده است.الگوی اعتبار سنجی دارای دوقسمت است:

1- ارزشیابی درونی(Internal Evaluation):. دراین مرحله نظام دانشگاهی به منظور خود در آینه دیدن اقدام به ارزشیابی می کند(قضاوت در باره خود) تا جنبه های قوت وضعف خودرا دریابد وبه اصلاح ضعفها به پردازد.(در ارزیابی درونی دانشگاه باید براساس حوزه ها ، شاخص ها ، استانداردها ی مورد پذیرش نهاد اعتباربخش خود را ارزیابی نماید ؛ اما در خودارزیابی حوزه ها ، شاخص ها و استانداردها توسط خود دانشگاه تعیین می‌گردد.)

2- ارزشیابی بیرونی( External Evaluation)

ارزشیابی بیرونی توسط کارشناسان خارجی یاهیأت همگنان و پس از انجام ارزشیابی درونی و به منظور اطمینان از صحت کار و استفاده از نظرات متخصصین و کارشناسان خارج از موسسه انجام می شود. (2،3،5،7،9)

عناصر وحوزه های ارزشیابی درونی عبارتند از:

1- هدف ورسالت گروه آموزشی The aim and function of the department

2- مدیریت وسازماندهی The organization and management structure of the department

3- اعضای هیات علمی The academic staffs

4- دانشجویان The students

5- فرایند یاد دهی – یادگیری The teaching and learning process

6- برنامه آموزشی The curriculums

7- امکانات و تسهیلات آموزشی وپژوهشی The educational and research facilities

8- فعالیت های پژوهشی Research

9- دانش آموختگان Graduates

واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، کیفیت، ارزشیابی، برنامه درسی High Education، Quality، Evaluation، Curriculum
متن کامل [PDF 422 kb]   (8887 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1387/12/11 | انتشار: 1387/7/24


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها