گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، nejati@sbu.ac.ir
چکیده: (12153 مشاهده)
اهداف: پایش وضعیت تحصیلی دانشجویان یکی از ماموریتهای نظام آموزشی دانشگاههاست. تواناییهای شناختی مغز نقش محوری در یادگیری و موفقیت تحصیلی ایفا میکنند. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین وضعیت تحصیلی و تواناییهای شناختی دانشجویان بود.
روشها: این مطالعه مقطعی موردپژوهی، در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در سال 1391 انجام شد و 395 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه تواناییهای شناختی 30گویهای در 7 زیرمقیاس "حافظه فعال"، "کنترل مهاری و توجه انتخابی"، "تصمیمگیری"، "برنامهریزی"، "توجه پایدار"، "شناخت اجتماعی" و "انعطافپذیری شناختی"بود. برای بررسی همبستگی بین معدل و کارکردهای اجرایی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافتهها: همبستگی معنیداری بین معدل تحصیلی و کل تواناییهای شناختی و زیرمقیاسهای حافظه فعال، کنترل مهاری و توجه انتخابی، تصمیمگیری، برنامهریزی، توجه پایدار و انعطافپذیری شناختی (همگی در سطح 0001/0=p) به غیر از شناخت اجتماعی (969/0=p) مشاهده شد.
نتیجهگیری: زیرمقیاسهای تواناییهای شناختی یعنی حافظه فعال، کنترل مهاری و توجه انتخابی، تصمیمگیری، برنامهریزی، توجه پایدار و انعطافپذیری شناختی با معدل تحصیلی دانشجویان ارتباط مثبت دارند.