[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 217-221 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط وضعیت تحصیلی دانشجویان و توانایی شناختی مغز
وحید نجاتی
PhD گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، nejati@sbu.ac.ir
چکیده:   (6575 مشاهده)

اهداف: پایش وضعیت تحصیلی دانشجویان یکی از ماموریت­های نظام آموزشی دانشگاه­هاست. توانایی­های شناختی مغز نقش محوری در یادگیری و موفقیت تحصیلی ایفا می­کنند. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین وضعیت تحصیلی و توانایی­های شناختی دانشجویان بود.

روش‌ها: این مطالعه مقطعی موردپژوهی، در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در سال 1391 انجام شد و 395 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسش‌نامه توانایی‌های شناختی 30گویه‌ای در 7 زیرمقیاس "حافظه فعال"، "کنترل مهاری و توجه انتخابی"، "تصمیم‌گیری"، "برنامه‌ریزی"، "توجه پایدار"، "شناخت اجتماعی" و "انعطاف‌پذیری شناختی"بود. برای بررسی همبستگی بین معدل و کارکردهای اجرایی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.

یافته­ها: همبستگی معنی‌داری بین معدل تحصیلی و کل توانایی‌های شناختی و زیرمقیاس‌های حافظه فعال، کنترل مهاری و توجه انتخابی، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، توجه پایدار و انعطاف‌پذیری شناختی (همگی در سطح 0001/0=p) به غیر از شناخت اجتماعی (969/0=p) مشاهده شد.

نتیجه­گیری: زیرمقیاس‌های توانایی‌های شناختی یعنی حافظه فعال، کنترل مهاری و توجه انتخابی، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، توجه پایدار و انعطاف‌پذیری شناختی با معدل تحصیلی دانشجویان ارتباط مثبت دارند.

واژه‌های کلیدی: توانایی های شناختی، دانشجویان، موفقیت تحصیلی
متن کامل [PDF 409 kb]   (1501 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۶ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nejati V.. Correlation between Students’ Educational Status and Brains’ Cognitive Abilities . Educ Strategy Med Sci. 2014; 6 (4) :217-221
URL: http://edcbmj.ir/article-1-428-fa.html

نجاتی وحید. ارتباط وضعیت تحصیلی دانشجویان و توانایی شناختی مغز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (4) :217-221

URL: http://edcbmj.ir/article-1-428-fa.html



دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742