[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1393 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 93-97 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر بر موفقیت یادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران
فرنوش گلبند1، ریتا مجتهدزاده2، آغافاطمه حسینی3، فخرالسادات میرحسینی4، شعله بیگدلی5
1- گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- گروه یادگیری الکترونیکی، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- گروه آمار و ریاضی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- گروه بیهوشی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
5- ، shb555@yahoo.com
چکیده:   (9162 مشاهده)

اهداف: چهار عامل محتوی (مطالب)، استاد، دانشجو و سامانه مجازی از عناصر تشکیل‌دهنده آموزش مجازی هستند که توجه به نقش هر یک از این عناصر در موفقیت یادگیری الکترونیکی بسیار حایز اهمیت است. اااا این مطالعه با هدف بررسی میزان تاثیر چهار عامل محتوی، استاد، دانشجو و سامانه مجازی بر موفقیت یادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان انجام شد.

روش‌ها: این مطالعه تحلیلی مقطعی، با استفاده از روش سرشماری روی 60 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مجازی رشته آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پردیس همت) در سال 1391 انجام شد. ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌ها‏، دو پرسش‌نامه محقق‌ساخته (پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامه گردآوری اطلاعات) بود که پس از تایید روایی صوری و محتوایی و همچنین پایایی، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج به‌دست‌آمده با نرم‌افزار SPSS 16 و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون‌های T ‌‏تک‏نمونه‏ای و فریدمن) تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: از دیدگاه دانشجویان مورد مطالعه، تاثیر عوامل محتوی با میانگین 19/0±41/3 و استاد با میانگین 31/0±57/3 بر موفقیت یادگیری الکترونیکی بسیار زیاد و تاثیر عوامل دانشجو با میانگین 28/0±44/2 و سامانه مجازی با میانگین 36/0±91/2 بر موفقیت یادگیری الکترونیکی زیاد بود. رتبه میانگین نمرات برای مولفه‌های استاد 52/3، محتوی 33/3، سامانه مجازی 05/2 و دانشجو 1/1 بود (001/0>p).

نتیجه‌گیری: بنابر نظر دانشجویان، میزان تاثیر دو عامل محتوی و استاد بر موفقیت یادگیری الکترونیکی بسیار زیاد و میزان تاثیر دو عامل دانشجو و سامانه مجازی زیاد است. عوامل استاد، محتوی، سامانه مجازی و دانشجو به‌ترتیب بیشترین تا کمترین رتبه تاثیر بر یادگیری را دارند.

واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، یادگیری الکترونیکی، یادگیری موثر
متن کامل [PDF 378 kb]   (2239 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۵/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۳/۳/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golband F., Mojtahedzadeh R., Hosseini A.F., Mirhosseini F., Bigdeli SH.. Effective E-Learning View Point of Tehran University of Medical Sciences Virtual Faculty Post-Graduate Students. Educ Strategy Med Sci. 2014; 7 (2) :93-97
URL: http://edcbmj.ir/article-1-433-fa.html

گلبند فرنوش، مجتهدزاده ریتا، حسینی آغافاطمه، میرحسینی فخرالسادات، بیگدلی شعله. عوامل موثر بر موفقیت یادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (2) :93-97

URL: http://edcbmj.ir/article-1-433-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937