[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1393 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 120-115 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد تلفن همراه در ارایه محتوای آموزشی به دانشجویان
ترانه عنایتی1 ، علی یزدان‌پناه نوذری2 ، رضا بهنام‌فر3 ، سیده‌صبا غفاری همدانی3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، tenayati@yahoo.com
2- گروه تغذیه و علوم پایه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده:   (12277 مشاهده)

اهداف: در سال‌های اخیر، علاقه به یادگیری همراه و استفاده از تجهیزات قابل حمل مانند تلفن‌های همراه افزایش یافته است. فناوری تلفن همراه یکی از نمودهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است که مانند سایر فناوری‌های ارتباطی به حوزه آموزش راه یافته و به‌عنوان آموزش مبتنی بر تلفن همراه مطرح شده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی کاربرد تلفن همراه در ارایه محتوای آموزشی به دانشجویان بود.

روش‌ها: این پژوهش کاربردی و نیمه‌تجربی در جامعه دانشجویان رشته مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری اجرا شد. نمونه‌های پژوهش، با توجه به انتخاب درس خاص، کل دانشجویان ترم چهارم به‌تعداد 40 نفر بودند که به‌روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، آزمون محقق‌ساخته 20سئوالی بود. روایی محتوایی این آزمون با تایید متخصصان این امر و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 84/0 به‌دست آمد. داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار SPSS 18 و آمار توصیفی و استنباطی (آزمون‌های T مستقل و T وابسته) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: میانگین نمرات پاسخ‌های صحیح در گروه کنترل و گروه آزمایش، در مرحله پیش‌آزمون و همچنین مرحله پس‌آزمون تفاوت معنی‌داری نداشت. میانگین نمرات در گروه کنترل‏ ، در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون با هم تفاوت معنی‌دار داشت (015/0=p). در گروه آزمایش نیز میانگین نمرات در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون دارای تفاوت معنی‌دار بود (003/0= p).

نتیجه‌گیری: انتقال مطالب درسی از طریق تلفن همراه و در قالب پیامک، در یادگیری دانشجویان موثر است؛ هرچند این نوع انتقال محتوای آموزشی، برتری خاصی نسبت به روش سخنرانی ندارد.

واژه‌های کلیدی: تلفن همراه، پیامک، دانشجویان رشته مامایی، درس تنظیم خانواده
متن کامل [PDF 381 kb]   (3566 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1392/2/21 | پذیرش: 1392/6/2 | انتشار: 1393/3/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Enayati T., Yazdan Panah Nozari A., Behnamfar R., Ghafari Hamedani S.S.. Cell Phone Applicability in Providing Educational Content to Students. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (2) :115-120
URL: http://edcbmj.ir/article-1-438-fa.html

عنایتی ترانه، یزدان‌پناه نوذری علی، بهنام‌فر رضا، غفاری همدانی سیده‌صبا. کاربرد تلفن همراه در ارایه محتوای آموزشی به دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (2) :115-120

URL: http://edcbmj.ir/article-1-438-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4713