1- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، akbar856@gmail.com 2- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 3- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده: (8986 مشاهده)
اهداف: در یادگیری الکترونیکی، افراد با تفاوتهای فردی
وارد محیط آموزشی میشوند، بنابراین در سنجش بازدههای یادگیری نیز تفاوتهای
زیادی با یکدیگر دارند. این پژوهش با هدف بررسی میزان تاثیر تیپهای شخصیتی درونگرایی
و برونگرایی بر میزان مشارکت یادگیرندگان در سیستم مدیریت یادگیری مودل انجام شد.
روشها: این پژوهش بهشیوه علی- مقایسهای در سال 1392روی
86 نفر از دانشجویان ترم دوم حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در مقطع
کارشناسیارشد انجام شد. این افراد براساس جدول کرجسی و مورگان و بهشیوه طبقهای
تصادفی انتخاب شدند. این دانشجویان برای درس آشنایی با کامپیوتر در کنار جلسات
حضوری خود، برخی تمرینها را در فضای مجازی انجام دادند. برای پژوهش از دو ابزار
پرسشنامه تیپهای شخصیتی آیزنک (درونگرایی، برونگرایی) و رابریکها بهره
گرفته شد. تحلیل دادهها بهکمک نرمافزار SPSS 19 و با استفاده
از آزمونهای T مستقل و تحلیل واریانس دوراهه
انجام گرفت.
یافتهها: بین میانگین نمرات دختران و پسران از نظر تیپهای
شخصیتی درونگرا و برونگرا و همچنین از نظر میزان مشارکت، تفاوت معنیداری مشاهده
نشد. اما میانگین نمرات مشارکت دانشجویان در دو تیپ شخصیتی برونگرا و درونگرا با
یکدیگر تفاوت آماری معنیداری داشت. تاثیر تعامل دو متغیر تیپ شخصیتی و جنسیت نیز
بر میزان مشارکت دانشجویان معنیدار نبود (0/05
).
نتیجهگیری: در فضای یادگیری الکترونیکی، افراد درونگرا از
میزان مشارکت بیشتری نسبت به افراد برونگرا برخوردار هستند. بهعبارتی در یادگیری
الکترونیکی، افراد درونگرا میزان مشارکت بیشتری در فعالیتها و تعاملات دارند.
Momeni Rad A., Ali Abadi Kh., Pourjamshidi M.. Impact of Personality Types on the Rate of Participation of Learners in the Moodle Learning Management System. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (5) :293-299 URL: http://edcbmj.ir/article-1-445-fa.html
مومنیراد اکبر، علیآبادی خدیجه، پورجمشیدی مریم. تاثیر تیپهای شخصیتی بر میزان مشارکت یادگیرندگان در سیستم مدیریت یادگیری مودل. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (5) :293-299