[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 246-241 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی ابزار پایا و روا برای تعیین عوامل انگیزشی موثر بر یادگیری دانشجویان پزشکی؛ براساس مدل انگیزشی کلر
سیدکامران سلطانی عربشاهی ، شعله بیگدلی ، جلیل کوهپایه‌زاده ، اکرم جعفرپور1
1- گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، jafarpour_akram@yahoo.com
چکیده:   (19525 مشاهده)

اهداف: شناخت انگیزه‌های یادگیری در دانشجویان پزشکی از عوامل مهم و موثر در ارتقای سطح آموزش پزشکی است. هدف این پژوهش، بررسی انگیزه‌های یادگیری دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه بر‌اساس مدل انگیزشی کلر بود.

روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در 308 دانشجوی مشغول به تحصیل در نیمسال دوم 91-1390 در مقطع علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده شد که براساس مدل انگیزشی جان کلر طراحی شده بود. پرسش‌نامه در 4 محور جلب توجه، تناسب، اطمینان و رضایت با 20 سئوال طراحی شد. روایی صوری و محتوایی و پایایی پرسش‌نامه (83/0) مورد تایید قرار گرفت. داده‌های جمع‌آوری ‌شده، با استفاده از نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون‌های T استیودنت و مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: میانگین نمره دانشجویان از پرسش‌نامه انگیزشی کلر در محدوده 20 تا 77 بود. میانگین نمره کل دانشجویان دختر به‌طور معنی‌داری پایین‌تر از دانشجویان پسر بود (01/0=p). عوامل انگیزشی مرتبط با تناسب در دختران دانشجو نقش مهم‌تری در افزایش انگیزه آنها برای یادگیری، نسبت به پسران داشتند (01/0=p). نمره دانشجویان از پرسش‌نامه انگیزشی ارتباطی با سن و تعداد ترم‌های گذشته از تحصیل آنها نداشت، اما ارتباط معکوس معنی‌داری با معدل دانشجویان مشاهده شد.

نتیجه‌گیری: طرح سئوال در شروع درس، استفاده از وسایل کمک آموزشی، صحبت از آینده و جنبه‌های معنوی و انسانی رشته پزشکی، واضح‌تربودن اهداف درس و دانستن اهداف آموزشی، خواندن مطالب مورد علاقه و چالش‌برانگیزبودن یک درس از مهم‌ترین عوامل انگیزشی مرتبط با یادگیری در دانشجویان پزشکی هستند.

واژه‌های کلیدی: روایی صوری، روایی محتوایی، طراحی آموزشی، روان‌سنجی، مدل انگیزشی
متن کامل [PDF 447 kb]   (4065 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/3/19 | پذیرش: 1392/6/18 | انتشار: 1392/9/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani Arabshahi S.K., Bigdeli Sh., Kouhpayezade J., Jafarpour A.. Designing a Reliable and Valid Instrument to Determine the Effective Motivational Factors on Medical Students Learning Based on Keller’s ARCS Model. Educ Strategy Med Sci 2014; 6 (4) :241-246
URL: http://edcbmj.ir/article-1-448-fa.html

سلطانی عربشاهی سیدکامران، بیگدلی شعله، کوهپایه‌زاده جلیل، جعفرپور اکرم. طراحی ابزار پایا و روا برای تعیین عوامل انگیزشی موثر بر یادگیری دانشجویان پزشکی؛ براساس مدل انگیزشی کلر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (4) :241-246

URL: http://edcbmj.ir/article-1-448-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710