1- گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، jafarpour_akram@yahoo.com
چکیده: (18718 مشاهده)
اهداف: شناخت انگیزههای یادگیری در دانشجویان پزشکی از عوامل مهم و موثر در ارتقای سطح آموزش پزشکی است. هدف این پژوهش، بررسی انگیزههای یادگیری دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه براساس مدل انگیزشی کلر بود.
روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در 308 دانشجوی مشغول به تحصیل در نیمسال دوم 91-1390 در مقطع علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که براساس مدل انگیزشی جان کلر طراحی شده بود. پرسشنامه در 4 محور جلب توجه، تناسب، اطمینان و رضایت با 20 سئوال طراحی شد. روایی صوری و محتوایی و پایایی پرسشنامه (83/0) مورد تایید قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده، با استفاده از نرمافزار SPSS 16 و آزمونهای T استیودنت و مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمره دانشجویان از پرسشنامه انگیزشی کلر در محدوده 20 تا 77 بود. میانگین نمره کل دانشجویان دختر بهطور معنیداری پایینتر از دانشجویان پسر بود (01/0=p). عوامل انگیزشی مرتبط با تناسب در دختران دانشجو نقش مهمتری در افزایش انگیزه آنها برای یادگیری، نسبت به پسران داشتند (01/0=p). نمره دانشجویان از پرسشنامه انگیزشی ارتباطی با سن و تعداد ترمهای گذشته از تحصیل آنها نداشت، اما ارتباط معکوس معنیداری با معدل دانشجویان مشاهده شد.
نتیجهگیری: طرح سئوال در شروع درس، استفاده از وسایل کمک آموزشی، صحبت از آینده و جنبههای معنوی و انسانی رشته پزشکی، واضحتربودن اهداف درس و دانستن اهداف آموزشی، خواندن مطالب مورد علاقه و چالشبرانگیزبودن یک درس از مهمترین عوامل انگیزشی مرتبط با یادگیری در دانشجویان پزشکی هستند.