1- گروه میکروبشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران ، ataee216@gmail.com 2- "مرکز تحقیقات سلامت" و "گروه میکروبشناسی، دانشکده پزشکی"، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران 3- گروه میکروبشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران
چکیده: (10130 مشاهده)
اهداف: واحد سمینار کارشناسیارشد در بسیاری از رشتههای علوم پایه پزشکی بهصورت سلیقهای برگزار میشود و به روشهای معتبر بهرهگیری از منابع و توانمندسازی دانشجو توجه نمیگردد. هدف این پژوهش ارایه روشی کاربردی برای برگزاری درس سمینار دانشجویان کارشناسیارشد بود.
روشها: در یک مطالعه مقطعی توصیفی طی سالهای 1387 الی 1390، تمامی دانشجویان در دسترس رشته توکسینهای میکروبی و میکروبشناسی وارد پژوهش شدند. برای واحد درس سمینار 5 جلسه 2ساعته در نظر گرفته شد. در جلسه اول ارزشیابی سطح علمی و پیش آزمون انجام شد. برای جلسات بعدی برنامه مدون در اختیار دانشجویان قرار داده شد. فاصله زمانی هر جلسه 20 تا 30 روز تعیین گردید. در پایان پسآزمون گرفته شد. دادهها در قالب نرمافزار SPSS 12 با مقایسه دوبهدو محورها توسط آزمون ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: جدول ارزشیابی کسب مهارت و سنجش فعالیت دانشجو در درس سمینار طراحی شد. پیمایش علمی، تعیین نوع علم تولیدشده، خودکفایی، رقابت، کاربردیبودن، نوآوریداشتن، اتکا به منابع داخلی، توسعه سرمایه و بومینمودن دانش قابل ارزشیابی بود. تفاوت نمرات پیشآزمون و پسآزمون در همه حیطهها معنیدار بود (05/0>p).
نتیجهگیری: ارایه واحد سمینار با روش آموزش و ارزیابی مداوم میتواند اصول و معیارهای پژوهش را در دانشجویان تقویت نماید.