1- گروه مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران 2- مرکز تحقیقات مدیریت ارایه خدمات سلامت، پژوهشکده آیندهپژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران 3- مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران ایران ، bahadori_57@yahoo.com
چکیده: (17363 مشاهده)
اهداف: یکی از مهمترین معضلات نظام آموزشی، اُفت تحصیلی است که میتواند زمینهساز رفتارهای منفی اجتماعی و ترک خانواده باشد. مطالعه حاضر نیز بهمنظور بررسی عوامل موثر بر اُفت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان پیراپزشکی انجام گرفت.
روشها: این پژوهش مقطعی در 1150 دانشجوی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در 3 مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری در سال 1391 مشغول به تحصیل بودند، انجام شد و 150 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه دوبخشی شامل 5 سئوال مشخصات جمعیتشناختی و 6 زیربخش عوامل خانوادگی، عوامل مربوط بر نحوه و میزان فراگیری، عوامل مربوط به اساتید، عوامل اجتماعی- اقتصادی، عوامل مربوط به محیط آموزشی و عوامل مربوط به محتوای آموزشی موثر در اُفت تحصیلی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای T دونمونه ای مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد.
یافتهها: میانگین امتیاز کلیه عوامل 38/0±67/3 بهدست آمد. رابطه معنیداری بین سن و حیطههای عوامل اجتماعی- اقتصادی و عوامل مربوط به محتوای آموزشی مشاهده شد. بین جنسیت دانشجویان و عوامل اجتماعی- اقتصادی، عوامل مربوط به محیط، عوامل مربوط به محتوای آموزشی و عوامل مربوط به استاد رابطه معنیداری وجود داشت. رابطه معنیداری بین وضعیت اشتغال دانشجویان با حیطه عوامل مربوط به محتوای آموزشی وجود داشت.
نتیجهگیری: مهمترین عامل تاثیرگذار بر اُفت تحصیلی دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیدگاه ایشان "عوامل مربوط به محتوای آموزشی" است.