1- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران 2- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، alborzi_fatemeh@yahoo.com 3- گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (11512 مشاهده)
اهداف: اجرای صحیح وظایف بنیادی و نقشهای کلیدی در آموزش، مستلزم برخورداری از
کیفیت است. ارزشیابی دورههای مختلف آموزشی در راستای بهبود کیفیت این دورهها،
یک ضرورت محسوب میشود. مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی فرآیند دوره آموزشی پودمانی
مدیریت عالی پزشک خانواده در ایران انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1393 با انتخاب 218 نفر از دانشجویان پزشک
خانواده و 34 نفر از اساتید و دستاندرکاران دوره آموزشی پزشک خانواده با روش
نمونهگیری خوشهای انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از دو پرسشنامه محققساخته
بهمنظور بررسی نظرات دانشجویان و نیز اساتید و دستاندرکاران اجرای دوره صورت
گرفت. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 16، شاخصهای مرکزی و پراکندگی و
آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد.
یافتهها: دانشجویان نسبت به همه زمینههای تعیینشده در این ارزشیابی نظر موافق
داشتند و بیشترین میزان رضایت دانشجویان مربوط به طول دوره آموزشی و کمترین میزان
رضایت آنها مربوط به نحوه اجرا بود. اساتید و دستاندرکاران برنامه نسبت به زمینههای
سازماندهی محتوای دوره، طول دوره، شیوه ارایه دروس و منابع آموزشی نظر موافق و
نسبت به نحوه اجرا، قابلیت بهکارگیری دروس، ارزشیابی فراگیران و هزینه، نظر
مخالف داشتند. بیشترین میزان رضایت اساتید نسبت به طول دوره و کمترین میزان رضایت آنها
نسبت به موضوع هزینه بود.
نتیجهگیری:ارزشیابی
دوره آموزشی پودمانی مدیریت عالی پزشکان خانواده در دانشگاههای علوم پزشکی منتخب در
ایران بهطور میانگین در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد.
Nojomi M., Alborzi F., Shirazi M., Geranmayeh M.. Evaluation of Modular Training of Family Physicians’ Higher Management Course in Iran. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (5) :339-344 URL: http://edcbmj.ir/article-1-485-fa.html
نجومی مرضیه، البرزی فاطمه، شیرازی ماندانا، گرانمایه مهرناز. ارزشیابی دوره آموزشی پودمانی مدیریت عالی پزشکان خانواده در ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (5) :339-344