[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) ::
جلد 7 شماره 5 صفحات 339-344 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی دوره آموزشی پودمانی مدیریت عالی پزشکان خانواده در ایران
مرضیه نجومی1، فاطمه البرزی 2، ماندانا شیرازی3، مهرناز گرانمایه4
1- MD گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- BSc گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، alborzi_fatemeh@yahoo.com
3- PhD گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- MSc گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (6393 مشاهده)

اهداف: اجرای صحیح وظایف بنیادی و نقش‌های کلیدی در آموزش، مستلزم برخورداری از کیفیت است. ارزش‌یابی دوره‌های مختلف آموزشی در راستای بهبود کیفیت این دوره‌ها، یک ضرورت محسوب می‌شود. مطالعه حاضر با هدف ارزش‌یابی فرآیند دوره آموزشی پودمانی مدیریت عالی پزشک خانواده در ایران انجام شد.

روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1393 با انتخاب 218 نفر از دانشجویان پزشک خانواده و 34 نفر از اساتید و دست‌اندرکاران دوره آموزشی پزشک خانواده با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انجام شد. گردآوری داده‌ها با استفاده از دو پرسش‌نامه محقق‌ساخته به‌منظور بررسی نظرات دانشجویان و نیز اساتید و دست‌اندرکاران اجرای دوره صورت گرفت. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS 16‏‏، شاخص‌های مرکزی و پراکندگی و آنالیز واریانس یک‌طرفه استفاده شد.

یافته‌ها: دانشجویان نسبت به همه زمینه‌های تعیین‌شده در این ارزش‌یابی نظر موافق داشتند و بیشترین میزان رضایت دانشجویان مربوط به طول دوره آموزشی و کمترین میزان رضایت آنها مربوط به نحوه اجرا بود. اساتید و دست‌اندرکاران برنامه نسبت به زمینه‌های سازمان‌دهی محتوای دوره، طول دوره، شیوه ارایه دروس و منابع آموزشی نظر موافق و نسبت به نحوه اجرا، قابلیت به‌کارگیری دروس، ارزش‌یابی فراگیران و هزینه، نظر مخالف داشتند. بیشترین میزان رضایت اساتید نسبت به طول دوره و کمترین میزان رضایت آنها نسبت به موضوع هزینه بود.

نتیجه‌گیری: ارزش‌یابی دوره آموزشی پودمانی مدیریت عالی پزشکان خانواده در دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب در ایران به‌طور میانگین در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد.

واژه‌های کلیدی: پزشک خانواده، یادگیری، دانشگاه‌ها، رضایت شخصی
متن کامل [PDF 381 kb]   (1146 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۲/۴/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nojomi M., Alborzi F., Shirazi M., Geranmayeh M.. Evaluation of Modular Training of Family Physicians’ Higher Management Course in Iran. Educ Strategy Med Sci. 2014; 7 (5) :339-344
URL: http://edcbmj.ir/article-1-485-fa.html

نجومی مرضیه، البرزی فاطمه، شیرازی ماندانا، گرانمایه مهرناز. ارزشیابی دوره آموزشی پودمانی مدیریت عالی پزشکان خانواده در ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (5) :339-344

URL: http://edcbmj.ir/article-1-485-fa.html



دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742