1- گروه مدیریت و برنامهریزی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران ، bagherikerachi@gmail.com 2- گروه مدیریت و برنامهریزی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران
چکیده: (7732 مشاهده)
اهداف: ویژگیهای محیط تحصیلی دانشگاهی در عصر حاضر بهطور بنیادی متفاوت از گذشته است و دانشگاهها باید به سمت استفاده از مولفههای سازمان چابک حرکت کنند. با توجه به لزوم حرکت دانشگاهها به سمت چابکی، این پژوهش با هدف بررسی میزان انطباق دانشگاههای دولتی استان فارس با مولفههای سازمان چابک انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در میان اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی استان فارس به اجرا درآمد و 310 نفر به روش طبقهای نسبتی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود. 116 گویه پرسشنامه براساس 2 طیف لیکرت جداگانه از یک تا 5 نمرهگذاری شده و بهطور همزمان وضعیت مطلوب و وضعیت موجود را مورد سنجش و اندازهگیری قرار دادند. از آزمون آماری T گروههای همبسته برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمرات میزان انطباق دانشگاهها با مولفههای سازمان چابک در تمام مولفهها از نظر اعضای هیات علمی کمتر از میانگین فرضی 3 بود (001/0=p). در تمام مولفههای چابکی بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود از نظر اعضای هیات علمی تفاوت معنیدار وجود داشت.
نتیجهگیری: دانشگاههای دولتی استان فارس از نظر اعضای هیات علمی آنها فاصله زیادی تا رسیدن به وضعیت مطلوب از نظر داشتن مولفههای سازمان چابک هستند.
Bagheri Kerachi A., Abbaspour A.. Adaptation Rate of Universities with Agile Organization Indices in the Viewpoint of Faculty Members. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (4) :207-214 URL: http://edcbmj.ir/article-1-497-fa.html
باقری کراچی امین، عباسپور عباس. میزان تطابق دانشگاهها با مولفههای سازمان چابک از نظر اعضای هیات علمی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (4) :207-214