[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( مهر-آبان 1393 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 272-265 برگشت به فهرست نسخه ها
تجربه دانشجویان از عدالت اساتید: مطالعه پدیدارشناسی
بهبود یاری‌قلی
گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، behboud.yarigholi@yahoo.com
چکیده:   (11931 مشاهده)

اهداف: توزیع عادلانه امکانات تربیتی در نهادها، از گسترده‌ترین و بحث‌برانگیزترین مباحث در حیطه علوم انسانی است. محور اصلی امر تعلیم و تربیت در محیط‌های آموزشی، معلم است. هدف این مطالعه بررسی تجربه دانشجویان از عدالت اساتید در کلاس‌های درس بود.

روش‌ها: در پژوهش پدیدارشناسی حاضر 10 مشارکت‌کننده از میان فارغ‌التحصیلان دختر و پسر دوره کارشناسی دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان و در پاییز سال 1392 به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته عمیق استفاده شد. مصاحبه شامل 3 مجموعه سئوال در زمینه‌های تجارب تحصیلی، عدالت در کلاس درس و تجربیات مثبت و منفی در ارتباط با اساتید و عدالت در زمانی بین 30 تا 50 دقیقه بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها براساس روش 7مرحله ‌ ای کلایزی انجام شد.

یافته‌ها: 10 زیردرون‌مایه (اداره مشارکتی کلاس؛ جایگاه دانشجویان با استعدادهای متفاوت؛ روابط استاد- دانشجو؛ ثبات رفتاری؛ پذیرش رسالت معلمی و قبول مسئولیت در قبال دانشجویان؛ پیش‌داوری در زمینه قومیت؛ پیش‌داوری در زمینه مذهب؛ پیش‌داوری در زمینه جنسیت؛ کلاس درس اساتید؛ انگیزه برای یادگیری) از بین مفاهیم جزئی استخراج شد. این زیردرون‌مایه‌ها در دسته‌بندی‌های موضوعی اصلی قرار داده شدند و به این ترتیب 4 درون‌مایه استخراج شد؛ 1) ساختار روابط استاد با دانشجو؛ 2) ارتباط عدالت استاد با شخصیت؛ 3) ذهنیت قبلی در مورد دانشجویان و 4) تاثیر روحی روانی.

نتیجه‌گیری: دانشجویان از رفتارهای عادلانه یا ناعادلانه اساتید در کلاس درس متاثر می‌شوند که می‌تواند در پیشرفت تحصیلی آنها و نگرش آنها به ادامه تحصیل تاثیر منفی یا مثبت بگذارد.

واژه‌های کلیدی: عدالت اجتماعی، استاد، وضعیت تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 400 kb]   (3212 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/10/21 | پذیرش: 1393/3/27 | انتشار: 1393/5/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yarigholi B.. Students’ Experience of Instructors’ Justice: A Phenomenological Study. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (4) :265-272
URL: http://edcbmj.ir/article-1-589-fa.html

یاری‌قلی بهبود. تجربه دانشجویان از عدالت اساتید: مطالعه پدیدارشناسی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (4) :265-272

URL: http://edcbmj.ir/article-1-589-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( مهر-آبان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645