1- گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، pooran.khorooshi@gmail@com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (10518 مشاهده)
اهداف: مفهوم درگیری تحصیلی، از جمله مفاهیمی است که توسط پژوهشگران مختلف در حوزه تعلیم و تربیت بهکار برده شده است و پژوهش های اخیر از آن با واژه اشتیاق یادگیری یاد میکنند. پژوهشها نشان دادهاند خودکارآمدی با مولفههای اشتیاق یادگیری مرتبط است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین اشتیاق عاطفی و شناختی یادگیری با خودکارآمدی دانشجویان بود.
روشها: این پژوهش توصیفی- همبستگی در سال 1391 در اصفهان انجام شد. جامعه پژوهش را 138 نفر دانشجوی نیمسال آخر دوره کارشناسی مرکز آموزش عالی شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان اصفهان تشکیل دادند که همگی آنها بهروش سرشماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) متشکل از خردهمقیاسهای خودکارآمدی، ارزشهای درونزاد، اضطراب امتحان، راهبردهای شناختی و یادگیری خودتنظیم بود. تحلیل دادهها با کمک نرمافزار SPSS 16 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیری و همزمان و تحلیل واریانس یکراهه انجام شد.
یافتهها: رابطه اشتیاق عاطفی و شناختی با مولفه خودکارآمدی براساس رشته تحصیلی دانشجویان، معنیدار نبود (001/0 p> ). بین اشتیاق عاطفی و اشتیاق شناختی با خودکارآمدی، رابطه مثبت و معنیدار وجود داشت (001/0 p< ). همچنین اشتیاق عاطفی نسبت به اشتیاق شناختی، پیشبینیکننده قویتری برای خودکارآمدی بود.
نتیجهگیری: بین اشتیاق عاطفی و شناختی یادگیری با خودکارآمدی دانشجو- معلمان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد ؛ بدین معنی که با افزایش اشتیاق عاطفی و شناختی، خودکارآمدی افزایش مییابد. همچنین اشتیاق عاطفی یادگیری از قدرت پیشبینی بیشتری برای خودکارآمدی برخوردار است.
Khoroushi P., Nili M.R., Abedi A.. Relationship between “Cognitive and Emotional Engagement of Learning” and “Self-Efficiency” of Students Farhangian University of Isfahan. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (4) :229-234 URL: http://edcbmj.ir/article-1-602-fa.html
خروشی پوران، نیلی محمدرضا، عابدی احمد. رابطه . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (4) :229-234