[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1394 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 1-6 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت‌بندی شاخص‌های تدریس اثربخش؛ مقایسه دیدگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
طاهره توفیقیان 1، حدیثه منادی2، سمیه نصراللهی3، محمدحسن رخشانی4
1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران ، Tofighiyan260@gmail.com
2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
3- مرکز مطالعات دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
4- گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
چکیده:   (5553 مشاهده)

اهداف: برای تعیین شاخص‌های تدریس اثربخش می‌توان از مدیران، همکاران، خودارزیابی اساتید و دانشجویان نظرخواهی نمود. هدف از تحقیق حاضر، اولویت‌بندی و مقایسه شاخص‌های تدریس اثربخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان بود.

ابزار و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 60 نفر از اعضای هیات علمی به‌روش سرشماری و 385 نفر از دانشجویان دانشکده‌های پرستاری، مامایی، بهداشت، پیراپزشکی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال تحصیلی 92-1391 به‌روش تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار سنجش، پرسش‌نامه‌ای دوبخشی شامل خصوصیات فردی و اولویت‌بندی مهم‌ترین شاخص‌های تدریس اثربخش در چهار جنبه دانش‌پژوهی, روش تدریس, قدرت ایجاد ارتباط و شخصیت فردی بود. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 15 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون مجذور کای) مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: از نظر اساتید و دانشجویان، در حیطه دانش‌پژوهی ویژگی علم و دانش, در حیطه روش تدریس ویژگی انتقال واضح مطالب, در حیطه قدرت ارتباط ویژگی عدالت در ارزش‌یابی و در حیطه شخصیت فردی ویژگی بیان شیوا و ساده، بیشترین اولویت را داشتند. در ویژگی‌های علم و دانش (0004/0=p), طراحی تدریس (0001/0=p), دسترسی آسان به استاد (003/0=p), ایجاد انگیزه (0001/0=p) و توضیح مجدد مطالب (003/0=p)، بین نظر استاد و دانشجو اختلاف معنی‌داری وجود داشت.

نتیجه‌گیری: از دیدگاه اساتید و دانشجویان، ویژگی‌های علم و دانش، انتقال واضح مطالب، عدالت در ارزش‌یابی و بیان شیوا و ساده، بیشترین اولویت را در بررسی جنبه‌های شاخص تدریس اثربخش دارند. در مقایسه اولویت‌ها در هر حیطه، در بعضی از ویژگی‌ها اختلافاتی بین دیدگاه اساتید و دانشجویان وجود دارد.

واژه‌های کلیدی: تدریس، دانشجو، آموزش، استاد
متن کامل [PDF 422 kb]   (1230 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1625 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۲۶
فهرست منابع
1. Seif AA. Methods of educational measurment and evaluation. Tehran: Doran; 2002. [Persian] [Homepage]
2. Salehi S. Effective teaching. J Shahrekord Univ Med Sci. 2001;3(2):12-21. [Persian] [Homepage]
3. Javadian Y, Miri M, Alizadeh Rand Karimi P. Evaluation of theory teaching form students point of view in Babol Medical University. J Babol Univ Med Sci. 2004;5(2):56-61. [Persian] [Homepage]
4. Shabani H. Teaching and educational skills. Tehran: Samt; 1995. [Persian] [Homepage]
5. Zohoor A, Eslaminejad T. Teacher\\\'s effective teaching criteria as viewed by the students of Kerman University of Medical Sciences. J Med Educ. 2001;4(2):65-70. [Persian] [Homepage]
6. Nasiri E, Asgari F, Faghani M, Bahadori MH, Mohammad Ghasemi F, Hosseini F, et al. Effective teaching approach based on teaching evaluations by students Medical. J Educ. 2009;11:39-44. [Persian]
7. Shayestehfard M, Houshyari H, Cheraghian B, Latifzadeh S. Nurses’ opinion towards barriers and facilitators of clinical utilization of research results in Abadan and Khorramshahr hospitals. Iran J Med Educ. 2011;10(4):340-9. [Persian] [Homepage]
8. Brown G, Atkinson M. Effective Teaching in Higher Education. Dyvangahy M. (Translator). Chalous: Islamic Azad University Chalous Pub; 2003. [Homepage]
9. Miller WR, Mary F Miller. Handbook of university teaching. 2nd ed. Miri V, (Translator). Tehran: Samt; 2013. [Homepage]
10. Andalibi S, Ahmadi GH. Evaluation criteria for effective teaching viewpoint of students Islamic azad university of khurasgan. J Res Educ Sci Isfahan Univ. 2008;15:67-82. [Persian]
11. Seif AA. Methods of educational measurement and evaluation. Tehran: Doran; 2003. [Persian] [Homepage]
12. Askari F, Mahjoub Moadab H. Comparing characteristics of effective teaching from teachers’ and students’ point of view, Guilan University of Medical Sciences. Strides Med Educ. 2010;7(1):26-33. [Persian] [Homepage]
13. Lang HG, Mckee BG, Conner K. Characterristics of effective teachers: A descriptive study of the perceptions of faculty and deaf college students. Am Ann Deaf. 1993;138(3):252-9. [Homepage]
14. Bergman K, Gaitskill T. Faculty and student perceptions of effective clinical teachers: an extension study. J Profession Nurs. 1990;6(1):33-44. [PubMed]
15. Soltani Arabsshahi K, Qaderi A. Complying effective criterion: Characteristics of effective teaching as viewed by Iran University of Medical Sciences and health services basic sciences centers’ students and stafs. J Iran Univ Med Sci. 2001;7(22):279-87. [Persian] [Homepage]
16. Moezi M, Shirzad H, Zamazad B, Rohi H. Evaluation process in viewpoints of academic staff and students in Shahrekord University of Medical Sciences. J Shahrekord Univ Med Sci. 2010;11(4):63-75. [Persian] [Homepage]
17. Hughes S, Quinn FM. The principles and practice of nurse education. 4th ed. Boston: Cengage Learning; 2007. [Homepage]
18. Amini M, Honardar M. The view of faculties and medical students about evaluation of faculty teaching experiences. Semnan Med Univ J. 2007;9(3):171-7. [Persian] [Homepage]
19. Schmidt HG, van der Arend A, Moust JH, Kokx I, Boon L. Influence of tutors subject matter expertise on student effort and achievement in problem-based learning. Acad Med. 1993;68(10):784-91. [PubMed]
20. Arasteh H, Mahmoodi-Rad M. Effective teaching: an approach based on evaluation of instruction by students. Koomesh. 2004;5(2):1-8. [Persian] [Homepage]
21. Vahabi A, Sayadi M, Shahsavari S, Khadem Erfan MB, Veisi A, Pouladi A. Study of characteristics of good teacher from the viewpoint of Kurdistan University of Medical Science. Kerman: 8th Congress on Medical Education; 2006. [Persian]
22. MCkenna L. Meeting the learning needs of clinical nurse teacher: Apilot program. Aust Electron J Nurs Educ. 2002;2(1):1-8. [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tofoghiyan T, Monadi H, Nasrollahi S, Rakhshani MH. Prioritization of the Effective Teaching Parameters Comparing the Viewpoints of Students and Teachers of Sabzevar University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci. 2015; 8 (1) :1-6
URL: http://edcbmj.ir/article-1-615-fa.html

توفیقیان طاهره، منادی حدیثه، نصراللهی سمیه، رخشانی محمدحسن. اولویت‌بندی شاخص‌های تدریس اثربخش؛ مقایسه دیدگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (1) :1-6

URL: http://edcbmj.ir/article-1-615-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3660