1- گروه روشها و برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، Hakimzadeh@ut.ac.ir 2- گروه آموزش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (12781 مشاهده)
اهداف: یکی از راههای بهبود کیفیت آموزش الکترونیکی، بررسی دیدگاه دانشجویان و مدرسان آن دوره است. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت دوره الکترونیکی در مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
روشها: این پژوهش توصیفی- مقطعی در سال 91-1390 روی 118 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش پزشکی و 11 مدرس گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی (پردیس همت) دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد که تمام این افراد بهروش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته 32سئوالی بود. دادهها در پنج حیطه طراحی آموزشی، تعامل، محتوای دوره، فرصتهای یادگیری فردی و ارزشیابی دوره جمعآوری شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 16 و آزمون T مستقل استفاده شد.
یافتهها: کیفیت حیطههای محتوای دوره و فرصتهای یادگیری فردی در سطح مطلوب، طراحی آموزش و ارزشیابی دوره در سطح نسبتاً مطلوب و حیطه تعامل در سطح نامطلوب ارزیابی شد. بین نظرات مدرسان با دانشجویان در مورد کیفیت پنج حیطه تفاوت معنیداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: کیفیت دوره یادگیری الکترونیکی در مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به میانگین پنج حیطه مورد ارزیابی در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد.
Hakimzadeh R., Afandideh N.. Qualification of E-Learning Medical Education Courses of Tehran University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (4) :257-264 URL: http://edcbmj.ir/article-1-637-fa.html
حکیمزاده رضوان، آفندیده نازیلا. ارزیابی کیفیت یادگیری الکترونیکی؛ رشته آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (4) :257-264