1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کازرون، کازرون، ایران ، moslem_abbasi83@yahoo.com 2- گروه مشاوره و راهنمایی، ،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (11163 مشاهده)
اهداف:در هر نظام آموزشی، پیشرفت تحصیلی مهمترین شاخص توفیقفعالیتهای علمی و آموزشی محسوب میشود
و بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلیدانشجویان
نزد پژوهشگران علوم تربیتی و روانشناسی از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، بررسینقشتعللورزی،خودتنظیمگریوباورهایفراشناختیدرپیشبینیانگیزشپیشرفتتحصیلیدانشجویان بود.
روشها: این پژوهش، مقطعی- توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه
دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل دادند که 302 نفر
از این افراد بهروش نمونهگیری تصادفی منظم و براساس جدول مورگان و کرچسی
بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس انگیزش پیشرفت
تحصیلی، مقیاس خودتنظیمگری،مقیاس باورهای
فراشناختی و مقیاس تعللورزی تحصیلی دانشجویان استفاده شد. دادههای بهدستآمده بهکمک نرمافزار SPSS 18 و با استفاده
از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام مورد تجزیه و تحلیل
قرار گرفت.
یافتهها:بین متغیرهای باورهای فراشناختی، خودتنظیمگری
و انگیزش پیشرفت، ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت و ارتباط بین تعللورزی و
انگیزش پیشرفت، منفی بود (0/01>p). همچنین حدود 18% واریانس مربوط به انگیزش پیشرفت توسط تعللورزی، خودتنظیمگری
و باورهای فراشناختی تبیین شد.
نتیجهگیری:تعللورزی، قویترین پیشبین انگیزش پیشرفت تحصیلی محسوب میشود.
Abassi M., Dargahi Sh.. Role of Procrastination, Self-Regulation and Metacognition in Predicting Students' Academic Motivation. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (5) :273-278 URL: http://edcbmj.ir/article-1-647-fa.html
عباسی مسلم، درگاهی شهریار. نقش تعللورزی، خودتنظیمگری و باورهای فراشناختی در پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (5) :273-278