:: دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) ::
جلد 7 شماره 5 صفحات 278-273 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش تعلل‌ورزی، خودتنظیم‌گری و باورهای فراشناختی در پیش‌بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان
مسلم عباسی1 ، شهریار درگاهی2
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کازرون، کازرون، ایران ، moslem_abbasi83@yahoo.com
2- گروه مشاوره و راهنمایی، ،دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (11274 مشاهده)

اهداف: در هر نظام آموزشی، پیشرفت تحصیلی مهم‌ترین شاخص توفیق فعالیت‌های علمی و آموزشی محسوب می‌شود و بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان نزد پژوهشگران علوم تربیتی و روان‌شناسی از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تعللورزی، خودتنظیمگری و باورهای فراشناختی در پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود.

روش‌ها: این پژوهش، مقطعی- توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل دادند که 302 نفر از این افراد به‌روش نمونه‌گیری تصادفی منظم و براساس جدول مورگان و کرچسی به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس انگیزش پیشرفت تحصیلی،‏ مقیاس خودتنظیم‌گری، مقیاس باورهای فراشناختی و مقیاس تعلل‌ورزی تحصیلی دانشجویان استفاده شد. داده‌های به‌دست‌آمده به‌کمک نرم‌افزار SPSS 18 و با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: بین متغیرهای باورهای فراشناختی، خودتنظیم‌گری و انگیزش پیشرفت، ارتباط مثبت و معنی­داری وجود داشت و ارتباط بین تعلل‌ورزی و انگیزش پیشرفت، منفی بود (0/01>p). همچنین حدود 18% واریانس مربوط به انگیزش پیشرفت توسط تعلل‌ورزی، خودتنظیم‌گری و باورهای فراشناختی تبیین شد.

نتیجه‌گیری: تعلل‌ورزی، قوی‌ترین پیش‌بین انگیزش پیشرفت تحصیلی محسوب می‌شود. 

واژه‌های کلیدی: انگیزش، پیشرفت، آموزش، دانشجویان
متن کامل [PDF 388 kb]   (3964 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1393/2/16 | پذیرش: 1393/4/24 | انتشار: 1393/8/6


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها