نقش تعللورزی، خودتنظیمگری و باورهای فراشناختی در پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان
|
مسلم عباسی1 ، شهریار درگاهی2  |
1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کازرون، کازرون، ایران ، moslem_abbasi83@yahoo.com 2- گروه مشاوره و راهنمایی، ،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران |
|
چکیده: (11274 مشاهده) |
اهداف: در هر نظام آموزشی، پیشرفت تحصیلی مهمترین شاخص توفیق فعالیتهای علمی و آموزشی محسوب میشود
و بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان
نزد پژوهشگران علوم تربیتی و روانشناسی از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تعللورزی، خودتنظیمگری و باورهای فراشناختی در پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود.
روشها: این پژوهش، مقطعی- توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه
دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل دادند که 302 نفر
از این افراد بهروش نمونهگیری تصادفی منظم و براساس جدول مورگان و کرچسی
بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس انگیزش پیشرفت
تحصیلی، مقیاس خودتنظیمگری، مقیاس باورهای
فراشناختی و مقیاس تعللورزی تحصیلی دانشجویان استفاده شد. دادههای بهدستآمده بهکمک نرمافزار SPSS 18 و با استفاده
از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام مورد تجزیه و تحلیل
قرار گرفت.
یافتهها: بین متغیرهای باورهای فراشناختی، خودتنظیمگری
و انگیزش پیشرفت، ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت و ارتباط بین تعللورزی و
انگیزش پیشرفت، منفی بود (0/01>p). همچنین حدود 18% واریانس مربوط به انگیزش پیشرفت توسط تعللورزی، خودتنظیمگری
و باورهای فراشناختی تبیین شد.
نتیجهگیری: تعللورزی، قویترین پیشبین انگیزش پیشرفت تحصیلی محسوب میشود. |
|
واژههای کلیدی: انگیزش، پیشرفت، آموزش، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 388 kb]
(3964 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1393/2/16 | پذیرش: 1393/4/24 | انتشار: 1393/8/6
|
|
|
|