1- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، vanaki_z@modares.ac.ir 2- گروه مدیریت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران 3- گروه مدیریت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده: (8679 مشاهده)
اهداف: آموزش بینحرفهای، رویکردی نوین برای
توانمندساختن فراگیران علوم سلامت در جهت ارایه مراقبت تیمی، همکارانه و جامع بهمنظور
ارتقای پیامدهای سلامت مددجویان است. این مطالعه با هدف بررسی آمادگی دانشجویان
تحصیلات تکمیلی علوم سلامت برای آموزش و یادگیری بینحرفهای انجام شد.
روشها: این مطالعه مقطعی- توصیفی در سال 92-1391 روی 500
نفر از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشتههای مختلف علوم سلامت با نمونهگیری
آسان و دردسترس انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه سنجش آمادگی برای آموزش بینحرفهایبود که پایایی آن 83/0 بهدست آمد.دادهها با نرمافزار SPSS 18 و آزمونهای
آماری توصیفی (میانگین و درصد) و آزمون آنالیز واریانس یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل
قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین کلی آمادگی دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم
سلامت برای آموزش بینحرفهای بالاتر از حد
متوسط بود. بین گروههای حرفهای از نظر میزان آمادگی برای آموزش بینحرفهای،
تفاوت آماری معنیداری وجود نداشت (0/05
). ولی با
این وجود در گروه پرستاری، میانگین نمرات در کل مقیاس و در تمام زیرمقیاسها از
گروههای دیگر بیشتر بود.
نتیجهگیری:آمادگی دانشجویان
تحصیلات تکمیلی علوم سلامت برای آموزش بینحرفهای بالاتر از حد متوسط است.
Vafadar Z., Vanaki Z., Ebadi A., Seyyed Bagher Maddah S.. Readiness of Postgraduate Health Sciences Students for Interprofessional Education. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (5) :301-308 URL: http://edcbmj.ir/article-1-679-fa.html
وفادار زهره، ونکی زهره، عبادی عباس، سیدباقر مداح سادات. آمادگی دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم سلامت برای آموزش بینحرفهای. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (5) :301-308