[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1394 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 21-26 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر بر رضایتمندی دانشجویان پرتوپزشکی از دوره آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل
غلامرضا عطایی1، فرشته عادل مشهدسری 2
1- گروه پرتوپزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
2- گروه پرتوپزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، fe.adel@yahoo.com
چکیده:   (4604 مشاهده)

اهداف: آموزش بالینی، بخش اساسی و مهم آموزش در رشته‌های خدماتی بهداشتی- درمانی است. این آموزش، دانشجویان را قادر می‌سازد تا دامنه اطلاعات و مهارت‌های خود را توسعه دهند. این مطالعه با هدف ارزیابی میزان رضایتمندی از دوره کارآموزی و عوامل موثر بر ارتقای آن در بخش‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام پذیرفت.

ابزار و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی در نیم‌سال اول سال تحصیلی 93-1392 نظرات 80 نفر از کارآموزان گروه پرتوپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل به‌روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. رضایتمندی دانشجویان با پرسش‌نامه روا و پایا ارزیابی شد. داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار SPSS 19 و آزمون‌های مجذور کای، آزمون واریانس یک‌طرفه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: بیشترین رضایتمندی دانشجویان از آموزش بالینی مربوط به مشارکت مربی در امر آموزش (82٪)، تعداد و تنوع بیماران بستری (90٪) و کمترین رضایتمندی مربوط به امکانات رفاهی (75/13٪)، برگزاری کلاس‌های توجیهی (24٪) و کمبود فضای فیزیکی (5/22٪) بود. بین رضایتمندی از عملکرد مربیان و رضایتمندی از کیفیت آموزش بالینی با جنسیت و نوع رشته تحصیلی ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد (05/0p>). بین رضایتمندی کلی از آموزش بالینی با نوع کارآموزی نیز ارتباط معنی‌داری گزارش نشد. رضایتمندی کلی از آموزش بالینی با نمره آزمون کارآموزی دانشجویان، ارتباط معنی‌داری داشت (05/0p<). نتیجه‌گیری: برای افزایش کیفیت آموزش بالینی باید ضعف امکانات رفاهی مراکز آموزشی و کمبود فضای آموزشی برطرف شود.

واژه‌های کلیدی: کارآموزی، دانشجویان، ارزیابی آموزشی
متن کامل [PDF 434 kb]   (718 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (676 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۲۶
فهرست منابع
1. Ataie M, Kolivand M, Almasi A, Pourmirza Kalhori R, Sabour B, Naderipour A, et al. Evaluation of achieving to course plan aims from the viewpoint of medical Clerkship at Kermanshah University of Medical Science in 2012. J Clin Rec Paramedical Sci. 2012;1(3):65-71. [Persian] [Homepage]
2. Avizhgan M, Omid A, Dehghani M, Esmaeili A, Asilian A, Akhlaghi MR, et al. Determining minimum skill achievements in advanced clinical Clerkship (Externship) in school of medicine using Logbooks. Iranian J Med Educ. 2010;5(10):543-51. [Persian] [Homepage]
3. Atack L, Comacu M, Kenny R, Labelle N, Miller D. Student and staff relationships in a clinical practice model: Impact on learning. J Nurs Educ.2000 Dec;39(9):387-92. [PubMed]
4. Pourmirza Kalhori R, Razaziyan N, Naderipor A, Najafi F, Almasi A, Hasanpour Dehkordi A. Evaluation of students achieve educational goals of clinical medicineat Imam Reza Hospital, Kermanshah during the first semester of study 2007. J Med Sci Kermanshah. 2009;13(4):344-51. [Persian] [File]
5. Aziz A, Kazi A, Jahangeer A, Fatemi Z. Knowledge and skills in community oriented medical education (COME) self ratings of medical undergraduates in Karachi. J Pak Med Assoc. 2006;56(7):313-17. [PubMed]
6. Williams A, Wellard SJ, Bethune E. Assessing Australian undergraduate clinical Learning Collegian. Collegian. 2001;8(4):9-13. [PubMed]
7. Tanomand A, Niknam F, Abdollazadeh F. Evaluation of environmental barriers in clinical education in viewpoints of instructors and nursing students. J Educ Dev Jondishapour. 2014;5(2):106-13. [Persian] [Homepage]
8. Sharifi B, Ghafarian Shirazi HR, Momeninejad M, Saniee F, Hashemi N, Jabarnejad A, et al. A survey of the quality and quantity of clinical education from the viewpoint of medical students. J Jahrom Univ Med Sci. 2012;10(2):48-53. [Persian] [Homepage]
9. Mortazavi SAA, Razmara A. Evaluation of clinical medical students satisfaction from teaching departments, emergency, outpatient centers within hospitals and outpatient centers within the Esfahan University of medical sciences. Iran J Med Educ. 2002;14(3):49-52. [Persian] [File]
10. Delaram M, Salehiyan T. Productivity in clinical education from the nursing and midwifery students’ viewpoint. Iranian Q Educ Strateg. 2011;4(2):67-71. [Persian] [File]
11. Dehghani H, Dehghani Kh, Fallahzadeh H. The educational problems of clinical field training based on nursing teachers and last year nursing students view points. Iranian J Med Educ. 2005;5(1):24-33. [Persian] [Homepage]
12. Abedini S, Abedini S, Aghamolaei T, Jomehzadeh A, Kamjoo A. Clinical education problems: The viewpoints of nursing and midwifery students in Hormozgan University of Medical Sciences. Hormozgan J Med Sci. 2009;12(4):249-53. [Persian] [Homepage]
13. Saarikoski M, Leino-Kilip H. The clinical learning and supervision by staff nurse: Developing the instrument. Int J Nurs Stud. 2002;39(3):259-67. [PubMed]
14. Hadizadeh F, Firoozi M, Shamaeyan Razavi N. Nursing and midwifery students perspective on clinical education in Gonabad University of Medical Sciences. Iranian J Med Educ. 2005;5(1):70-8. [Persian] [Homepage]
15. Rouzbahani F, Sheykhtaheri A, Farzandipour M, Ranghraz Jeddi F, Mobarak Ghamsari Z. Evaluation of training educator’s performance from point of views of medical record students in Kashan University of Medical Sciences, Iran. Health Inf Manag. 2011;8(2):251-7. [Persian] [Homepage]
16. Fasihiharandi T, Soltaniarabshahi SK, Tahami SA, Mohammadalizadeh S. Viewpoints of medical students about the quality of clinical education. J Qazvin Univ Med Sci. 2004;30(1):4-9. [Persian] [File]
17. Hojat M, Montaseri MA, Charkhandaz M. Comparison of the achievement of educational goals of clinical training of the first medical surgical nursing course by fixed and unfixed instructors. J Jahrom Univ Med Sci. 2011;9(1):22-9. [Persian] [Homepage]
18. Salmani N, Amirian H. Comparsion between nursing students and trainers viewpoints about clinical education environment in Islamic Azad University of Yazd, in the year 2006. J Strides Dev Med Educ. 2006;3(1):11-8. [Persian] [Homepage]
19. Forbes H. Clinical teachers’ approaches to nursing. J Clin Nurs. 2010;19(5-6):785-93. [PubMed]
20. Barnsley L, Lyon PM, Ralston SJ, Hibbert EJ, Cunningham I, Gordon FC, et al. Clinical skills in junior medical officers: A comparison of self-reported confidence and observed competence. J Med Educ. 2004;38(4):358-67. [PubMed]
21. Aein F, Alhani F, Anoosheh M. The experiences of nursing students, instructors, and hospital administrators of nursing clerkship. Iran J Med Educ. 2010;9(3):191-9. [Persian] [Homepage]
22. Zamanzad B, Moezzi M, Shirzad H. Rate of satisfaction and evaluation of medical students (interns and externs) from the quality of clinical education in the Shahre-kord university of medical sciences-2005. J Semnan Univ Med Sci. 2007;9(1):13-20. [Persian] [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ataei GhR, Adel Mashhadsari F. Effective Factors on Satisfaction of Medical Radiation Students from Clinical Training Babol University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci. 2015; 8 (1) :21-26
URL: http://edcbmj.ir/article-1-720-fa.html

عطایی غلامرضا، عادل مشهدسری فرشته. عوامل موثر بر رضایتمندی دانشجویان پرتوپزشکی از دوره آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (1) :21-26

URL: http://edcbmj.ir/article-1-720-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3660