1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ...، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، bahareh19@gmail.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران 3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده: (10548 مشاهده)
اهداف: یکی از عواملی که نقش چشمگیری در موفقیت و عدم
موفقیت افراد دارد، هوش اجتماعی است. اعضای هیات علمی باید برای بهبود یادگیری
دانشجویان و بالابردن عملکرد خود به تواناییهای هوش اجتماعی واقف بوده و سعی در
پرورش آن بنمایند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین هوش اجتماعی و مولفههای آن
(پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی و آگاهی اجتماعی) با عملکرد اعضای
هیات علمی دانشگاه بود.
روشها: این مطالعه، کاربردی بهروش توصیفی- پیمایشی و از
نوع همبستگی است که در سال 1393 روی 242 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم
پزشکی ارومیه انجام شد. نمونههای پژوهش با روش نمونهگیری خوشهای و با استفاده
از جدول مورگان انتخاب شدند.ابزار گردآوری دادهها، مقیاس هوش اجتماعی ترومسو
بود. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS 18 و بااستفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای Tمستقل،ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام)انجام شد.
یافتهها:میانگین نمرات هوش اجتماعی
در زنان و مردان، تفاوت آماری معنیداری نداشت. بین عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه با هوش اجتماعی و ابعاد
آن یعنی پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی و آگاهی اجتماعی، رابطه مثبت و
معنیدار وجود داشت.همچنین کل مقیاس هوش اجتماعی، 8% واریانس کل عملکرد اساتید را پیشبینی کرد.
نتیجهگیری:همه ابعاد هوش اجتماعی
(پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی و آگاهی اجتماعی)، میزان عملکرد
اساتید را تبیین میکنند.
Azizi Nejad B., Madadi Kokje Yaran F., Jenaabadi H.. Relationship of Educational Function of Medical Universities’ Faculties with their Social Intelligence. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (5) :323-327 URL: http://edcbmj.ir/article-1-727-fa.html
عزیزینژاد بهاره، مددی کوکجهیاران فاطمه، جناآبادی حسین. رابطه عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی با هوش اجتماعی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (5) :323-327