[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) ::
جلد 7 شماره 5 صفحات 327-323 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی با هوش اجتماعی
بهاره عزیزی‌نژاد1 ، فاطمه مددی کوکجه‌یاران2 ، حسین جناآبادی3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ...، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، bahareh19@gmail.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده:   (10548 مشاهده)

اهداف: یکی از عواملی که نقش چشمگیری در موفقیت و عدم موفقیت افراد دارد، هوش اجتماعی است. اعضای هیات علمی باید برای بهبود یادگیری دانشجویان و بالابردن عملکرد خود به توانایی‌های هوش اجتماعی واقف بوده و سعی در پرورش آن بنمایند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین هوش اجتماعی و مولفه‌های آن (پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت‌های اجتماعی و آگاهی اجتماعی) با عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه بود.

روش‌ها: این مطالعه، کاربردی به‌روش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است که در سال 1393 روی 242 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد. نمونه‌های پژوهش با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، مقیاس هوش اجتماعی ترومسو بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها به کمک نرم‌افزار SPSS 18 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون‌های T مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام) انجام شد.

یافته‌ها: میانگین نمرات هوش اجتماعی در زنان و مردان، تفاوت آماری معنی‌داری نداشت. بین عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه با هوش اجتماعی و ابعاد آن یعنی پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت‌های اجتماعی و آگاهی اجتماعی، رابطه مثبت و معنی‌دار وجود داشت. همچنین کل مقیاس هوش اجتماعی، 8% واریانس کل عملکرد اساتید را پیش‌بینی کرد.

نتیجه‌گیری: همه ابعاد هوش اجتماعی (پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت‌های اجتماعی و آگاهی اجتماعی)، میزان عملکرد اساتید را تبیین می‌کنند.

واژه‌های کلیدی: موسسات آموزشی، اعضای هیات علمی، آگاهی، ارزیابی عملکرد کارمند
متن کامل [PDF 382 kb]   (2715 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1393/7/26 | پذیرش: 1393/8/21 | انتشار: 1393/8/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi Nejad B., Madadi Kokje Yaran F., Jenaabadi H.. Relationship of Educational Function of Medical Universities’ Faculties with their Social Intelligence. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (5) :323-327
URL: http://edcbmj.ir/article-1-727-fa.html

عزیزی‌نژاد بهاره، مددی کوکجه‌یاران فاطمه، جناآبادی حسین. رابطه عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی با هوش اجتماعی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (5) :323-327

URL: http://edcbmj.ir/article-1-727-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710