[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1394 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 15-19 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین سبک‌های تدریس اعضای هیات علمی و سازگاری اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی
بهاره عزیزی نژاد 1، نازیلا غفار شجاع2، حقیقت حیدری بی صفر3، حسین جناابادی4
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، bahareh19@gmail.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
3- گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
4- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده:   (5677 مشاهده)

اهداف: اساتید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین افراد در زندگی دانشجویان، نقش مهمی در زندگی شخصی و اجتماعی آنها دارند. سازگاری اجتماعی به‌عنوان مهم‌ترین نشانه سلامت روان، از مباحثی است که در دهه‌های اخیر، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین سبک‌های تدریس اعضای هیات علمی و سازگاری اجتماعی دانشجویان بود.

ابزار و روش‌ها: این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است که در سال 1393 انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان سال اول و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بودند. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی ‌220 نفر از اعضای هیات علمی و 350 نفر از دانشجویان برای مطالعه انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات، دو پرسش‌نامه استاندارد سبک‌های تدریس گراشا و شخصیت‌سنج کالیفرنیا مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس انجام شد.

یافته‌ها: بین سبک‌های تخصص‌گرا (15/0=r؛ 042/0=p)، اقتدارگرا (14/0=r؛ 02/0=p)، مدل‌گرا (17/0=r؛ 03/0=p) و تسهیل‌کننده (21/0=r؛ 032/0=p) با سازگاری اجتماعی دانشجویان رابطه معنی‌دار وجود داشت، ولی سبک انتخابی ارتباط معنی‌داری با سازگاری اجتماعی نداشت (18/0-=r؛ 23/0=p). بین مدرک تحصیلی (274/0=p) و سابقه کار (583/0=p) اعضای هیات علمی با روش تدریس، رابطه معنی‌داری مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: سبک‌های تدریس تخصص‌گرا، اقتدارگرا، مدل‌گرا و تسهیل‌کننده با سازگاری اجتماعی دانشجویان رابطه دارد، ولی بین سبک تدریس انتخابی با سازگاری اجتماعی دانشجویان رابطه‌ای مشاهده نمی‌شود.

واژه‌های کلیدی: تدریس، اعضای هیات علمی، سازگاری اجتماعی، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 415 kb]   (1064 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1047 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۲۶
فهرست منابع
1. Kulinna PH, Cothran DJ. Physical education teachers’ self-reported use and perceptions of various teaching styles. Learn Instruct. 2003; 3(6):597-609. [Science Direct]
2. Bishka A. Learning styles fray: Brilliant or batty?. Can Learn J. 2010;14(2):37. [Homepage]
3. Ahadi B, Mirzaee P, Narimani M, Abolghasemi A. The effect of training social problem-solving strategies on social adjustment and academic performance among secondary shy students. Res Exept Child. 2010;9(3):193-202. [Persian] [Homepage]
4. Bourgeois JA, Ton H, Onate J, McCarthy T, Stevenson FT, Servis ME, et al. The doctoring curriculum at the University of California, Davis School Of Medicine: Leadership and participant roles for psychiatry faculty. Acad Psychiatry. 2008;32(3):249-54. [PubMed]
5. Hanson J. Encouraging lecturers to engage with new technologies in learning and teaching in a vocational university: The role of recognition reward. J High Educ Manag Policy. 2003;15(3):135-49. [Homepage]
6. Grasha AF. Teaching with style: A practical guide to enhancing learning by understanding teaching & learning styles. Pittsburgh: Alliance Publishers; 1996. [Homepage]
7. Evans C, Waring M. Towards inclusive teacher education: Sensitising individuals to how they learn. Educ Psychol. 2006;26(4):499-518. [DOI]
8. Grasha, AF. A matter of style: The teacher as expert, formal authority, personal model, facilitator, and delegator. Coll Teach. 1994;42(4):142-9. [Homepage]
9. Hall E, Moseley D. Is there a role for learning styles in personalised education and training?. Int J Lifelong Educ. 2005,24(3):243-55. [DOI]
10. Grasha AF. The dynamics of one-on-one teaching. Coll Teach. 2003;50(4):122-46. [Homepage]
11. Zapalska A, Dabb H. Learning styles. J Teach Int Bus. 2002;13(3-4):77-97.
12. Werth EP, Werth L. Effective training for millennial student. Adult Learn. 2011;22(3):12-9. [Homepage]
13. Gray R, Vitak J, Easton EW, Ellison NB. Examining social adjustment to college in the age of social media: Factors influencing successful transitions and persistence. Comput Educ. 2013;67:193-207. [Science Direct]
14. Layne L. Defining effective teaching. J Excell Coll Teach. 2012;23(1):43-68. [Homepage]
15. Khandaghi, Maghsood Amin, Farasatb Maryam. (2011) The effect of teacher\\\\\\\'s teaching style on students\\\\\\\' adjustment. Proc Soc Behav Sci. 2011;15:1391-4. [Science Direct]
16. Freeman GG, Walsh PD. You can lead students to the classroom and you can make them think: Ten brain-based strategies for college teaching and learning success. J Excell Coll Teach. 2013;24(3):99-120. [Homepage]
17. Hsieh SW, Jang YR, Hwang GJ, Chen NS. Effects of teaching and learning styles on students’ reflection levels for ubiquitous learning. Comput Educ. 2011;57(1):1194-201. [Science Direct]
18. Zhang LF. Do personality traits make a difference in teaching styles among Chinese high school teachers?. Pers Individ Differ. 2007;43(4):669-79. [Science Direct]
19. Tunde OT. Towards inclusion: The trends of psycho-social adjustment of students in Nigerian integrated junior secondary schools. Proc Soc Behav Sci. 2010;5:1146-50. [Science Direct]
20. Bibace R, Catlin RJ, Quirk ME, Beattie KA, Slabaugh RC. Teaching styles in the faculty-resident relationship. J Fam Pract. 1981;13(6):895-900. [PubMed]
21. Lauria J. Differentiation through learning-style responsive strategies. Kappa Delta Pi Rec. 2011;47(1):24-9. [DOI]
22. Mahmoudi Sahebi M, Nasri S, Golinia Golzam H. Study the index of evaluation of teachers teaching with stress on engineering instruction. Educ Technol. 2014;7(4):315-24. [File]
23. Abolgasemi A, Asadi Mogadam A, Najarian B, Shekarkan H. Build of instrument for assessment of anxiety of test. Educ Sci Psychol J. 1990,3(3):61-74. [Homepage]
24. Opdenakker MC, Van Damme J. Teacher characteristics and teaching styles as effectiveness enhancing factors of classroom practice. Teach Teach Educ. 2006;22(1):1-21. [Science Direct]
25. Pashler H, McDaniel Rohrer D, Bjork R. Learning styles: Concepts and evidence. Psychol Sci Public Interest. 2009;9(3):105-19. [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi Nejad B, Ghaffar Shoja N, Heydari Bisafar H, Jenaabadi H. Relationship between Teaching Styles of Faculty Members and Social Adjustment of Medical Students. Educ Strategy Med Sci. 2015; 8 (1) :15-19
URL: http://edcbmj.ir/article-1-729-fa.html

عزیزی نژاد بهاره، غفار شجاع نازیلا، حیدری بی صفر حقیقت، جناابادی حسین. رابطه بین سبک‌های تدریس اعضای هیات علمی و سازگاری اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (1) :15-19

URL: http://edcbmj.ir/article-1-729-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731