[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1394 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 7-14 برگشت به فهرست نسخه ها
نگرش دانشجویان فیزیوتراپی نسبت به دروس علوم پایه پزشکی
بهنوش وثاقی قراملکی، محمدرضا نیکمرام 1، مهتاب روحی عزیزی2
1- گروه علوم پایه توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، mrnikmaram@yahoo.co.uk
2- گروه علوم پایه توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (3288 مشاهده)

اهداف: نگرش دانشجویان به دروس علوم پایه در عملکرد بالینی آنان، تاثیر بسزایی دارد. هدف از این تحقیق، بررسی نگرش دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته فیزیوتراپی نسبت به دروس علوم پایه بود.

ابزار و روش‌ها: این مطالعه توصیفی به‌صورت مقطعی و از طریق دسترسی آسان، روی 151 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته فیزیوتراپی دانشکده‌های توان‌بخشی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران در مهر و آبان سال 1391 انجام شد. برای ارزیابی نگرش و دو زیرمقیاس اهمیت و تاثیر از پرسش‌نامه وست استفاده شد. تحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS 17 و با استفاده از آزمون‌های آنالیز واریانس یک‌طرفه، T مستقل و رگرسیون لجستیک انجام شد.

یافته‌ها: بین دو جنس در پاسخ به گویه‌های 1، 4، 7 و 8 اختلاف معنی‌دار وجود داشت. میانگین مقادیر نگرش و زیرمقیاس‌های اهمیت و تاثیر در زنان در ترم‌های پنجم و هفتم کارشناسی به‌طور معنی‌داری بیشتر از مردان بود. در مقطع کارشناسی‌ارشد در ترم اول، میزان نگرش و اهمیت زنان به‌طور معنی‌داری نسبت به مردان مثبت‌تر بود، اما در ترم سوم کارشناسی‌ارشد دو جنس از این نظر با هم اختلاف آماری معنی‌داری نداشتند.

نتیجه‌گیری: نگرش مثبت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد فیزیوتراپی به دروس علوم پایه تحت تاثیر جنسیت آنان است و زنان اهمیت بیشتری به یادگیری جزییات روند فیزیولوژیک درمان می‌دهند، در حالی که مردان بیشتر به نتیجه درمان تاکید دارند. با افزایش حضور زنان در مقطع کارشناسی‌ارشد نگرش آنان به مردان نزدیک می‌شود.

واژه‌های کلیدی: نگرش، دانشجویان، درمانی، تحصیلات تکمیلی
متن کامل [PDF 453 kb]   (669 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (820 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۲۶
فهرست منابع
1. Campbell EJM. Basic science, science, and medical education. Lancet. 1976;307(7951):134-6. [Science Direct]
2. Chapman CB. Should there be a commission on medical education?. Science. 1979;205(4406):559-62. [PubMed]
3. Kaufman DM, Mann KV. Basic sciences in problem-based learning and conventional curricula: student’s attitudes. Med Educ. 1997;31(3):177-80. [PubMed]
4. West M, Mennin SP, Kaufman A, Galey W. Medical students’ attitudes toward basic sciences: influence of a primary care curriculum. Med Educ. 1982;16(4):188-91. [PubMed]
5. Gupta S, Gupta AK, Verma M, Kaur H, Kaur A, Singh K. The attitudes and perceptions of medical students towards basic science subjects during their clinical years: A cross-sectional survey. Int J Appl Basic Med Res. 2014;4(1):16-9. [PubMed]
6. Mazouchian H, Roshangar L, Salek Ranjbarzadeh F, Piri R, Karimi Shoar M, Rasi Marzabadi L. Medical Students’ View about the Effects of Practical Courses on Learning the General Theoretical Concepts of Basic Medical Sciences. Res Dev Med Educ. 2014;3(1):21-3. [Homepage]
7. Vahidshahi K, Mahmoudi M, Ranjbar M, Shahbaznezhad L, Ehteshami S, shafiei S. The effect of early clinical experience on attitude of medical students toward basic sciences courses. Strides Dev Med Educ. 2011;8(1):94-100. [Persian] [Homepage]
8. Javadi M, Hassanzadeh G, Salehzadeh Y. The opinion of Qazvin medical students on their future career. J Qazvin Univer Med Sci. 2006;10(3):91-5. [Persian] [Homepage]
9. Alipour Haydari M, Hasanzadeh G, HajiSeied Javadi Z. Attitude of dentistry students at clinical sections of Qazvin Medical University towards the application of basic sciences courses. J Qazvin Univ Med Sci. 2002;6(2):38-42. [Persian] [Homepage]
10. Shuler CF. Comparisons in basic science learning outcomes between students in PBL and traditional dental curricula at the same dental schppl. In: Bridges S, (Editor). Problem-Based Learning in Clinical Education. Netherlands: Springer; 2012. pp. 35-46. [Homepage]
11. Nouns Z, Schauber S, Witt C, Kingreen H, Schuttpelz-Brauns K. Development of knowledge in basic sciences: a comparison of two medical curricula. Med Educ. 2012;46(12):1206-14. [PubMed]
12. Greenwald AG, Banaji MR. Implicit social cognition: Attitudes, self-esteem, and stereotypes. Psychol Rev. 1995;102(1):4-27. [PubMed]
13. Krech D, Crutchfield RS. Theory and problems of social psychology. New York: McGraw-Hill; 1948. [Homepage]
14. Custers EJFM, Cate OTJT. Medical students’ attitudes towards and perception of the basic sciences: a comparison between students in the old and the new curriculum at the University Medical Center Utrecht, the Netherlands. Med Educ. 2003;36(12):1142-50. [PubMed]
15. Filho GR, Schonhorst L. Attitudes of residents and anesthesiologists toward basic sciences. Anesth Analg. 2006;103(1):137-43. [PubMed]
16. Kuhpayehzadeh J, Daryazadeh S, Soltani Arabshahi K. Medical students’ attitudes to traditional and integrated basic sciences curriculums. Q Educ Strateg Med Sci. 2013;6(1):37-42. [Persian] [File]
17. Elkhair EB, Alharbi WDM. How do female preclinical medical students at Umm Al-Qura university study physiology?. Int J Sci Commerce Human. 2014:2(7);40-6. [File]
18. Custers EJ, Ten Cate OT. Medical clerks’ attitudes towards the basic sciences: a longitudinal and a cross-sectional comparison between students in a conventional and an innovative curriculum. Med Teach. 2007;29(8):772-7. [PubMed]
19. Spencer AL, Brosenitsch T, Levine AS, Kanter SL. Back to the basic sciences: an innovative approach to teaching senior medical students how best to integrate basic science and clinical medicine. Acad Med. 2008;83(7):662-9. [PubMed]
20. Alam A. How do medical students in their clinical years perceive basic sciences courses at King Saud University?. Ann Saudi Med. 2011;31(1):58-61. [PubMed]
21. D\\\\\\\'Eon MF. Knowledge loss of medical students on first year basic science courses at the University of Saskatchewan. BMC Med Educ. 2006;6:5. [PubMed]
22. Valle R, Alaminos I, Contreras E, Salas LE, Tomasini P, Varela M. Student questionnaire to evaluate basic medical science teaching (METEQ-B). Rev Med IMSS. 2004;42(5):405-11. [File]
23. Lazić E, Dujmović J, Hren D. Retention of basic sciences knowledge at clinical years of medical curriculum. Croat Med J. 2006;47(6):882-7. [PubMed]
24. Farahani M, Ahmadi F. Doctoral nursing students’ viewpoint about the nursing PhD curriculum. Iran J Med Educ. 2006;6(1):83-92. [Persian] [Homepage]
25. Sathishkumar S, Thomas N, Tharion E, Neelakantan N, Vyas R. Attitude of medical students towards Early Clinical Exposure in learning endocrine physiology. BMC Med Edu.c 2007;7:30. [Homepage]
26. Biabangardy Z, Soltani Arabshahi SK, Amini A, Shekarabi R, Yadavar Nikravesh M. Role of basic science courses on promoting the medical graduate’s competencies in medical schools of Iran. Iran J Med Educ. 2005;5(1):13-23. [Persian] [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vasaghi Gharamaleki B, Nikmaram MR, Rouhi Azizi M. Physiotherapy Students’ Attitudes to Basic Medical Sciences Courses. Educ Strategy Med Sci. 2015; 8 (1) :7-14
URL: http://edcbmj.ir/article-1-733-fa.html

وثاقی قراملکی بهنوش، نیکمرام محمدرضا، روحی عزیزی مهتاب. نگرش دانشجویان فیزیوتراپی نسبت به دروس علوم پایه پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (1) :7-14

URL: http://edcbmj.ir/article-1-733-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752