[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1394 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 27-34 برگشت به فهرست نسخه ها
ارکان مدیریت دانش از دیدگاه مدیران گروه‌های آموزشی؛ دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز
فرزاد فرجی خیاوی1، شکوفه مزارعی1، رضوان دشتی 2
1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران
2- دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران ، rezvan.dashti@gmail.com
چکیده:   (5824 مشاهده)

اهداف: مدیریت دانش از مهم‌ترین ابزارهای موفقیت سازمان‌ها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. دست‌یابی به جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی و بهره‌برداری از آنها مستلزم استقرار مدیریت دانش در نظام سازمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی است. هدف این مطالعه، تعیین وضعیت ارکان مدیریت دانش از دیدگاه مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بود.

ابزار و روش ها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر در جامعه مدیران گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز (60 نفر) در سال 1391 انجام شد و همه افراد به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش‌نامه ای استاندارد شامل بخش‌های اطلاعات دموگرافیک و مدیریت دانش بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های ناپارامتری من- ویتنی و کروسکال- والیس در نرم‌افزار SPSS 17 تحلیل شدند.

یافته‌ها: وضعیت بُعد خلق دانش (70/0±84/2) نسبتاً نامناسب بود، در حالی که وضعیت ابعاد مشارکت دانش (74/0±00/3)، نشر دانش (61/0±11/3)، کاربرد دانش (64/0±11/3)، ارزیابی دانش (77/0±10/3) و نیز مدیریت کلی دانش (58/0±01/3) نسبتاً مناسب برآورد شد. بین کاربرد دانش و سن پاسخگویان، رابطه معنی‌داری مشاهده شد (009/0=p).

نتیجه‌گیری: وضعیت مدیریت دانش از دیدگاه میران گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نسبتاً مناسب برآورد می‌شود.

واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، مراکز آموزش پزشکی، دانشگاه‌ها
متن کامل [PDF 438 kb]   (1059 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1108 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۲۶
فهرست منابع
1. Doaei H, Dehghani Sanyj J. Strategic gap analysis of knowledge management dimensions in knowledge based Organizations. J Strategic Manag Stud. 2010;1(1):47-68. [Persian] [Homepage]
2. Akhavan P, Oliaei E, Dastranj Mamaghani N, Saghafi F. Developing knowledge management cycle processes based on knowledge management success factors. Sci Technol Policy. 2010;3(2):1-13. [Persian] [Homepage]
3. A1-Jayyousi O. Greywater reuse: Knowledge management for sustainability. Desalination 2004;167:27-37. [Homepage]
4. Rhodes J, Hung R, Lok P, Ya-hui Lien B, Wu CM. Factors influencing organizational knowledge transfer: implication for corporate performance. J Knowl Manag. 2008;12(3):84-100. [DOI]
5. Arasteh HR, Memari S. An Examination of Knowledge Management Principal Factors in the University Setting: a case study. Interdiscip Stud Human. 2011;3(2-3):1-13. [Persian] [Homepage]
6. Doaei H, Dehghani Sanij J. Evaluating knowledge management: The case of Isfahan and Yazd Private and Governmental Universities. High Educ Let. 2010;3(9):23-45. [Persian] [Homepage]
7. Nikbakht A, Siadat SA, Hoveida R, Moghadam A. Study of the relationship between knowledge management and chairpersons leadership styles at Isfahan University of Medical Sciences from faculty view points. Health Inflamm Manag. 2010;7(2):216-24. [Persian] [Homepage]
8. Afkhami Ruhani H, Doaei H. The relationship between human resources actions and implementation of knowledge management in Ferdowsi University of Mashhad. Lib Inform Res J. 2012;2(1):55-70. [Persian] [Homepage]
9. Soleimani MR. The role of the information specialists in establishing of knowledge management in universities. Educ Administ Res Q. 2012;3(4):107-30. [Persian] [Homepage]
10. Shirvani AR, Safdarian A, Alavi A. Scale survey of knowledge management\\\\\\\\\\\\\\\'s process mastery (Isfahan Medical Science University\\\\\\\\\\\\\\\'s Reading Scale). Health Inf Manag. 2009;6(1):75-82. [Persian] [File]
11. Naghipour M, Azadeh F, Dargahi H, Ghazi Mir Saedi SJ, Hasanzadeh M, Khansari J. Study of organizational culture and structure for implementation of knowledge management in universities of medical sciences. Payavard Salamat. 2008;2(3):42-9. [Persian] [Homepage]
12. Mohammadi Ostani M, Shabani A, Rajaepoor S. The status of knowledge management application in librarians of Isfahan University of Medical Sciences. Iran J Med Educ. 2012;12(2):167-75. [Persian] [Homepage]
13. Nemati M A. Knowledge management, culture and higher education. Roshd-e-Fanavari. 2006;2(7):28-35. [Persian] [File]
14. Hashemi SS. Assessment of knowledge management level in IRI police university. Police Manag Stud Q. 2010;5(2):183-214. [Persian] [Homepage]
15. Yaghoubi M, Karimi S, Javadi M, Nikbakht A. Correlation study on organization learning and knowledge management in staffs in selected hospitals of Isfahan University of Medical Sciences. J Health Administ. 2011;13(42):65-75. [Persian] [Homepage]
16. Balestrin A, Vargas LM, Fayard P. Knowledge creation in small firm network. J Knowl Manag. 2008;12(2):94-106. [DOI]
17. Tabibi SJ, Nasiri Pour AA, Aghababa S, Nabipour Jafar Abad N. The study of knowledge management principles in teaching hospitals associated with Iran University of Medical Sciences. Health Inf Manag. 2011;8(4):469-78. [Persian] [Homepage]
18. Jasimuddin SM. A holistic view of knowledge management strategy. J Knowl Manag. 2008;12(2):57-66. [DOI]
19. Sharifuddin Syed-Ikhsan SO, Rowland F. Knowledge management in a public organization: A study on the relationship between organizational elements and the performance of knowledge transfer. J Knowl Manag. 2004;8(2):95-111. [DOI]
20. Narteh B. Knowledge transfer in developed-developing country interfirm collaborations: A conceptual framework. J Knowl Manag. 2008;12(1):78-91. [DOI]
21. Mirghafoori H, Farhang Nejad M, Sadeghi Arani Z. Evaluating the performance of the health sector in the city of Yazd, applying knowledge management process. J Health Administ. 2010;13(39):79-88. [Persian] [Homepage]
22. Madhoshi M, Niyazi E. Evaluation level of knowledge management in selected universities. Transform Manag J. 2011;3(6):116-37. [Persian] [Homepage]
23. Khodaei Matin S, Mosavi M, Zabihi MR. Readiness for implementation of knowledge management in university; the viewpoint of faculty members of Mashhad Islamic Azad University. Iran Q Educ Strateg Med Sci. 2013;6(1):25-30. [Persian] [File]
24. Currie G, Kerrin M. Human resource management and knowledge management: Enhancing knowledge sharing in a pharmaceutical company. Int J Human Resource Manag. 2003;14(6):1027-45. [DOI]
25. Saeida Ardakani S, Kojkavmonfared AR. Factors Affecting Successful Implementation of Knowledge Management in Higher Education Institutions. Bus Administ Res. 2011;3(1):136-58. [Persian] [Homepage]
26. Keyvanara M, Yazdekhasty A, Bahrami S, Masodian Y. The relationship between components of knowledge management and organizational intelligence in the schools of Isfahan University of Medical Sciences. Health Inf Manag. 2011;8(5):673-80. [Persian] [Homepage]
27. Yaghoubi M, Javadi M. Relationship between knowledge management and team learning in selected hospitals of Isfahan University of Medical Sciences. Iran J Med Educ. 2012;11(9):1083-90. [Persian] [Homepage]
28. Yaghoubi M, Javadi M, Agharahimi Z. The relationship between knowledge management and demographic features of students in Isfahan University of Medical Sciences, 2011. Iran J Med Educ. 2011;10(5):831-8. [Persian] [Homepage]
29. D’Este P, Patel P. University–industry linkages in the UK: What are the factors underlying the variety of interactions with industry. Res Policy. 2007;36(9):1295-1313. [Homepage]
30. Chung-Jen C, Jing-Wen H. Strategic human resource practices and innovation performance -- the mediating role of knowledge management capacity. J Bus Res. 2009;62(1):104–14. [Homepage]
31. Songsangyos P. The knowledge management in higher education in Chiang Mai: A comparative review. Procedia-Social Behav Sci. 2012;69:399-403. [Homepage]
32. Al-Sayed R, Ahmad Kh. Shared languages and shared knowledge. Elect J Knowl Manag. 2003;1(2):1-16. [Homepage]
33. Nazem F, Karimzadeh S, Ghaderi E. A survey on the relationship between knowledge management, organizational health with personnel entrepreneurship in social security organization of Iran. Soc Res. 2011;3(9):89-115. [Persian] [Homepage]
34. Zhao J, Ordóñez de Pablos P, Zhongying Qi. Enterprise knowledge management model based on china’s practice and case study. Comput Hum Behav. 2012;28:324-30. [Science Direct]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faraji Khiavi F, Mazarei Sh, Dashti R. Knowledge Management Components from the Viewpoint of Departments’ Chairmen Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci. 2015; 8 (1) :27-34
URL: http://edcbmj.ir/article-1-736-fa.html

فرجی خیاوی فرزاد، مزارعی شکوفه، دشتی رضوان. ارکان مدیریت دانش از دیدگاه مدیران گروه‌های آموزشی؛ دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (1) :27-34

URL: http://edcbmj.ir/article-1-736-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781