:: دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 268-261 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مولفه‌های محیط یادگیری اثربخش بر پایه ادراک دانشجویان رشته بهداشت
مجید یوسفی افراشته 1، ذکراله مروتی2 ، اباذر چراغی2
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران ، mjduosefi@gmail.com
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده:   (11619 مشاهده)

اهداف: محیط یادگیری اثربخش می‌تواند به برقراری و تقویت شرایط مناسب یادگیری در آموزش عالی منجر شود. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تعریف عوامل مرتبط با محیط یادگیری اثربخش در آموزش رشته بهداشت بود.

مشارکت‌کنندگان و روش‌ها: این پژوهش با روش کیفی و رویکرد تحلیل محتوی از نوع قراردادی در سال 1392 انجام شد. مشارکت‌کنندگان 9 دانشجوی کارشناسی‌ارشد و 7 دانشجوی کارشناسی رشته‌های بهداشت علوم پزشکی دانشگاه جندی‌شاپور بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها با روش مصاحبه ثبت شدند و با روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند.

یافته‌ها: 4 درون‌مایه کلی و 13 طبقه استخراج شد؛ تدریس فعال و تعاملی (استفاده از نظر دانشجویان در برنامه‌ریزی آموزشی، درگیرکردن دانشجویان در بحث‌های کلاسی، ارایه مثال‌های کاربردی برای تفهیم مطالب، عدم نگرانی در بیان اندیشه‌ها، امکان انتقاد سازنده از فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های استاد، توجه به شرایط و تفاوت‌های فردی بین دانشجویان)، جو بانشاط (برانگیختگی تحصیلی، لذت یادگیری و حضور در کلاس، احساس پذیرش و احترام از جانب استاد، پویایی و شادابی محیط کلاس و عدم خستگی)، ارتباط آموخته‌ها با نیازهای حرفه‌ای (شناخت نیازهای شغلی در آموزش محتوای درس، ارتباط آموخته‌ها با نیازهای موقعیت‌های شغلی) و توان علمی و تخصصی استاد (تخصص و توانایی علمی استاد در حوزه تدریس).

نتیجه‌گیری: 4 مولفه اصلی و شاخص‌های مربوط به آنها می‌توانند در سازمان‌دادن به محیط‌های یادگیری در آموزش پزشکی کمک کنند. 

واژه‌های کلیدی: یادگیری، پژوهش کیفی، بهداشت
متن کامل [PDF 461 kb]   (3453 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (9149 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1393/9/23 | پذیرش: 1394/4/16 | انتشار: 1394/5/5
فهرست منابع
1. Higgins S, Hall E, Wall K, Woolner P, McCaughey C. The impact of school environments: A literature review. The Centre for Learning and Teaching, School of Education, Communication and Language Science, University of Newcastle [Cited September 11, 2014]. Available from: http://www.ncl.ac.uk/cflat/news/DCReport [Homepage]
2. Wolf SJ, Fraser BJ. Learning environment, attitudes and achievement among middle-school science students using inquiry-based laboratory activities. Res Sci Educ. 2008;38(3):321-41. [Homepage]
3. Reis HT, Judd CM. Handbook of research methods in social and personality psychology. Cambridge: Cambridge University Press; 2014. [Homepage]
4. Mekaeeli F. Students\\\' perceptions of classroom psychosocial environment and its relationship to academic achievement, intrinsic motivation and anxiety [Dissertation]. Tabriz: University of Tabriz; 1996. [Persian]
5. Ahadi H. Jomehri, F. Developmental psychology. Tehran: Ayandeh Darakhshan; 2000. [Persian]
6. Mahalangu PP. The contribution of the teaching-learning environment to the development of self-regulation in learning [Dissertation]. University of Pretoria; 2007.
7. Khalil M, Saar V. The classroom learning environment as perceived by students in Arab elementary schools. Learn Environ Res. 2009;12(2):143-56. [Homepage]
8. Hansen JM, Childs J. Creating a school where people like to be. Educ Leadersh. 1998;56(1):14-7. [Homepage]
9. Kuhn D. Is direct instruction an answer to the right question?. Educ Psychol. 2007;42(2):109-13. [File]
10. Cheney PW. Constructivist learning environments: Students perceptions of a technology skills virtual internship [Dissertation]. University of Virginia; 2008. [Homepage]
11. Arkun S, Askar P. The development of a scale on assessing constructivist learning environments. J Educ. 2010;39:32-43.
12. Gündoğdu K. The effect of constructivist instruction on prospective teachers’ attitudes toward human rights education. Electron J Res Educ Psychol. 2010;8(1):333-52. [File]
13. Dorman JP, Adams JE, Ferguson JM. Psychosocial environment and student self-handicapping in secondary school mathematics classes: A cross-national study. Educ Psychol. 2002;22(5):499-511. [DOI]
14. Harrington RA, Enochs GL. Accounting for preservice teachers’ constructivist learning environment experiences. Learn Environ Res. 2009;12(1):45-65. [Homepage]
15. Young MR. The motivational effects of the classroom environment in facilitating self-regulated learning. J Mark Educ. 2005;27(1):25-40. [Homepage]
16. Fadaei A, Ghafari M, amiri M, Shakari K. Investigating environmental health engineering graduates’ viewpoints about the conformity rate of the curriculum with their professional needs in Chaharmahal and Bakhtiari province. Iran J Med Educ. 2014;14(9):787-95. [Homepage]
17. Abdolmaleki M, Solhi M, Farshad AA, Joneydi Jafari A, Mohtadi N. Educational and research challenges in professionals Health from the perspective of students. Tehran: 1st National Conference of Quality Evaluation in Higher Education Systems. Sharif Technical University; 2013, May 7.
18. Elahi N, Alhani F, Ahmadi F. Iranian nursing instructors’ perceived experiences of challenges of effective education: A qualitative content analysis. J Qual Res Health Sci. 2012;1(3):229-39. [Persian] [Homepage]
19. Sharafi K, Safari Y, Ziae M. Prioritizing factors affecting students\\\' satisfaction with educational quality in Kermanshah university of medical sciences (2011-2012). Future Med Educ J. 2014;4(2):9-14. [Homepage]
20. Rayyani M, Salsali M, Abbaszadeh A. Coping strategies in renal transplants recipients: A qualitative study. J Q Res Health Sci. 2013;2(3):208-20. [Persian] [Homepage]
21. Coughlan M, Cronin P, Ryan F. Step-by-step guide to critiquing research, Part 1: Quantitative research. Br J Nurs. 2007;16(11):658-63. [PubMed]
22. Johanson LS. How do new BSN nurses perceive their nursing education?. Nurs. 2013;43(9):14-20. [PubMed]
23. Nie Y, Lau S. Differential relations of constructivist and didactic instruction to students’ cognition, motivation, and achievement. Learn Instr. 2010;20:411-23. [File]
24. Mobashery M, Khosravi S, Deris F, Taji F, Taheri Z, Mardanpour E. Characteristics of a good teacher in terms of students of health school in Shahrekord university of medical sciences. Res Med Educ. 2011;3(2):1-8. [Persian] [Homepage]
25. Liakopoulou M. Teachers\\\' pedagogical competence as a prerequisite for entering the profession. Eur J Educ. 2011;46(4):474-88. [DOI]
26. Sahana A, Vijila E. Assessing the pedagogical competencies of affiliated B-school faculty members using principal component analysis. Int J Commer Bus Manag. 2015;4(2):1150-5. [File]
27. Agolla JE, Ongori H. An assessment of academic stress among undergraduate students: The case of university of Botswana. Educ Res Rev. 2009;4(2):63-70. [Homepage]
28. Elias H, Ping WS, Abdullah MC. Stress and academic achievement among undergraduate students in Universiti Putra Malaysia. Procedia Soc Behav Sci. 2011;29:646-55. [Science Direct]
29. Kumari R, Garita R. Relationship between stress and academic achievement in senior secondary school students. Asian J Multidimens Res. 2012;1(3):152-60. [File]
30. Farmahini Farahani M, Ziaeiyan Alipour F. Faculty members’ teaching quality based on the Mycourse scale from the student’s viewpoint. Educ Strateg Med Sci. 2012;5(3):157-61. [Persian] [Homepage]
31. Sheu LC, Toy BC, Kwahk E, Yu A, Adler J, Lai CJ. A model for interprofessional health disparities education: student-led curriculum on chronic hepatitis B infection. J Gen Intern Med. 2010;25(Suppl 2):S140-5. [PubMed]
32. Madarshahiyan F, Hassanabadi M, Khazaei S. Effect of community oriented teaching on teaching satisfaction and environmental health knowledge. Educ Strateg Med Sci. 2015;7(6):381-9. [File]


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها