[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1394 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 59-67 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش ویژگی های شخصیتی، شیوه های یادگیری و فراشناخت در پیش‌بینی تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی
امید سلیمانی فر 1، ناصر بهروزی2، مسعود صفایی مقدم3
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، واحد آبدانان، دانشگاه پیام نور، آبدانان، ایران ، omidsoliemanifar@gmail.com
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
چکیده:   (6411 مشاهده)

اهداف: روان‌شناسان و مربیان در تلاش برای درک تفاوت‌های افراد دارای قدرت تفکر انتقادی و فاقد آن هستند. تفکر انتقادی، براساس نظریه دوعاملی، نتیجه تعامل توانایی های شناختی و گرایش‌های شخصیتی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش ویژگی های شخصیتی، شیوه های یادگیری و فراشناخت در پیش‌بینی تفکر انتقادی بود.

ابزار و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 240 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز (130 دختر و 110 پسر) در سال تحصیلی 91-1390 به‌صورت تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده ها، پرسش‌نامه پنج‌عاملی نئو، پرسش‌نامه سبک های یادگیری کلب، پرسش‌نامه آگاهی فراشناختی شرا و دنیسون و آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا- فرم‌ب بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام و تحلیل همبستگی کاننی انجام شد.

یافته‌ها: بازبودن به تجربه (41/0b=)، وجدانی‌بودن (28/0b=)، مفهوم‌سازی انتزاعی (39/0b=)، آزمایشگری فعال (22/0b=)، مشاهده تاملی (12/0b=)، دانش شناخت (47/0b=) و تنظیم شناخت (29/0b=) در پیش‌بینی تفکر انتقادی موثر بودند. بازبودن به تجربه و وجدانی‌بودن (25/0r2=)، شیوه‌های یادگیری مفهوم سازی انتزاعی، مشاهده تاملی و آزمایشگری فعال (21/0r2=) و ابعاد فراشناختی دانش شناخت و تنظیم شناخت (3/0r2=) نقش مهمی در تبیین تفکر انتقادی داشتند. ترکیب خطی مهارت های تفکر انتقادی (تحلیل، ارزیابی و استنباط) به‌وسیله ترکیب خطی عوامل گرایشی- شناختی (بازبودن به تجربه، وجدانی‌بودن، مفهوم سازی انتزاعی، آزمایشگری فعال، دانش شناخت و تنظیم شناخت) قابل پیش‌بینی بود.

نتیجه‌گیری: ویژگی‌های شخصیتی، شیوه‌های یادگیری و فراشناخت به‌عنوان عوامل گرایشی- شناختی، نقش قابل توجهی در تفکر انتقادی دانشجویان دارند.

واژه‌های کلیدی: آزمون‌های شخصیتی، یادگیری، شناخت، تفکر انتقادی
متن کامل [PDF 458 kb]   (1694 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1989 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۲۶
فهرست منابع
1. Bondy KN, Koenigseder LA, Ishee JH, Williams BG. Psychometric properties of the California critical thinking tests. J Nurs Measur. 2001;9(3):309-28. [PubMed]
2. Halpern DF. Teaching critical thinking for transfer across domains: Disposition, skills, structure training, and metacognitive monitoring. Am Psychol. 1998;53(4):449-55. [PubMed]
3. Ku KYL, Ho IT. Metacognitive strategies that enhance critical thinking. Metacognition learn. 2010;5(3):251-67. [Homepage]
4. Marin LM, Halpern DF. Pedagogy for developing critical thinking in adolescents: Explicit instruction produces greatest gains. Think Skill Creat. 2011;6(1):1-13. [Science Direct]
5. Thompson N, Pascal J.Developing critically reflective practice. Reflect Pract. 2012;13(2):311-25. [DOI]
6. Clifford JS, Boufal MM, Kurtz JE. Personality traits and critical thinking skills in college students: empirical tests of a two-factor theory. Assessment. 2004;11(2):169-76. [PubMed]
7. Baker M, Rudd R, Pomeroy C. Relationships between critical and creative thinking. J South Agric Educ Res. 2001;51(1):173-88. [File]
8. Ku KYL, Ho IT. Dispositional factors predicting Chinese students’ critical thinking performance. Pers Individ Dif. 2010;48(1):54-8. [Science Direct]
9. Ennis RH. Critical thinking dispositions: Their nature and assessability. Informal Logic. 1996;18(2&3):165-82. [Homepage]
10. Perkins DN, Jay E, Tishman S. Beyond abilities: A dispositional theory of thinking. Merrill-Palmer Q. 1993;39(1):1-21. [Homepage]
11. Facione PA, Giancarlo CA, Facione NC, Gainen J. The disposition toward critical thinking. J Gen Educ. 1995;44(1):1-25. [File]
12. Spector PE, Schneider JR, Vance CA, Hezlett SA. The relation of cognitive ability and personality traits to assessment center performance. J Appl Soc Psychol. 2000;30(7):1474-91. [DOI]
13. Taube KT. Critical thinking ability and disposition as factors of performance on a written critical thinking test. J Gen Educ. 1997;46(2):129-64. [Homepage]
14. West RF, Toplak ME, Stanovich KE. Heuristics and biases as measures of critical thinking: Associations with cognitive ability and thinking dispositions. J Educ Psychol. 2008;100(4):930-41. [File]
15. Zhang H, Lambert V. Critical thinking dispositions and learning styles of baccalaureate nursing students from China. Nurs Health Sci. 2008;10(3):175-81. [PubMed]
16. Guven M, Kurum D. Relationship Between Learning Styles and Critical Thinking-AGeneral Review. Anadolu Univ J Soc Sci. 2006;6(1):75-90. [Homepage]
17. Gyeong JA, Myung SY. Critical thinking and learning styles of nursing students at the Baccalaureate nursing program in Korea. Contemp Nurse. 2008;29(1):100-9. [PubMed]
18. Siriopoulos C, Pomonis G. Learning style changes and their relationship to critical thinking skills. J Coll Teach Learn. 2007;4(1):45-60. [Homepage]
19. Lamm AJ, Harder A, Irani T, Roberts TG, Snyder LU. Developing strong international agricultural education programs by understanding cognition. J Int Agric Exten Educ. 2011;18(2):30-44. [File]
20. Colucciello ML. Relationships between critical thinking dispositions and learning styles. J Prof Nurs. 1999;15(5):294-301. [PubMed]
21. Jenkin MM. The learning style and critical thinking abilities within nursing specialties [Dissertation]. Melbourne Graduate School of Education; 1998. [Homepage]
22. Black S. Teaching students to think critically. Educ Digest. 2005;70(6):42-7. [Homepage]
23. Magno C. The role of metacognitive skills in developing critical thinking. Metacognition learn. 2010;5(2):137-56. [Homepage]
24. Choy SC, Cheah PK. Teacher perceptions of critical thinking among students and its influence on higher education. Int J Teach Learn High Educ. 2009;20(2):198-206. [File]
25. McCrae RR, Costa PT. A contemplated revision of the NEO Five-Factor Inventory. Pers Individ Dif. 2004;36(3):587-96. [Science Direct]
26. DeCoux VM. Kolb\\\\\\\\\\\\\\\'s Learning Style Inventory: A review of its applications in nursing research. J Nurs Educ. 1990;29(5):202-7. [PubMed]
27. Schraw G, Dennison RS. Assessing metacognitive awareness. Contemp Educ Psychol. 1994;19(4):460-75. [File]
28. Khallli H, Hossein Zadeh M. Investigation of reliability, validity and normality Persian version ofthe California critical thinking skills test; form B (CCTST). J Med Educ. 2003;3(1):29-32. [Homepage]
29. Facione PA. Critical thinking: What it is and why it counts [Internet]. Insight Assessment [Cited; Nov 7, 2014]. Millbrae, CA: The California Academic Press; 2010. Available from: http://www.insightassessment.co /Resources/Critical-Thinking-What-It-Is-and-Why-It-Counts [Homepage]
30. McCrae RR, Costa PT. Updating Norman\\\\\\\\\\\\\\\'s\\\\\\\\ [Homepage]
31. Ackerman PL, Heggestad ED. Intelligence, personality, and interests: evidence for overlapping traits. Psychol Bull. 1997;121(2):219-45. [PubMed]
32. Kolb AY, Kolb DA. Learning styles and learning spaces: Enhancing experiential learning in higher education. Acad Manag Learn Educ. 2005;4(2):193-212. [Homepage]
33. Gould TE, Caswell SV. Stylistic learning differences between undergraduate athletic training students and educators: Gregorc mind styles. J Athl Train. 2006;41(1):109-16. [PubMed]
34. Suliman WA. Critical thinking and learning styles of students in conventional and accelerated programmes. Int Nurs Rev. 2006;53(1):73-9. [DOI]
35. Mulnix JW. Thinking critically about critical thinking. Educ Phil Theory. 2012;44(5):464-79. [DOI]
36. Krathwohl DR. A revision of Bloom\\\\\\\\\\\\\\\'s taxonomy: An overview. Theo Pract. 2002;41(4):212-8. [File]
37. Flavell JH. Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. Am Psychol. 1979;34(10):906-11. [Homepage]
38. Pintrich PR. The role of metacognitive knowledge in learning, teaching, and assessing. Theo Pract. 2002;41(4):219-25. [Homepage]
39. Magno C. Investigating the effect of school ability on Self-efficacy, learning approaches, and metacognition. Asia-Pacific Educ Res. 2009;18(2):233-44. [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soliemanifar O, Behroozi N, Safaei Moghaddam M. Role of Personality Traits, Learning Styles and Metacognition in Predicting Critical Thinking of Undergraduate Students. Educ Strategy Med Sci. 2015; 8 (1) :59-67
URL: http://edcbmj.ir/article-1-769-fa.html

سلیمانی فر امید، بهروزی ناصر، صفایی مقدم مسعود. نقش ویژگی های شخصیتی، شیوه های یادگیری و فراشناخت در پیش‌بینی تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (1) :59-67

URL: http://edcbmj.ir/article-1-769-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3660