:: دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 316-309 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان هماهنگی رسانه‌های آموزشی انتخابی اساتید با ترجیحات حسی- ادراکی دانشجویان
نسیم هدایتی1 ، نرجس امینی 2، بی‌بی‌عشرت زمانی3
1- گروه دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده روا‌ن‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، narjesamini@yahoo.com
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (7060 مشاهده)

اهداف: توجه به تفاوت‌‌های فردی و سبک‌های یادگیری گوناگون در فراگیران، برای اثربخش­ترشدن یادگیری ضروری است. اگر سبک تدریس به‌کارگرفته‌شده کاملاً مطابق با سبک ترجیحی دانشجویان باشد، عملکرد یادگیری بهبود می­یابد. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان تطبیق سبک­‌های یادگیری دانشجویان با فناوری و رسانه­­‌های آموزشی مورد استفاده اساتید در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.

ابزار و روش­ها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی در سال تحصیلی 94-1393، 90 نفر از دانشجویان رشته پزشکی و دندان‌پزشکی دانشگاه اصفهان به‌روش نمونه­گیری طبقه‌ای متناسب با حجم و به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه محقق‌ساخته بررسی سبک­‌های یادگیری و فناوری‌های مورد استفاده اساتید بود. داده­‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS 22 و با استفاده از آزمون T هتلینگ و ضرایب توافق سامرز، کندال و گاما مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته­ها: سبک دیداری بیشترین و سبک شنیداری کمترین سبک دارای ارجحیت از دیدگاه دانشجویان بودند. اساتید در تدریس خود از ترکیبی از فناوری­‌ها استفاده می­کردند و بیشترین فناوری مورد استفاده اساتید از نوع رسانه‌‌های دیداری و کمترین رسانه مورد استفاده اساتید رسانه جنبشی/حرکتی بود. میزان همخوانی سبک‌های خواندنی/نوشتنی، شنیداری و جنبشی/حرکتی دانشجویان با فناوری‌های انتخاب‌شده توسط اساتید معنی‌دار نبود (05/0p>)، اما تطابق سبک دیداری دانشجویان با فناوری‌های دیداری انتخاب‌شده توسط اساتید معنی‌دار بود (05/0p<).

نتیجه­گیری: فناوری­های انتخابشده توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با سبک یادگیری دیداری دانشجویان مطابقت دارد، ولی با سبک‌های خواندنی/نوشتنی، شنیداری و جنبشی/حرکتی آنان سازگار نیست. 

واژه‌های کلیدی: تکنولوژی آموزشی، دانشجویان پزشکی، ترجیحات حسی، تدریس، یادگیری
متن کامل [PDF 455 kb]   (1812 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2241 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1393/12/24 | پذیرش: 1394/8/18 | انتشار: 1394/9/2
فهرست منابع
1. Caillies S, Denhiere G, Kintsch W. The effect of prior knowledge on understanding from text: evidence from primed recognition. Euro J Cogn Psychol. 2002;14(2):267-86. [DOI]
2. Khandaghy MA, Rajayy M. Impact learning style on students\\\\\\\\\\\\\\\' preferred style of teaching. J Educ Psychol. 2012;9(28):15-39. [Persian] [File]
3. Ismail A, Hussein R, Jamaluddina S. Assessment of students’ learning styles preferences in the faculty of science, Tishreen University, Syria. Proced Soc Behav Sci. 2010;2(2):4087-91. [Science Direct]
4. Franzoni AL, Assar S. Student learning styles adaptation method based on teaching strategies and electronic media. Educ Technol Soc. 2009;12(4):15-29. [File]
5. Franzoni AL, Assar S. Student learning styles adaptation method based on teaching strategies and electronic media. Educ Technol Soc. 2009:12(4):15-29. [File]
6. Beacham NA, Elliott AC, Alty JL, Al-Sharrah A. Media combinations and learning styles: A dual coding approach. World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecomunicaciones. Denver, Colorado; 2002. [Homepage]
7. Bates OW, Poll G. Effective teaching with use technology in higher education. Zamani B, Azimi SA, translators. Tehran: Samt; 2010.
8. Kloss RJ. A nudge is best: Helping students through the perry scheme of intellectual development. Coll Teach. 2010;42(4):151-8. [File]
9. Ford N, Chen S. Matching/mismatching revisited: An empirical study of learning and teaching styles. Br J Educ Tech. 2001;32(1):5-22. [Homepage]
10. Javadinia AR, Sharifzadeh Gh, Abedini MR, Khalesi MM, Erfanian M. Learning Styles of Medical Students in Birjand University of Medical Sciences According to VARK Model. Iran J Med Educ. 2011;11(6):584-9. [Persian] [Homepage]
11. Prince MJ, Felder RM, Brent R. Does faculty research improve undergraduate teaching? an analysis of existing and potential synergies. J Eng Educ. 2007;96(4):283-94. [File]
12. Hayes J, Allinson CW. The implications of learning styles for training and development: A discussion of the matching hypothesis. Br J Manag. 1996;7(1):63-73. [DOI]
13. Shuell TJ. Cognitive conceptions of learning. Rev Educ Res. 1986;56(4):411-36. [Homepage]
14. Felder RM [Internet]. Index of learning styles [Retrieved 2009, 22 August; Cited 2015, 3 July]. Available from: http://www4.ncsu.edu/unity/locker /users/f/felder/public/ILSpage.html [Homepage]
15. Bertolami CN. Rationalizing the dental curriculum in light of current disease prevalence and patient demand for treatment: Form vs content. J Dent Educ. 2001;65(8):725-35. [PubMed]
16. Brown JS, Collins A, Duguid P. Situated cognition and the culture of learning. Educ Res. 1989;18(1):32-42. [Homepage]
17. Banning M. Approaches to teaching: Current opinions and related research. Nurs Educ Today. 2009;25(7):502-8. [File]
18. Turki J. Thinking styles \\\\\\\\ [File]
19. Chandler G. Succeeding in the first year of practice. J Nurs Staff Dev. 2012;28(3):103-7. [File]
20. Van Blerkom DL, Van Blerkom ML, Bertsch S. Study strategies and generative learning: What works?. J Coll Read Learn. 2006;37(1):7-18. [File]
21. Allen SJ. Adult learning theory & leadership development. Leadersh Rev. 2007;7:26-37. [File]
22. Norman G. When will learning style go out of style?. Adv Health Sci Educ. 2009;14(1):1-4. [Homepage]
23. Isman CA, Gundogan NU. The influence of digit ratio on the gender difference in learning style preferences. Personal Individ Differ. 2009;46(4):424-7. [Science Direct]
24. Fleming N, Mills C. Not another Inventory, rather a catalyst for reflection. Improv Acad. 1992;11:137-155. [Homepage]
25. Fleming N [Internet]. VARK: A guide to learning styles. Available from: http://www.vark-learn.com/ documents/TheVARK Questionnaire.pdf. 2004. [Homepage]
26. Duarte FP. Conceptions of good teaching by good teachers: Case studies from an Australian University. J Univ Teach Learn Pract. 2013;10(1):1-17. [Homepage]
27. Rahmanpour M, Palizban F, Zamani BE. Survey and Comparison of the Students\\\\\\\\\\\\\\\' learning Styles in Engineering and Human Science Faculty of ISfahan University According to Gender, Academic Level and Course. Eng Educ J. 209;11(41):47-67. [Persian] [Homepage]
28. Khaghanyzadeh M. Use of media and educational assist tools in teaching. J Educ Strateg. 2009;2(3):127-30. [Persian] [Homepage]
29. Anderson T, editor. Theory and practice of online learning. 2nd edition. Edmonton: Athabasca University Press; 2010. [Homepage]
30. Adib Haj Baghery M. The experience nursing & midwifery about effective use of powerpoint in teaching. Iran J Med Educ. 2010;10(2):111-23.[Persian] [File]
31. Rasolinejad SA, Behnia H, Davoodabadi A, Rasoulinejad SV. Surveying the knowledge, attitude and practice of Kashan faculty member towards educational media. Feyz. 2004;7(4):78-83. [Persian] [Homepage]
32. Malekshahi F, Sheikhian A, Ebrahim Zadeh F. The investigation Viewpoints of the Faculty of Medical Sciences in some educational indicators in lorestan University in 2007. Yafte. 2011;12(2):33-43. [Persian] [File]
33. Mousa Ramezany S. Effect multimedia education and lecture on study achievement of motivation and self-efficial students online. Educ Tech. 2011;1(6):45-58.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها