[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 281-286 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر تدریس به دو شیوه بحث گروهی دانشجومحور و سخنرانی بر میزان یادگیری دانشجویان مامایی
سیدعلی آقاپور1، محمدعلی وکیلی1، مریم کرباسی 2، رقیه بادلی1
1- مرکز تحقیقات کودکان و نوزادان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
2- مرکز تحقیقات کودکان و نوزادان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، m_karbasi54@yahoo.com
چکیده:   (2986 مشاهده)

یادگیری واقعی متضمن استفاده از روش‌های تدریس مناسبی است که باعث شود دانشجویان با علاقه در فعالیت‌های یادگیری درگیر شده و تجارب یادگیری مفیدی را کسب نمایند. با توجه به این موارد، تجدید نظر در روش‌های سنتی تدریس و استفاده از سبک‌های نوین دانشجومحور از سوی سیستم‌های آموزشی ضروری به‌نظر می‌رسد. هدف این مطالعه، مقایسه تاثیر تدریس به‌شیوه بحث گروهی دانشجومحور و شیوه سخنرانی بر میزان یادگیری دانشجویان مامایی بود.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی در سال 1393، 72 نفر از دانشجویان مامایی ترم سوم کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد اسلامی گرگان برای تدریس درس تئوری بالینی بارداری به دو شیوه سخنرانی و بحث گروهی به‌صورت سرشماری انتخاب شدند. آزمون نهایی پس از اتمام جلسات آموزشی و آزمون بررسی ماندگاری مطالب، 8 هفته پس از اتمام جلسات آموزشی برگزار شد. داده‌ها با کمک نرم‎افزار SPSS 16 و آزمون ناپارامتری ویلکاکسون مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: میانگین نمرات کل جلسات در شیوه سخنرانی (11/8±17/45) و در شیوه بحث گروهی (08/10±25/57) دارای تفاوت آماری معنی‌دار بود (0001/0=p). در بررسی ماندگاری مطالب پس از 8 هفته نیز بین میانگین نمرات در دو شیوه سخنرانی (90/13±50/24) و بحث گروهی (10/13±10/35) تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده شد (0001/0=p).

نتیجه‌گیری: آموزش به‌شیوه بحث گروهی دانشجومحور با رعایت استانداردهای مربوطه نسبت به شیوه سخنرانی تاثیر بیشتری بر میزان یادگیری دانشجویان مامایی دارد و از طرفی میزان ماندگاری اطلاعات نیز بالاتر است.

واژه‌های کلیدی: بحث گروهی، گروه کوچک، سخنرانی، روش تدریس، دانشجوی مامایی
متن کامل [PDF 436 kb]   (751 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1520 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۹
فهرست منابع
1. Hekmatpou D, Seraji M, Ghaderi T, Ghahremani M, Naderi M. Comparison of group discussion and lecture method in students’learningand satisfaction of life instructions unit. Qom Univ Med Sci J. 2013;7(1):10-6. [Persian] [File]
2. Deveugele M, Derese A, De Maesschalck S, Willems S, Van Driel M, De Maeseneer J. Teaching communication skills to medical students, a challenge in the curriculum?. Patient Educ Couns. 2005;58(3):265-70. [PubMed]
3. McGilton K, Irwin-Robinson H, Boscart V, Spanjevic L. Communication enhancement: Nurse and patient satisfaction outcomes in a complex continuing care facility. J Adv Nurs. 2006;54(1):35-44. [PubMed]
4. Heravi Karimvey M, Jadid Milani M, Rejeh N. The effect of lecture and focus group teaching methods on nursing students learning in community health course. Iran J Med Educ. 2004;1(4):55-60. [Persian] [Homepage]
5. Reynolds M. Groupwork in education and training: Ideas in practice. London: Kogan Page; 1994. [Homepage]
6. Wang VC. Encyclopedia of information communication technologies and adult education integration (Volume 3). Hershey, PA: IGI Global; 2011.
7. Baghcheghi N, Kouhestani H, Rezaei K. Comparison of the effect of teaching through lecture and group discussion on nursing students\' communication skills with patients. Iran J Med Educ. 2010;10(3):211-8. [Persian] [Homepage]
8. Cox TH, Lobel SA, McLeod PL. Effects of ethnic group cultural differences on cooperative and competitive behavior on a group task. Acad Manag J. 1991;34(4):827-47. [Homepage]
9. Mahram M, Mahram B, Mousavinasab SN. Comparison between the effect of teaching through student-based group discussion and lecture on learning in medical students. J Strides Dev Med Educ. 2009;5(2):71-9. [Homepage]
10. Damon W. Peer education: The untapped potential. J Appl Dev Psychol. 1984(5):331-43. [Science Direct]
11. Khaledi S, Moridi G, Shafeian M, Gharibi F. A comparison between the lecture method and the three combination participatory method of teaching and learning on nursing students\' sustainable learning. Dena. 2010;5(3-4):1-11. [Persian] [Homepage]
12. Liaghatdar MJ, Abedi MR, Jafari SE, Bahrami F. Comparing the effect of lecture and discussion methods on students` learning and communication skills. J Res Plan High Educ. 2003;10(33):29-56. [Persian] [Homepage]
13. Mirbagher Ajorpaz N, Ranjbar N. Compared to traditional learning and group discussion in nursing education. Dena. 2008;3(1-2):1-5. [Persian] [Homepage]
14. Solati M, Javadi R, HossainiTashnizi S, Asghari N. desirability of two participatory methods of teaching, based on students\' view point. Hormozghan Med J. 2010;14(3):191-7. [Persian] [Homepage]
15. Delaram M. Clinical education from the viewpoints of nursing and midwifery students in Shahrekord University of Medical Sciences. Iran J Med Educ. 2006;6(2):129-35. [Persian] [Homepage]
16. Eslamian H, Saeedi M, Fatehi Y. Comparison of the effectiveness of teaching methods of group discussion and lecture on learning and satisfaction of students in teaching of religion and life courses in the secondary school students. Curric Plan Knowl Res Educ Sci. 2013;10(11):13-23. [Persian] [Homepage]
17. Hill RJ. A comparative study of lecture and discussion methods. New York: White Plains; 1960. [Homepage]
18. Karimi M, Tavakol K, Alavi M. Comparison of two educational methods of lecture and group discussion on learning and reminding of nursing students. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2004;13(2):15-25. [Persian] [Homepage]
19. Asgari F, Khoshnazar T, Sedighi A. Comparison of efficiency management training using lecturing and small group teaching on learning rate of nursing and midwifery student’s. Holist Nurs Midwifery. 2015;25(1):26-34. [Homepage]
20. Jafari M. Comparison of lecture and blended teaching methods on learning and satisfaction of medical students in biochemistry course. Iran J Med Educ. 2012;12(7):488-97. [Persian] [Homepage]
21. Lake DA. Student performance and perceptions of a lecture-based course compared with the same course utilizing group discussion. Phys Ther. 2001;81(3):896-902. [PubMed]
22. Fischer RL, Jacobs SL, Herbert WN. Small-group discussion versus lecture format for third-year students in obstetrics and gynecology. Obstet Gynecol. 2004;104(2):349-53. [PubMed]
23. Dusold R, Sadoski M. Self-Directed Learning versus Lecture in Medicine. Acad Exch Q. 2006;10(4):29-32. [Homepage]
24. Safari M, Yazdanpanah B, Ghafarian H, Yazdanpanah S. Comparing the Effect of Lecture and Discussion Methods on Students` Learning and Satisfaction. Iran J Med Educ. 2006;6(1):59-64. [Persian] [Homepage]
25. Ghotbi N, Khoddami M, Jalaei S. Satisfaction and learning level of university students in basic courses; comparison of lecture and group discussion teaching methods. Educ Strategy Med Sci. 2013;6(1):31-6. [Persian] [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghapour SA., Vakili MA, Karbasi M, Badeli R. Comparison the Effect of Student-Based Group Discussion and Lecture Methods Teaching on Midwifery Student's Learning Level. Educ Strategy Med Sci. 2015; 8 (5) :281-286
URL: http://edcbmj.ir/article-1-810-fa.html

آقاپور سیدعلی، وکیلی محمدعلی، کرباسی مریم، بادلی رقیه. مقایسه تاثیر تدریس به دو شیوه بحث گروهی دانشجومحور و سخنرانی بر میزان یادگیری دانشجویان مامایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (5) :281-286

URL: http://edcbmj.ir/article-1-810-fa.html



دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3701