[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1394 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 43-49 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه استفاده از مهارت‌های اساسی تدریس و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان؛ دانشکده پرستاری لامرد
سیداحمد هاشمی
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران ، hmd_hashemi@yahoo.com
چکیده:   (3977 مشاهده)

اهداف: گسترش مهارت‌های حرفه‌ای اساتید، عاملی محوری در بهبود عملکرد حرفه‌ای استادان و بازده آموزشی دانش‌آموزان به‌شمار می‌رود. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین میزان استفاده از مهارت‌های اساسی تدریس و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری لامرد بود.

ابزار و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده پرستاری دانشگاه دولتی لامرد در سال تحصیلی 93-1392 (95 نفر) به‌روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه‌ای محقق‌ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات، با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، درصد تجمعی و نمودار) و روش‌های آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، T مستقل و تحلیل واریانس) انجام شد.

یافته‌ها: بین میزان استفاده از مهارت‌های اساسی تدریس و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری رابطه معنی‌داری مشاهده شد (001/0=p). همچنین بین میزان استفاده از مهارت‌های پیش از تدریس، ضمن تدریس و بعد از تدریس و عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه معنی‌داری وجود داشت (001/0=p). نظرات دانشجویان ترم‌های مختلف در مورد میزان استفاده اساتید از مهارت‌های اساسی تدریس دارای تفاوت آماری معنی‌دار بود (001/0=p). نتیجه‌گیری: با افزایش مهارت‌های اساسی تدریس اساتید، عملکرد تحصیلی دانشجویان بهبود می‌یابد.

واژه‌های کلیدی: مهارت‌های اساسی تدریس، عملکرد تحصیلی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 426 kb]   (696 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1121 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۲/۲۰
فهرست منابع
1. Khodaie E. The impact of the family\\\\\\\'s social and cultural capital on the students\\\\\\\' achievement in the nationwide entrance examination for higher education in Iran. J High Educ. 2009;1(4):65-84. [Persian] [Homepage]
2. Mohajeri M, Sharif M. The relationship between primary school teachers\\\\\\\' professional ability and academic performance of students in the city of Isfahan. N Educ Approach. 2012;7(1):27-48. [Persian] [File]
3. Chung BG, Ehrhart MG, Ehrhart KH, Hattrup K, Solamon J. Stereotype threat, state anxiety, and specific self-efficacy as predictors of promotion exam performance. Group Organ Manag. 2010;35(1):77-107. [Homepage]
4. Green JA, Azevedo R. A theoretical review of wine and had wins model of self–regulated learning: New perspectives and directions. J Rev Educ Res. 2007;77(3):334-72. [Homepage]
5. Nasr Esfahani A. School-based curriculum: Bases, challenges and perspectives. Isfahan Univ Res J. 2002:14(2):207-26. [Persian] [File]
6. Bong M. Academic motivation in self-efficacy, task value, achievement Goal Orientations, and attributional beliefs. J Educ Res. 2004:97(6):287-98. [DOI]
7. Beckman L. Effects of students\\\\\\\' performance on teachers\\\\\\\' and observers\\\\\\\' attributions of causality. J Educ Psychol. 1970;61(1):76-82. [Homepage]
8. Hasan Tehrani T, Karami Kabir N, Cheraghi F, Bekaian M, Yaghoubi Y. The relationship between emotional intelligence, mental health and academic achievement in Neyshabour nursing students. Nasim-e-Danesh. 2012;20(3):35-42. [Homepage]
9. Biggs J, Tang C. Teaching for quality learning at university (Society for Research Into Higher Education) [Internet]. Bristol: Citeulike [Published 2007, Nov 1; Cited 2014, Nov 27]. Available from: http://www.citeulike.org/group/4810/article/3680928 [Homepage]
10. Hadadi Kouhsar AA, Roshan R, Asgharnejad Farid AA. Comparative study of the relationship between emotional intelligence and mental health and academic achievement in students of martyrs\\\\\\\' families and non-martyrs’ families of Tehran University. J Psychol Educ. 2007;37(1):73-97. [Persian] [Homepage]
11. Yeganeh T, Soltanishal R, Kafee M, Hosseinkhanzadeh A. The relationship between emotional intelligence, time management and quality of life with academic achievement among college students. J Rafsanjan Univ Med Sci. 2013;12(3):219-32. [Homepage]
12. MacDonald JB, Wolfson BJ, Zaret E. Reschooling society: A conceptual model. Washington DC: Association for Supervision and Curriculum Development; 1973. [Homepage]
13. Pazargadi M, Sattari S. Assessing the quality of education: The partnership approach to deal with the challenges of higher education management system, non-governmental third millennium. J Educ. 2008;5(17):1-23. [Homepage]
14. Lindemann R, Duek JL, Wilkerson LA. A comparison of changes in dental students’ and medical students’ approaches to learning during professional training. Euro J Dent Educ. 2001;5(4):162-7. [DOI]
15. Salehi S, Taleghani F, Afghari P, Moghadasi M. Academic achievement and emotional intelligence among undergraduate nursing students of Isfahan University of Medical Sciences. Iran J Med Educ. 2012;12(8):629-37. [Persian] [Homepage]
16. Pingel F. UNESCO guidebook on textbook research and textbook revision. Paris: UNESCO; 2010. [Homepage]
17. Sharifi N, Ganji H, Hashemian K, Najafizand J. Comparison of the proportion of the cognitive intelligence, creativity, and emotional intelligence in predicting the academic achievement at different educational stages. J Modern Indust Organ Psychol. 2011;2(6):55-78. [Persian] [Homepage]
18. Talebzadeh Nobarian M, Norouzi AA. The relationship between emotional intelligence and metacognitive awareness of reading strategies and academic performance of Shahid Beheshti University, Department of Educational Sciences’ students. J N Approach Educ Administ.2011:2(2):1-22. [Persian] [File]
19. Hassanzadeh R, Motamedi Talavaki MT. the impact on improving the teaching skills of teachers in the use of learning strategies and study patterns of students. Educ Lead Manag. 2012;6(1):41-70. [Persian] [File]
20. Niknami M, Karimi F. Evaluation of the professional competence of teachers of general education courses. Res Educ Curriculum. 2009;23:1-22. [Persian] [Homepage]
21. Lim D. Quality assurance in higher education: A study of developing countries. London: Ashgate; 2001. [Homepage]
22. Harris A, Jones M. Professional learning communities and system improvement. Improv Sch. 2010;13(2):172-81. [Homepage]
23. Daneshpajouh Z, Farzad V. Evaluation of professional skills of primary school teachers. J Educ Innov. 2006;18(5):135-70. [Persian] [File]
24. Karimi A. The results of the international study of reading literacy achievement. J Educ. Available from: http://sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/75013848101.pdf [File]
25. Fazli R. Comparative analysis of the effect of active and inactive teaching methods on students’ progress in social sciences lesson. J Educ. 2004;78:32-7. [Homepage]
26. Tuinamuana K. Teacher professional standards, accountability, and ideology: Alternative discourses. Aust J Teach Educ. 2011;36(12):72-82. [Homepage]
27. Gordon M. Between constructivism and connectedness. J Teach Educ. 2008;59(4):322-31. [Homepage]
28. Hong JC, Horng JSh, Lin ChL, ChanLin LJ. Competency disparity between pre-service teacher education and in-service teaching requirements in Taiwan. Int J Educ Dev. 2008;28(1):4-20. [Science Direct]
29. Huntley H. Teachers\\\\\\\' work: Beginning teachers’ conceptions of competence. Australian Educ Res. 2008;35(1):125-45. [Homepage]
30. Loomis KD. Learning style and asynchronous learning: Comparing the LASSI Model to class performance. JALN. 200;4(1):23-32. [File]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi SA. Relationship of Using the Basic Skills of Teaching and Improvment of the Students’ Academic Performance Lamerd Nursing Faculty. Educ Strategy Med Sci. 2015; 8 (1) :43-49
URL: http://edcbmj.ir/article-1-814-fa.html

هاشمی سیداحمد. رابطه استفاده از مهارت‌های اساسی تدریس و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان؛ دانشکده پرستاری لامرد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (1) :43-49

URL: http://edcbmj.ir/article-1-814-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3660