[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 178-171 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتباریابی پرسش‌نامه باورهای خودکارآمدی معلمان در تدریس علوم به عنوان درس پژوهش‌محور
ناصر شیربگی1 ، کیهان رضایی2 ، خلیل زندی 3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور واحد شهرری، تهران، ایران
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، zandikhalil@yahoo.com
چکیده:   (8161 مشاهده)

 اهداف: درس علوم تجربی می‌تواند نقش چشمگیری در ارتقای مهارت‌های تفکر و حل مساله در دانش‌آموزان داشته باشد. بنابراین وجود معلمانی که از احساس خودکارآمدی بالایی در زمینه تدریس درس علوم به‌شیوه نوین برخوردار باشند، بسیار حایز اهمیت است. هدف این پژوهش، اعتباریابی پرسش‌نامه باورهای خودکارآمدی معلمان در تدریس علوم به‌عنوان یک درس پژوهش‌محور بود.
 ابزار و روش‌ها: این پژوهش توصیفی- پیمایشی مقطعی در سال 1393 انجام شد. 303 نفر از معلمان دوره ابتدایی شهر سنندج به‌شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه خودکارآمدی تدریس علوم به‌عنوان یک‌ درس پژوهش‌محور (دیرا- اسمولک) بود. به‌منظور بررسی روایی سازه پرسش‌نامه از آزمون تحلیل عاملی تاییدی، برای بررسی همسانی درونی آن از ضریب آلفای کرونباخ و روش دونیمه‌کردن با استفاده از ضریب همبستگی رتبه‌ای اسپیرمن و برای بررسی میزان خودکارآمدی معلمان در تدریس علوم به‌عنوان یک درس پژوهش‌محور، از آزمون T تک‌نمونه‌ای استفاده شد.
یافته‌ها: ساختار عاملی پرسش‌نامه، مشتمل بر 34 گویه و پنج بُعد خودکارآمدی در درگیرساختن فراگیران با مسایل علمی، خودکارآمدی در اهمیت‌دادن به شواهد علمی، خودکارآمدی در فرمول‌بندی توضیحات، خودکارآمدی در پیونددادن توضیحات با دانش علمی و خودکارآمدی در گفت‌وگو و تعدیل توضیحات، تایید شد. همسانی درونی پرسش‌نامه نیز در مجموع و بر حسب ابعاد پنج‌گانه، مورد تایید بود. همچنین میزان باورهای خودکارآمدی معلمان در تدریس علوم به‌عنوان یک‌ درس پژوهش‌محور، در سطح متوسط بود.
 نتیجه‌گیری: پرسش‌نامه خودکارآمدی تدریس علوم به‌عنوان یک‌ درس پژوهش‌محور در ایران قابل استفاده است.

واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی، دانش‌آموزان، ویژگی‌های روان‌سنجی
متن کامل [PDF 478 kb]   (2468 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2926 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1394/3/2 | پذیرش: 1394/5/27 | انتشار: 1394/5/28
فهرست منابع
1. Ranjdoost Sh. Studying the utilization of constructivism theory and problem solving method in the development of guidance school science text books. Res Curric Plan. 2011;8(3):11-27. [Persian] [Homepage]
2. Strong RW, Silver HF, Perini MJ. Teaching what matters most: Standard and strategies for raising student\\\\\\\'s achievement. New York: ASCD Pub; 2004. [Homepage]
3. De Koning E, Hamers JHM, Sijtsma K, Vermeer A. Teaching inductive reasoning in primary education. Dev Rev. 2002;(22):211-41. [File]
4. Amini D, Afrooz Gh, Ahadi H, Sharifi Daramadi P, Hooman HA. Compare the effect of strategic thinking, inductive and traditional education methods on student achievement mental retarded students in science class fifth grade in Hamedan. Psychol Except Individ. 2001;1(2):1-19. [Persian] [File]
5. Harlen W. Effective teaching of science: A review of research. Edinburgh: Scottish Council for Research in Education; 1999. [Homepage]
6. Ostadhasanloo H, Faraji Khiyavi Z, Shokrollahi R. Analyze the content the fourth and fifth of sciences book based on educational goals of Merrill. Res Curric Plan. 2012;9(6):117-30. [Persian] [Homepage]
7. Dra-Smolleck L. The development and validation of an instrument to measure preservice teachers’ self-efficacy in regard to the teaching of science as inquiry [Dissertation]. Pennsylvania: The Pennsylvania State University; 2004. [Homepage]
8. Abdullahi B. The role of self-efficacy in empowerment. Sci J Train Manag (Tadbir). 2006;17(168):35-40. [Persian] [Homepage]
9. Zajacova A, Lynch SM, Espenshade TJ. Self-efficacy, stress, and academic success in college. J Res High Educ. 2005;46(6):677-706. [File]
10. Rajabi Gh, Shahny Yeylagh M, Shokrkon H, Haghighi G. The relationship between casual sex, previous math performance, perceived self-efficacy in mathematics resources, goal setting, self-efficacy in mathematics and further mathematics performance attribution style in the second year high school students in Ahwaz. J Educ Psychol. 2005;12(3):101-36. [Persian] [File]
11. Emamjomeh M. Relationship between emotional intelligence and academic self-efficacy and goal orientation in the humanities and engineering students at Tehran University [Dissertation]. Tehran University; 2007. [Persian]
12. Kurt T, Duyar I, Calik T. Are we legitimate yet?: A closer look at the casual relationship mechanisms among principal leadership, teacher selfefficacy and collective efficacy. J Manag Dev. 2011;31(1):71-86. [DOI]
13. Coutinho SA, Neuman G. A model of meta-cognition, achievement goal orientation, learning style and self-efficacy. J Learn Environ Res. 2008;11(2):131-51. [Homepage]
14. Jaafari P, Ghourchian N, Behboodian J, Shahidi N. Developing a structural model for relationships among slf-efficacy, competencies and organizational commitment with teaching quality of faculty members. Q J Res Plan High Educ. 2012;18(2):61-82. [Persian] [Homepage]
15. Dellinger AB, Bobbett JJ, Olivier DF, Ellett CD. Measuring teachers’ self-efficacy beliefs: Development and use of the TEBS-Self. Teach Teach Educ. 2008; 24(3):751-766. [Science Direct]
16. Friedman IA, Kass E. Teacher self-efficacy: A classroom-organization conceptualization. Teach Teach Educ. 2002;18(6):675-86. [Science Direct]
17. Ghalaei B, Kadivar P, Sarami Gh, Esfandiari M. Assessment of teachers’ self-efficacy beliefs model as determinant of their job satisfaction and students’ academic achievement. Res Curric Plan. 2012;9(5):95-107. [Persian] [Homepage]
18. Wolters CA, Daugherty SG. Goal structures and teacher s sense of efficacy: Their relation and association to teaching experience and academic level. J Educ Psychol. 2007;(99):181-93. [Homepage]
19. Chen W. The structure of secondary school teacher job satisfaction and its relationship with attrition and work enthusiasm. Chin Educ Soc. 2007;40(5):17-31. [Homepage]
20. Caprara GV, Barbaranelli C, Borgogni L, Petitta L, Rubinacci A. Teachers’, school staff’s and parents’ efficacy beliefs as determinants of attitudes toward school. Euro J Psychol Educ. 2003;18(1):15-31. [Homepage]
21. Ross JA. Teacher efficacy and the effect of coaching on student motivation. Can J Educ. 1992;17(1):51-65. [Homepage]
22. Pirkamali MA, Momeni Mahmuei H, Pakdaman M. Review of the relationship between self-efficacy of science teachers on motivation, attitude and academic achievement of fifth grade elementary school students. Res Curric Plan. 2013;2(10):123-35. [Persian] [Homepage]
23. Chan D. Teacher self-efficacy and successful sntelligence among Chinese secondary school seachers in Hong Kong. Educ Psychol. 2008;28(7):735–46. [DOI]
24. Karimzadeh Shirazi M, Razavieh A, Kave MH. The relationship between quality of life (QOL) and self-efficacy (SE) of the teachers from Shahrekord. J Shahrekord Uni Med Sci. 2008;10(1):28-35. [Persian] [Homepage]
25. Zahed A, Namvar Y, Nobakht Sh. The relationship between job satisfaction and self-city school teachers in the academic year 2009-10 Meshkinshahr. Learn Eval (Educ). 2009;2(8):107-28. [Persian] [File]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirbagi N, Rezaei K, Zandi K. Validation of Teachers’ Self-Efficacy Questionnaire in Regard to the Teaching of Sciences Course as Inquiry. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (3) :171-178
URL: http://edcbmj.ir/article-1-821-fa.html

شیربگی ناصر، رضایی کیهان، زندی خلیل. اعتباریابی پرسش‌نامه باورهای خودکارآمدی معلمان در تدریس علوم به عنوان درس پژوهش‌محور. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (3) :171-178

URL: http://edcbmj.ir/article-1-821-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645