[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 254-247 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ابعاد کیفیت تدریس با پرسش‌نامه‌های ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزش و نظرخواهی از دانشجویان؛ دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
آمنه قره تپه1 ، منصور رضایی2 ، یحیی پاسدار3 ، فاطمه اسدی4 ، یحیی صفری5 ، مریم نظری6
1- گروه آموزش، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، یران
2- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، rezaei39@yahoo.com
3- گروه تغذیه و کنترل کیفی مواد غذایی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
4- گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
5- گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
6- گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
چکیده:   (9096 مشاهده)

اهداف: هدف ارزش‌یابی اساتید که بخشی از آن به‌عهده دانشجویان گذاشته شده است، بهبود کیفیت تدریس و ارتقای سطح آموزش در دانشگاه است. در این راستا استفاده از فرم­های ارزش‌یابی معتبر که منجر به شناخت مشکلات تدریس و یادگیری شود حایز اهمیت است. این پژوهش با هدف مقایسه ابعاد کیفیت تدریس با استفاده از پرسش‌نامه‌های ارزش‌یابی دانشجویان از کیفیت آموزشی و نظرخواهی از دانشجویان انجام شد.

ابزار و روش­ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی که در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 91-1390 صورت گرفت، 251 دانشجوی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به‌شیوه سرشماری در مطالعه شرکت نمودند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه‌های ارزش‌یابی دانشجویان از کیفیت تدریس و نظرخواهی از دانشجویان بود. به‌منظور تحلیل داده‌ها از آزمون‌های T زوجی، T مستقل، آنالیز واریانس، مجذور کای، من- ‌ویتنی‌یو، کروسکال والیس، ضریب همبستگی پیرسون و توکی استفاده شد.

یافته­ها: مقایسه نمره کلی ارزش‌یابی اساتید بر حسب درجه علمی اساتید و همچنین مقطع و رشته تحصیلی دانشجویان بین دو پرسش‌نامه تفاوت معنی­داری نشان داد (05/0p<). رابطه بین حجم کار مربوط به هر درس و میزان علاقه به درس با نمره کلی ارزش‌یابی اساتید براساس پرسش‌نامه ارزش‌یابی دانشجویان از کیفیت آموزشی معنی‌دار بود (001/0p<).

نتیجه­گیری: هر دو پرسش‌نامه از پایایی قابل قبولی برخوردارند، اما پرسش‌نامه ارزش‌یابی دانشجویان از کیفیت آموزشی ابعاد چندگانه تدریس را بهتر نمایان می‌سازد و در نشان‌دادن نقاط ضعف و قوت کیفیت تدریس اساتید کارآمدتر است.

واژه‌های کلیدی: کیفیت تدریس، ارزش‌یابی دانشجویان از کیفیت آموزشی، دانشکده بهداشت
متن کامل [PDF 456 kb]   (2696 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2787 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1394/3/3 | پذیرش: 1394/7/17 | انتشار: 1394/7/18
فهرست منابع
1. Yamani N, Yousefy A, Changiz T. Proposing a participatory model of teacher evaluation. Iran J Med Educ. 2006;6(2):115-22. [Persian] [Homepage]
2. Raoofi Sh, Sheikhian A, Ebrahimzade F, Tarahi MG, Ahmadi P. Designing a novel sheet to evaluate theoretical teaching quality of faculty members based on viewpoints of stakeholders and Charles E. Glassick\\\'s scholarship principles. Hormozgan Med J. 2010;14(3):167-76. [Persian] [Homepage]
3. Ziaie M, Mirie M, Haji Abadi MR, Mehrijoofard H. Evaluation of faculty Members by Students in Birjand University of Medicine. J Med Educ. 2005;8(1):17-25. [Homepage]
4. Tazakori Z, Akherbeen K, Abedi A, Mowla\\\'ii B. Correlation between four forms of academic evaluation at medical university. J Health Care. 2008;10(4):13-8. [Persian]
5. Gholami Kh, Asady M. The Professors’s professional experience in relation to effective teaching phenomen in higher education. J Theory Pract Curric. 2013;1(2):5-26. [Persian]. [Homepage]
6. Kerman Saravi F, Navidian A, Navabi Sh. Nursing faculty and students views on priorities for the evaluation of teachers. Iran J Nurs. 2011;24(72):18-28. [Persian] [Homepage]
7. Heidari H, Sharifirad GhR, Kamran A. A comparative study of teacher evaluation priorities from viewpoint of the faculty members and students of Lorestan University of Medical Sciences. Health Sys Res. 2013;9(7):749-59. [Persian] [Homepage]
8. Gashmard R, Moatamed N, Vahedparast H. Faculty members\\\' and students’ veiwpoints on characteristics of a good university teacher in Boushehr University of Medical Sciences. Iran J Med Educ. 2011;11(1):47-58. [Persian] [Homepage]
9. Zohoor AR, Eslaminejad T. Indicators of effective teaching from the view of students. Payesh. 2002;1(4):5-13. [Persian] [Homepage]
10. Salehi Sh, Hassan Zahrayi R, Ghazavi Z, Amini P, Ziaei Sh. The characteristics of effective clinical teachers as perceived by nursing faculty and students. Iran J Med Educ. 2004;4(1):37-44. [Persian] [Homepage]
11. Pritchard RE, Potter GC. Adverse changes in faculty behavior resulting from use of student evaluations of teaching: A case study. J Coll Teach Learn. 2011;8(1):1-7. [Homepage]
12. Agbetsiafa D. Evaluating effective teaching in college level economics using student ratings of instruction: A factor analytic approach. J Coll Teach Learn. 2010;7(5):57-66. [Homepage]
13. Devlin M, Samarawickrema G. The Criteria of effective teaching in a changing higher education context. High Educ Res Dev. 2010;29(2):111-24. [DOI]
14. Zabaleta F. The use and misuse of student evaluations of teaching. Teach High Educ. 2007;12(1):55-76. [DOI]
15. Onwuegbuzie AJ. Students’ perceptions of characteristics of effective college teachers: A validity study of a teaching evaluation form using a mixed-methods analysis. Am Educ Res J. 2007;44(1):113-60. [Homepage]
16. Buskist W. Effective Teaching: Perspectives and Insights from Division Two\\\'s 2- and 4-Year Awardees. Teach Psychol. 2002;29(3):188-93. [DOI]
17. Tale’pasand S, Nazifi M, Bigdeli I. Validation of the Iranian version of the questionnaire to assess the quality of teaching students. J Behav Sci. 2009;3(2):113-27. [Persian] [Homepage]
18. Coffey M, Gibbs G. The evaluation of the student evaluation of educational quality questionnaire (SEEQ) in UK higher education. Assess Eval High Educ. 2001;26(1):89-93. [DOI]
19. Marsh H, Roche L. The use of student evaluations of university teaching in different settings the applicability paradigm. Aust J Educ. 1992;36(3):278-300. [Homepage]
20. Marsh HW, Hau KT, Chung CM, Siu TLP. Students evaluations of university teaching: Chinese version of the Student\\\'s Evaluations of Educational Quality (SEEQ) Instrument. J Educ Psychol. 1997;89:568-72.
21. Marsh HW. A longitudinal perspective of student\\\'s evaluations of university teaching: Rating of the same Teachers over a 13 year period. San Francisco, CA: Annual Meeting of the American Educational Research Association; April 20-24, 1992. [Homepage]
22. Fatahi Z, Ohami A, Nohi E, Nakhaei N. Kerman University of Medical Sciences faculty in terms of academic evaluation in 2002-2003. Hormozgan Med J. 2005;9(1):59-66. [Persian]
23. Ghorbani R, Haji-Aghajani S, Heidarifar M, Andade F, Shams-Abadi M. Viewpoints of nursing and para-medical students about the features of a good university lecturer. Koomesh. 2009;10(2):77-83.[Persian] [Homepage]
24. Vakili A, Hajaghajani S, Rashidy-Pour A, Ghorbani R. An investigation of factors influencing student evaluation of teacher performance: A comprehensive study in Semnan university of medical sciences. Koomesh. 2011;12(2):93-103. [Persian] [Homepage]
25. Nouhi E. Factors affecting faculty evaluation by students in Kerman University of Medical Sciences. J Med Educ. 2002;2(1):18-23. [Persian] [Homepage]
26. Marsh HW. Students’ evaluations of university teaching: Research findings, methodological issues and directions for future research. Int J Educ Res. 1987;11(3):253-388. [Science Direct]
27. Sheehan DS. On the invalidity of student ratings for administrative personnel decisions. J High Educ. 1975;46(6):687-700. [Homepage]
28. Fesharakinia A, Khazaee Z, Mohammadpoor M. Assessment of Birjand medical school students\\\' attitudes toward the criteria of academic evaluation in 2009. Mod Care J. 2012;9(1):49-56. [Persian] [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharatapeh A, Rezaei M, Pasdar Y, Asadi F, Safari Y, Nazari M. Comparison of the Teaching Quality Aspects by Student Evaluation of Education Quality (SEEQ) and Students Survey Questionnaires Health School, Kermanshah University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (4) :247-254
URL: http://edcbmj.ir/article-1-824-fa.html

قره تپه آمنه، رضایی منصور، پاسدار یحیی، اسدی فاطمه، صفری یحیی، نظری مریم. مقایسه ابعاد کیفیت تدریس با پرسش‌نامه‌های ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزش و نظرخواهی از دانشجویان؛ دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (4) :247-254

URL: http://edcbmj.ir/article-1-824-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710