:: دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 260-255 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش استفاده از اینترنت بر خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی؛ دانشگاه علوم پزشکی تبریز
غلامرضا گل محمد نژاد بهرامی
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، dr.golmohammad@yahoo.com
چکیده:   (8839 مشاهده)

اهداف: به‌منظور ارتقای کیفیت آموزش در مراکز علمی و آموزشی، استفاده از فنّاوری‌های ارتباطی به‌خصوص اینترنت، تشویق و تبلیغ می‌شود. این در حالی است که هنوز تحقیقات کافی در مورد نقش اینترنت در بهبود کیفیت آموزش و ویژگی‌های مثبت روان‌شناختی دانشجویان انجام نشده‌ است. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش استفاده از اینترنت بر خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی انجام شد.

ابزار و روش‌ها: در این پژوهش شبه‌تجربی، 363 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز (174 دانشجوی کاربر اینترنت و 189 دانشجوی غیرکاربر اینترنت) که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند، به‌صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب و وارد تحقیق شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس انگیزش تحصیلی، پرسش‌نامه خودکارآمدی شرر و پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده از اینترنت و همچنین آخرین معدل تحصیلی دانشجویان استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تحلیل واریانس چندمتغیری، تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون T مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: دانشجویان کاربر اینترنت در مقایسه با دانشجویان غیرکاربر اینترنت به‌طور معنی‌داری از خودکارآمدی عمومی، ابتکار و تلاش بیشتری برخوردار بودند، اما تفاوت آماری معنی‌داری در مولفه پشتکار مشاهده نشد. همچنین دانشجویان کاربر اینترنت در مقایسه با دانشجویان غیرکاربر اینترنت از میانگین پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی (زیرمقیاس‌های علاقه به تکلیف، تلاش تحصیلی، علاقه اجتماعی، کسب ستایش،‌ نمونه‌بودن، کسب پیوستگی و رقابت‌جویی) بیشتری برخوردار بودند، اما در زیرمقیاس قدرت اجتماعی تفاوت آماری معنی‌داری وجود نداشت.

نتیجه‌گیری: خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویانی که از اینترنت استفاده می‌کنند بیشتر از دانشجویانی است که از اینترنت استفاده نمی‌کنند. 

واژه‌های کلیدی: اینترنت، انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 434 kb]   (3997 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (11643 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1394/3/25 | پذیرش: 1394/7/4 | انتشار: 1394/7/4
فهرست منابع
1. Yousefy A, Ghassemi G, Firouznia S. Motivation and academic achievement in medical students. J Educ Health Promot. 2012;1:4. [PubMed]
2. Alinia R, Borjali A, Jomehri F, Sohrabi F. Relationship between General Self Efficacy and Psychopathological Symptoms in High School Students. J Psychol. 2008;12(2):122. [Persian] [Homepage]
3. Bagherian F. Achieved cencequences from using internet for academic training: Psychological and social study of this phenomenon. Q J Res Plan High Educ. 2002;8(1):27-42. [Persian] [Homepage]
4. Tamannaeifar MR, Seddighi Arfaei F, Gandomi Z. Relationship between internet use and academic achievement among high school students in Kashan. J Qazvin Univ Med Sci. 2013;17(2):78-82. [Persian] [Homepage]
5. Hosseini Beheshtian SM. Comparison of internet addiction between girl and boy student of universities of Tehran. Women Stud Biannu J. 2012;2(4):23-42. [Persian] [Homepage]
6. Hasanzadeh R, Bidokhti A, Rezaei A, Rahaei F. The relation of Internet addiction with learners educational achievement and personality characteristics. J Inf Commun Technol. 2012;3(1):95-107. [Persian] [File]
7. Azizi A, Esmaeili S, Esmaeili M, Peyda N. The Internet addiction correlation with Hexaco personality dimensions in high school students. Nurs Educ. 2015;4(2)68-77. [Persian] [File]
8. Zhang Yixin EdD. University students usage and perception of the internet. J Educ Technol Syst. 2003;32(2-3):227-39. [Homepage]
9. Zarezadeh K, Kadivar P. The comparison of self-efficacy and creativity in internet user and non-user students. Educ J. 2007;23(1):111-33. [Persian] [Homepage]
10. Tella A. The impact of motivation on student’s academic achievement and learning outcomes in mathematics among secondary school students in Nigeria. Eurasia J Math Sci Technol Educ. 2007;3(2):149-56. [File]
11. Chen SY, Fu YC. Internet use and academic achievement: gender differences in early adolescence. Adolescence. 2009;44(176):797-812. [PubMed]
12. Chen YF, Peng SS. University students\\\' internet use and its relationships with academic performance, interpersonal relationships, psychosocial adjustment, and self-evaluation. Cyberpsychol Behav. 2008;11(4):467-9. [PubMed]
13. Lin CH, Yu SF. Adolescent internet usage in Taiwan: Exploring gender differences. Adolescence. 2008;43(170):317-31. [PubMed]
14. Gombor A, Vas L. A nation and gendered-based study about the relationship between the big five and motives for internet use: A Hungarian and Israeli comparison. Theory Sci. 2008;10(1):1-6. [File]
15. Nakhaei K, Nakhaei H, Nakhaei F, Yousefi F. The effect information and communication technology on enterpreneuriad creativity. Educ Strateg Med Sci. 2011;4(2):53-6. [Persian] [Homepage]
16. Hariri N, Bagherinejad Z. Analysis of the relationship between motivation and critical thinking with intentional internet search behavior case study: Students of Mazandaran university of medical sciences, hygiene faculty. J Inf Process Manag. 2012;27(4):801-822. [Persian] [Homepage]
17. Gholamali Lavasani M, Azarniyad A, Mehmanpazir P, Rezaeian H. The role of educational self-efficacy and educational negligence on the prediction of amount of Internet affiliation. Glob Media J. 2013;8(2):1-26. [Persian] [File]
18. Ali J, McInerney DM. An analysis of the predictive validity of the inventory of school motivation (ISM). International Educational Conference. Sydney: Australia; 2005. [File]
19. Haghayeg SA, Ghasemi N, Neshatdoost HT, Kajbaf MB, Khabani M. Psychometric properties of diabetes management self-efficacy scale (DMSES). Iran J Endocrinol Metab. 2010;12(2):111-5. [Persian] [File]
20. Navidian A, Abedi MR, Baghban I, Fatehizade MS, Poursharifi H. Reliability and validity of the weight efficacy lifestyle questionnaire in overweight and obese individuals. J Behav Sci. 2009;3(3):217-22. [Persian] [Homepage]
21. Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman; 1997. [Homepage]
22. Ayatollahi J, Ayatollahi F, Bahrololoomi R. Using the internet among dental students in Yazd. Dent Res J (Isfahan). 2010;7(1):7-11. [PubMed]
23. Najafi H. The effect of information technology on students educational achievement. Peik Nour J. 2008;6(3):82-93. [Persian] [Homepage]
24. Diani MH, Taghipanahi F. The study of effective factors on studing motivations in primary and secondary students. Library Sci Inf Sci J. 2008;11(3):29-56. [Persian] [Homepage]
25. Ebrahimabadi H. Using of internet pattern: Learning environment, cultural and social context. Iran Cultural Res. 2009;2(3):79-118. [Persian] [Homepage]
26. Lee EJ, Lee L, Jang J. Internet for the internationals: Effects of internet use motivations on international students\\\' college adjustment. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2011;14(7-8):433-7. [PubMed]


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها