[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 295-300 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش تعلل‌ورزی و خودتنظیمی انگیزشی در پیش‌بینی اشتیاق رفتاری دانشجویان
مسلم عباسی 1، ذبیح پیرانی2، لاله رزمجویی3، فرزانه بنیادی2
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران ، abbasi@kazeronsfu.ac.ir
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
چکیده:   (3693 مشاهده)

اهداف: شناخت عوامل موثر بر اشتیاق رفتاری به‌عنوان یک میانجی مهم در ارتقای سطح عملکرد تحصیلی و انگیزشی دانشجویان، از اهمیت خاصی برخوردار است. این تحقیق با هدف تبیین نقش تعلل‌ورزی و خودتنظیمی انگیزشی در پیش‌بینی اشتیاق رفتاری دانشجویان انجام شد.

ابزار و روش‌ها: در این پژوهش مقطعی- توصیفی از نوع همبستگی، 311 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی 94-1393 به‌روش نمونه‌گیری دردسترس و با استفاده از فرمول کوکران به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس تعلل‌ورزی تحصیلی دانشجویان، مقیاس خودتنظیم‌گری انگیزشی و مقیاس اشتیاق رفتاری استفاده شد. داده‌های به‌دست‌آمده به‌کمک نرم‌افزار SPSS 19 و با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: متغیر تعلل‌ورزی بالاترین همبستگی و متغیر کنترل محیط پایین­ترین همبستگی را با اشتیاق رفتاری داشت (05/0p<). بین متغیرهای خودتنظیم‌گری و اشتیاق رفتاری، ارتباط مثبت و معنی‌دار و بین متغیرهای تعلل‌ورزی و اشتیاق رفتاری، ارتباط منفی و معنی‌دار وجود داشت (001/0p<). 10% واریانس اشتیاق رفتاری دانشجویان مجموعاً از طریق متغیرهای تعلل­ورزی (233/0-=&beta;) و خودتنظیمی انگیزشی (238/0=&beta;) تبیین شد (102/0=R2؛ 001/0p<).

نتیجه‌گیری: کاهش تعلل‌ورزی و افزایش خودتنظیمی انگیزشی می‌تواند اشتیاق رفتاری را در دانشجویان افزایش دهد.

واژه‌های کلیدی: تعلل‌ورزی، خودتنظیمی، اشتیاق، دانشجویان
متن کامل [PDF 443 kb]   (831 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1358 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲
فهرست منابع
1. Cho S. The roles of IQ in the use of cognitive strategies to learn information form a map. Learn Individ Differ. 2010;20(6):694-8. [Science Direct]
2. Rodríguez JL, Boutakidis IP. The association between school engagement and achievement across three generations of Mexican American students. Assoc Mex Am Educ J. 2014;7(1):1-12. [Homepage]
3. Burrows PL. An examination of the relationship among affective, cognitive, behavioral, and academic factors of student engagement of 9th grade students [Dissertation]. Oregon:University of Oregon; 1970. [Homepage]
4. Salaber J. Facilitating student engagement and collaboration in a large postgraduate course using wiki-based activities. Int J Manag Educ. 2014;12(2):115-26. [Science Direct]
5. Fredericks JA, Blumenfeld PC, Paris AH. School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Rev Educ Res. 2004;74(1):59-109. [Homepage]
6. Wang MT, Willett JB, Eccles JS. The assessment of school engagement: examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity. J Sch Psychol. 2011;49(4):465-80. [PubMed]
7. Sene´cal C, Koestner R, Vallerand RJ. Self-regulation and academic procrastination. J Soc Psychol. 1995;135(5): 607-19. [DOI]
8. Fee RL, Tangney JP. Procrastination: A means of avoiding shame or guilt?. J Soc Behav Pers. 2012;5(5):167-84. [Homepage]
9. Hussein I, Sultan S. Analysis of procrastination among university students. Proc Soc Behav Sci. 2014;5:1897-1904. [Science Direct]
10. Chu AC, Chol JN. Rethinking procrastination: Positive effects of active procrastination behavior on attitudes and performance. J Soc Psychol. 2005;145(3):245-64. [PubMed]
11. Fritsch BA, Young BR, Hickson KC. Individual differences in academic procrastination tendency and writing success. Pers Individ Differ. 2003;35(7):1549-57. [Science Direct]
12. Breso E, Salanova M, Schoufeli B. In search of the “third dimension” of burnout: Efficacy or inefficacy?. Appl Psychol. 2007;56(3):460-78. [DOI]
13. Khormaei F, Abbasi M, Rajabi S. A comparison of perfectionism and procrastination in mothers of students with and without learning disability. J Learn Disabil. 2012;1(1):60-77. [Persian] [Homepage]
14. Cole J, Logan TK, Walker R. Social exclusion, personal control, self-regulation, and stress among substance abuse treatment clients. Drug Alcohol Depend. 2011;113(1):13-20. [PubMed]
15. Abbasi M, Dargahi Sh. Role of Procrastination, Self-Regulation and Metacognition in Predicting Students\' Academic Motivation. Educ Strateg Med Sci. 2014;7(5):273-8. [Persian] [Homepage]
16. Saf D, Bashash L. The relationship between goal orientation and motivational strategies among gifted students. Iran J Except Child. 2011;11(3):229-43. [Persian] [Homepage]
17. Mousavi M, Hashemi S, Yazdi A, Soltani E, Ahmadi Z, Khanzadeh M, et al. The prediction of academic procrastination based on emotional intelligence components. J Ilam Univ Med Sci. 2013;21(4):21-9. [Persian] [Homepage]
18. Lavasani M, Ejei M, Davoodi M. The effectiveness of self-regulation learing strategies training on the self-regulation skills, academic engagement and test anxiety. J Psychology. 2013;16(2):162-9. [Persian] [Homepage]
19. Hafezi F, Bkhtyarpur S, Ahmed Fakhreddin A. Compare perfectionism, procrastination and depression in female and male teachers in Ahwaz. J Soc Psychol. 2010;3(9):51-61. [Persian] [Homepage]
20. Waschle K, Allgaiera A, Lachnera A, Finkb S, Nücklesa M. Procrastination and self-efficacy: Tracing vicious and virtuous circles in self-regulated learning. Learn Instr. 2014;29:103-14. [Science Direct]
21. Howell AJ, Watson DC. Procrastination: associations with achievement goal orientation and learning strategies. Personal Individ Differ. 2077;43(1):167-78. [Science Direct]
22. Ferrari JR. Psychometric Validation of two procrastination in ventories for adults: arousal and avoidance measures. J Psychopathol Behav Assess. 1992;14(2):97-110. [Homepage]
23. Wolters CA. Regulation of motivation: Evaluating an underemphasized aspect of self-regulated learning. Educ Psychol. 2003;38(4):189-205. [DOI]
24. Klassen RM. Confidence to manage learning: The self- efficacy for self- regulated learning of early adolescents with learning disabilities. Learn Disabil Q. 2010;33(1):19-30. [Homepage]
25. Khoroushi P, Nili Mr, Abedi A. Relationship between “Cognitive and Emotional Engagement of Learning” and “Self-Efficiency” of Students Farhangian University of Isfahan. Educ Strateg Med Sci. 2014;7(4):229- 34. [Persian] [Homepage]
26. Cole J, Logan TK, Walker R. Social exclusion, personal control ,self-regulation, and stress among substance abuse treatment clients. Drug Alcohol Depend. 2011;113(1):13-20. [PubMed]
27. Pintrich PR, Degroot EV. Motivatinal self–regulated learning components of classroom academic performance. J Educ Psy [File]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi M, Pirani Z, Razmjoiy L, Bonyadi F. Role of Procrastination and Motivational Self-Regulation in Predicting Students' Behavioral Engagement. Educ Strategy Med Sci. 2015; 8 (5) :295-300
URL: http://edcbmj.ir/article-1-835-fa.html

عباسی مسلم، پیرانی ذبیح، رزمجویی لاله، بنیادی فرزانه. نقش تعلل‌ورزی و خودتنظیمی انگیزشی در پیش‌بینی اشتیاق رفتاری دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (5) :295-300

URL: http://edcbmj.ir/article-1-835-fa.html



دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3701