[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 164-159 برگشت به فهرست نسخه ها
نگرش اعضای هیات علمی به آموزش الکترونیکی؛ دانشگاه علوم پزشکی زنجان
اعظم ملکی 1، سقراط فقیه‌زاده2 ، زینب تاران لایق3 ، لیلا نجفی3
1- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران ، malekia@zums.ac.ir
2- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
3- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
چکیده:   (8657 مشاهده)

 اهداف: آموزش الکترونیکی، یکی از روش‌های آموزشی است که در آن فراگیران قادرند با توجه به استعدادهای خود به هدف‌های آموزشی دست یابند. اساتید دانشگاه به‌عنوان یکی از مولفه‌های مهم اجرای برنامه آموزش الکترونیکی باید علاوه بر داشتن دانش و مهارت، نگرش مثبتی نسبت به اثربخش‌بودن این روش آموزشی داشته باشند. هدف مطالعه حاضر، بررسی نگرش اساتید دانشگاه علوم پزشکی زنجان نسبت به آموزش الکترونیکی بود.
 ابزار و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1393 با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، نگرش 69 نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی زنجان نسبت به آموزش الکترونیکی بررسی شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه بررسی مشخصات دموگرافیک و وضعیت مهارت و دسترسی به کامپیوتر و پرسش‌نامه استاندارد نگرش آموزش الکترونیکی میشرا بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذورکای آنالیز شدند.
یافته‌ها: دسترسی اساتید به کامپیوتر در 44 نفر (8/63%) در حد خیلی مطلوب و مهارت اساتید در زمینه استفاده از کامپیوتر در 50 نفر (5/72%) در حد مطلوب بود. همچنین 54 نفر (3/78%) از اساتید در زمینه آموزش الکترونیکی دارای نگرش مثبت بودند. وضعیت نگرش اساتید فقط با مرتبه علمی اساتید ارتباط معنی‌داری داشت، به‌طوری که اساتید با مرتبه علمی استادیاری نگرش مثبت‌تری نسبت به آموزش الکترونیکی در مقایسه با سایر مرتبه‌ها داشتند (04/0=p).
نتیجه‌گیری: نگرش اکثریت اساتید دانشگاه علوم پزشکی زنجان نسبت به آموزش الکترونیکی، مثبت و دسترسی و مهارت کامپیوتری آنها در وضعیت مطلوب است که تا حدی مبین ظرفیت مناسب اساتید این دانشگاه برای اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌های آموزش الکترونیکی است.

واژه‌های کلیدی: آموزش الکترونیکی، نگرش، آموزش از راه دور، ایران
متن کامل [PDF 480 kb]   (2563 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2606 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1394/4/5 | پذیرش: 1394/5/27 | انتشار: 1394/5/28
فهرست منابع
1. Mosalanejad L, Sobhanian S. The assessing critical thinking in two groups of virtual and traditional education in Shiraz University. Mag Elearning Distrib Acad. 2011;1(3):16-23. [Persian] [Homepage]
2. Rokhafroz D, Sayadi N, Hakim A. The study of knowledge and view of faculty members of Ahvaz Jundishapur university of medical sciences with short term and long term strategies of combind e- learning. A Cross Sectional Study. Educ Dev Jundishapour. 2012;3(4):30-8. [Persian] [Homepage]
3. Zarif Sanaee N. Assessing the criteria for the quality and effectiveness of e-Learning in higher education. Mag Elearning Distrib Acad. 2011;1(3):24-32. [Persian] [Homepage]
4. Bediang G, Stoll B, Geissbuhler A, Klohn AM, Stuckelberger A, Nko’o S, et al. Computer literacy and E-learning perception in Cameroon: The case of yaounde faculty of medicine and biomedical sciences. BMC Med Educ. 2013;13:57. [PubMed]
5. Mullan F, Frehywot S, Omaswa F, Buch E, Chen C, Greysen SR, et al. Medical schools in sub-Saharan Africa. Lancet. 2011;377(9771):1113-21. [Homepage]
6. Darab B, Montazer GhA. An eclectic model for assessing e-learning readiness in the Iranian universities. Comput Educ. 2011;56(3):900-10. [Science Direct]
7. Ruiz JG, Mintzer MJ, Leipzig RM. The impact of e-learning in medical education. Acad Med. 2006;81(3):207-12. [Science Direct]
8. Frehywot S, Vovides Y, Talib Z, Mikhail N, Ross H, Wohltjen H, et al. E-learning in medical education in resource constrained low-and middle-income countries. Hum Resour Health. 2013;11(1):4. [Homepage]
9. Ghanbari A, Asgari F, Taheri M. Viewpoints of faculty members of Guilan university of medical sciences in regard to electronic learning. J Strides Dev Med Educ. 2012;8(2):159-66. [Persian] [Homepage]
10. Omoiee Milan Ghashghagh M, Mehdinezhad V, Yaghoubi N. Assessing factors affecting the tendancy to use electronic learning systems among faculty members. Mag Elearning Distrib Acad. 2012;2(3):28-38. [Persian] [Homepage]
11. Bahadorani M, Yamani N. Assessment of knowledge, attitude and computer skills of the faculty members of Isfahan university of medical sciences in regard to the application of computer and information technology. Iran J Med Educ. 2002;2(1):11-8. [Persian] [Homepage]
12. Harirchian SM, Yarmohammadian MH, Bahrami S, Bahadorani M, Soleimanian M. Web-based education; study of knowledge, attitude and practice of faculty members Isfahan university of medical sciences. Health Inf Manag. 2010;7(3):243-50. [Persian] [Homepage]
13. Mehdizadeh F, Mehdizadeh H, Sarmadi M, Azizi M, Allaei M. A study on electronic learning readiness of faculty members of western Iran’s medical universities. J Ilam Uni. 2012;19(4):62-9. [Persian] [Homepage]
14. Abdollahi M, Zamani BE, Ebrahimzade I, Zare H, Zandi B. Presenting a conceptual model for investigating faculty participation main worries and inhibitors. Mag Elearning Distrib Acad. 2010;1(2):2-9. [Persian] [Homepage]
15. Panda S, Mishra S. E‐Learning in a mega open university: Faculty attitude, barriers and motivators. Educ Media Int. 2007;44(4):323-38. [DOI]
16. Al-Shammari MO, Higgins S. Obstacles facing faculty members in the effective implementation of e-learning at some universities in Saudi Arabia. Int J Inf Technol Comput Sci. 2015;19(1):1-13. [File]
17. Mishra S, Panda S. Development and factor analysis of an instrument to measure faculty attitude towards e-learning. Asian J Distance Educ. 2007;5(1):27-33. [File]
18. Latifnejad Roudsari R, Jafari H, Hosseini BL, Esfahani A. Measuring students\\\\\\\' knowledge and attitude towards E-learning in Mashhad university of medical sciences (MUMS). Iran J Med Educ. 2011;10(4):364-73. [Persian] [Homepage]
19. Zolfaghari M, Sarmadi MR, Negarandeh R, Zandi B, Ahmadi F. Attitudes of nursing and midwifery school\\\\\\\'s faculty toward blended E-learning at Tehran university of medical sciences. Hayat. 2009;15(1):31-9. [Persian] [Homepage]
20. Seyede Naghavi MA. Study of teachers and students attitude toward E-learning: Surveying in Iran’s E-learning Universities. Q J Res Plan High Educ. 2007;13(1):157-76. [Persian] [Homepage]
21. Gasaymeh AM. A study of faculty attitudes toward internet-based distance education: A survey of two Jordanian public universities: Ohio university [Dissertation]. Ohio University, The College of Education; 2009. [Homepage]
22. Alkhalaf S, Drew S, AlGhamdi R, Alfarraj O. E-Learning system on higher education institutions in KSA: Attitudes and perceptions of faculty members. Procedia-Soc Behav Sci. 2012;47:1199-205. [Science Direct]
23. Sabzwari S, Kauser S, Khuwaja AK. Experiences, attitudes and barriers towards research amongst junior faculty of Pakistani medical universities. BMC Med Educ. 2009;9(1):68. [Homepage]
24. Mokhtari Nouri J, Zahri S, Yaghmayi F, Ebadi A, Yoldahkhan M. Study of factors relation to intenet use with usage of internet by teachers according to theory of reasoned action. Iran J Nurs Res. 2011;5(19):25-34. [Homepage]
25. Zolfaghari M, Negarandeh R, Ahmadi F. The evaluation of a blended E-learning program for nursing and midwifery student in Tehran university of medical sciences. Iran J Med Educ. 2011;10(4):398-409. [Persian] [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki A, Faghihzadeh S, Taran Layegh Z, Najafi L. Faculty Members’ Attitude toward e-Learning Zanjan University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (3) :159-164
URL: http://edcbmj.ir/article-1-838-fa.html

ملکی اعظم، فقیه‌زاده سقراط، تاران لایق زینب، نجفی لیلا. نگرش اعضای هیات علمی به آموزش الکترونیکی؛ دانشگاه علوم پزشکی زنجان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (3) :159-164

URL: http://edcbmj.ir/article-1-838-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645