[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 201-195 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش سلامت خانواده و سبک‌های دلبستگی در پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان
عذرا اعتمادی 1، سجاد سعادت2
1- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روا‌ن‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، o.etemadi@edu.ui.ac.ri
2- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (10146 مشاهده)

اهداف: باورهای فراگیران در مورد توانایی‌های خود در فرآیند تحصیل در قالب خودکارآمدی تحصیلی تعریف می‌شود که تحقق آن متاثر از عوامل مختلفی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای سلامت خانواده و سبک‌های دلبستگی در پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی انجام شد.

ابزار و روش‌ها: این پژوهش توصیفی- مقطعی با طرح همبستگی در جامعه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 94-1393 انجام شد و 335 دانشجو به‌روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس خانواده اصلی هاوشتات و همکاران، پرسش‌نامه سبک‌های دلبستگی بزرگسالان هازان و شیور و پرسش‌نامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اون و فرامن استفاده شد. تحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS 22 و با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندمتغیره به‌روش گام‌به‌گام انجام شد.

یافته‌ها: خودکارآمدی تحصیلی با متغیرهای سلامت خانواده (274/0=r) و سبک دلبستگی ایمن (336/0=r) همبستگی مثبت و معنی‌دار و با متغیرهای سبک دلبستگی اجتنابی (413/0-=r) و سبک دلبستگی اضطرابی (402/0-=r) همبستگی منفی و معنی‌دار داشت (01/0p<). متغیرهای پیش‌بین سبک دلبستگی اجتنابی (828/4-=t؛ 0001/0=p)، سبک دلبستگی ایمن (108/5=t؛ 0001/0=p)، سبک دلبستگی اضطرابی (217/3-=t؛ 001/0=p) و سلامت خانواده (061/3=t؛ 002/0=p)، 3/۰ از واریانس خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان را تبیین کردند و به‌ترتیب در پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی نقش بیشتری داشتند.

نتیجه‌گیری: سلامت خانواده و سبک دلبستگی ایمن باعث افزایش باور خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان و سبک‌های دلبستگی اجتنابی و اضطرابی باعث کاهش باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان هستند. 

واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، سلامت خانواده، سبک‌های دلبستگی، دانشجویان
متن کامل [PDF 527 kb]   (3411 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3835 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1394/5/6 | پذیرش: 1394/6/4 | انتشار: 1394/6/14
فهرست منابع
1. Woolf K, Cave J, Greenhalgh T, Dacre J. Ethnic stereotypes and the underachievement of UK medical students from ethnic minorities: Qualitative study. BMJ. 2008;337:a1220. [Homepage]
2. Abdulghani HM, Al-Drees AA, Khalil MS, Ahmad F, Ponnamperuma GG, Amin Z. What factors determine academic achievement in high achieving undergraduate medical students?: A qualitative study. Med Teach. 2014;36(Suppl 1):S43-8. [PubMed]
3. Roohi G, Asayesh H, Bathai S, Shouri Bidgoli A, Badeleh M, Rahmani H. The relationship between self-efficacy and academic motivation among students of medical sciences. J Med Educ Dev. 2013;8(1):45-51. [Persian] [Homepage]
4. Bandura A. Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychol Rev. 1977;84(2):191-215. [DOI]
5. Ramachandran VS. Encyclopedia of Human Behavior. 2nd edition. London: Burlington, MA; 2012. [Homepage]
6. Schultz DP, Schultz SE. Theories of personality. 10th edition. USA: Cengage Learning; 2011. [Persian] [Homepage]
7. Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. New York: Worth Publishers; 1997. [Homepage]
8. Komarraju M, Nadler D. Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter?. Learn Individ Differ. 2013;25:67-72. [Homepage]
9. Stankov L, Lee J, Luo W, Hogan DJ. Confidence: A better predictor of academic achievement than self-efficacy, self-concept and anxiety?. Learn Individ Differ. 2012;22(6):747-58. [Science Direct]
10. Diseth Å. Self-efficacy, goal orientations and learning strategies as mediators between preceding and subsequent academic achievement. Learn Individ Differ. 2011;21(2):191-5. [Science Direct]
11. Bandura A. Perceiving self-efficacy in cognitive development and functioning. Educ Psychol. 1993;28(2):117-48. [DOI]
12. Bandura A. Psychological Modeling Theory and practice. New York: Lieber-Antherto; 1978. [File]
13. Denham SA. Part I: The definition and practice of family health. J Famil Nurs. 1999;5(2):133-59. [Homepage]
14. Nilforooshan P, Abedi MR, Ahmadi SA. Family pathology, classification and assessment. 2nd edition. Isfahan: University of Isfahan; 2014. [Persian] [Homepage]
15. Bowlby J. Attachment and loss. 2nd edition. New York: Basic Books; 1969. [File]
16. Bowlby J. A secure base: Clinical applications of attachment theory. London: Taylor & Francis; 2005. [Homepage]
17. Hazan C, Shaver P. Romantic love conceptualized as an attachment process. J Personal Soc Psychol. 1987;52(3):511-24. [File]
18. Simpson JA. Influence of attachment style on romantic relationships. J Personal Soc Psychol. 1990;59(5):971-80. [Homepage]
19. Ekeh PU. Children’s attachment styles, academic achievement and social competence at early childhood. Afri Res Rev. 2012;6(4):335-48. [Homepage]
20. Tavakolizadeh J, Tabari J, Akbari A. Academic self-efficacy: Predictive role of attachment styles and meta-cognitive skills. Procedia Soc Behav Sci. 2015;171:113-20. [Science Direct]
21. Asghari F, Saadat S, Atefi Karajvandani S, Janalizadeh Kokaneh S. The relationship between academic self-eficacy and psychological well-being, family cohesion, and spiritual health among students of Kharazmi university. Iran J Med Educ. 2014;14(7):581-93. [Persian] [Homepage]
22. Hosseini Dowlatabadi F, Sadeghi A, Saadat S, Khodayari H. Relationship between self-efficacy and self- actualization with coping strategies among students. Res Med Educ. 2014;6(1):10-8. [Persian] [Homepage]
23. Krejcie R, Morgan D. Determining sample size for research activities. Educ Psychol Meas. 1970;30:607-10. [Homepage]
24. Hovestadt AJ, Anderson WT, Piercy FP, Cochran SW, Fine M. A family-of-origin scale. J Marital Fam Ther. 1985;11(3):287-97. [Homepage]
25. Karami A. Psychometric characteristics and standardization of health level of family-of-origin scale. Coun Res Dev. 2011;10(38):103-20. [Persian] [Homepage]
26. Rafiee S, Hatami A, Froghi AA. The relationship between early maladaptive schemas and attachment style in women with marital infidelity. Women Soc. 2011;2(1):21-36. [Persian] [File]
27. Moezeni T, Aghaee A, Golparvar M. Predict the attachment based on styles parenting styles in children. J Instr Eval. 2014;7(25):87-99. [Persian] [File]
28. Owen SV, Froman RD. Development of a college academic self-efficacy scale. New Orleans, LA: Annual meeting of the National Council on Measurement in Education; April 6-8, 1988. [Homepage]
29. Fan W, Williams CM. The effects of parental involvement on students’ academic self-efficacy, engagement and intrinsic motivation. Educ Psychol. 2010;30(1):53-74. [DOI]
30. Hall AS. Expanding academic and career self-efficacy: A family systems framework. J Couns Dev. 2003;81(1):33-9. [DOI]
31. Jamali M, Noroozi A, Tahmasebi R. Factors affecting academic self-efficacy and its association with academic achievment among students of Bushehr university medical sciences 2012-13. Iran J Med Educ. 2013;13(8):629-41. [Persian] [Homepage]
32. Caprara GV, Pastorelli C, Regalia C, Scabini E, Bandura A. Impact of adolescents\\\\\\\\\\\\\\\' filial self-efficacy on quality of family functioning and satisfaction. J Res Adolesc. 2005;15(1):71-97. [File]
33. Mishra S, Shanwal VK. Role of family environment in developing self-efficacy of adolescents. Integr J Soc Sci. 2014;1(1):28-30. [Homepage]
34. Wright SL, Perrone‐McGovern KM, Boo JN, White AV. Influential factors in academic and career self‐efficacy: Attachment, supports, and career barriers. J Couns Dev. 2014;92(1):36-46. [DOI]
35. Mir F. The role of self-efficacy and attachment style: Support of dietary self-care in adults with type 2 diabetes [Dissertation]. University of Birmingham; 2009. [Homepage]
36. Izadi Tameh A, Nemati Dehkordi SH, Nemati Dehkordi M. The relationship between attachment style on self-efficacy and self-care in patients with type 2 diabetes. J Diabetes Nurs. 2014;1(2):50-60. [Persian] [Homepage]
37. JenaAbadi H, Ahani MA. Investigating the relationship between attachment styles, self-efficiency and academic performance of high school students of Zahedan city. Int J Econ Manag Soc Sci. 2014;3(5):260-4. [Persian] [Homepage]
38. Faraghi M, Abedini M. The relationship between attachment style with mental health, academic performance and self-efficacy of high school students in Bandar Abbas city. GMP Rev. 2015;18(1):373-8. [File]
39. Saadat S, Asghari F, Jazayeri R. The relationship between academic self-efficacy with perceived stress, coping strategies and perceived social support among students of university of Guilan. Iran J Med Educ. 2015:15(2):67-78. [Persian] [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Etemadi O, Saadat S. Role of Family Health and Attachment Styles in Prediction of Students’ Academic Self-Efficacy . Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (4) :195-201
URL: http://edcbmj.ir/article-1-846-fa.html

اعتمادی عذرا، سعادت سجاد. نقش سلامت خانواده و سبک‌های دلبستگی در پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (4) :195-201

URL: http://edcbmj.ir/article-1-846-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645