مقدمه: ارتقای مراقبتهای بهداشتی مستلزم توانایی پرستاران در ارایه مراقبتهای موثر، صحیح و مطمئن، مطابق با نیازهای مراقبتی بیماران و هماهنگ با سایر کارکنان بهداشتی است. مهمتر اینکه پرستاران باید برای دستیابی به پیامدهای مطلوب مراقبتهای بهداشتی، متفکرانی نقاد، حلکنندگان مساله و تصمیمگیرندگانی موثر باشند. در نتیجه، تفکر بهصورت انتقادی، بهطور وسیع در اهداف اساسی آموزش پرستاری گنجانده شده است. بنابراین، مدرسان پرستاری برای آمادهکردن فارغالتحصیلانی که قادر به تفکر نقادانه و حل مساله در بسیاری از مراکز بالینی باشند، تحت فشار قرار دارند. بهمنظور بهبود یادگیری معنیدار، استفاده از روشهای تدریس فعال بهجای استناد به روشهای سنتی که قدرت حفظکردن را افزایش میدهند مورد نیاز است. این مطالعه در صدد ارایه روشهای جایگزین است.
نتیجهگیری: نقشهکشی مفهومی از روشهای نوین تدریس است که اولینبار در سال 1984 توسط نواک و گوین برای تسهیل فرآیند یادگیری معنیدار معرفی شد. نقشهکشی مفهومی دیاگرامی است که مجموعهای از مفاهیم و معانی را در چارچوب منظم و سلسلهمراتبی منطبق بر ساختار و یادگیری مغز انسان با ایجاد ارتباطهای منطقی بین آنها، در کنار هم در سطوح مختلف قرار میدهد. بنابراین نقشهکشی مفهومی روش تدریس فعالی است که میتواند به مدرسان پرستاری برای آمادهکردن فارغالتحصیلانی دارای توانایی تفکر نقادانه در محیطهای پیچیده مراقبتهای بهداشتی کمک کند. از نقشههای مفهومی میتوان برای توسعه مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان، ارایه مراقبتهای بیمارمحور و جامعهنگر، آمادهکردن دانشجو برای انجام امور بالینی، برقرای ارتباط بین نظریه و بالین استفاده کرد.
Masoumi M., Ebadi A., Daneshmandi M., Raeisifar A.. Concept mapping modern teaching strategy in nursing education. Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (1) :47-51 URL: http://edcbmj.ir/article-1-87-fa.html
معصومی معصومه، عبادی عباس، دانشمندی محمد، رئیسی فر افسانه. نقشه مفهومی شیوه تدریس نوین در آموزش پرستاری . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (1) :47-51