[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1394 ) ::
جلد 8 شماره 6 صفحات 48-43 برگشت به فهرست نسخه ها
محیط آموزشی بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص)؛ دیدگاه کارورزان گفتاردرمانی
رامین محسنی1 ، نازیلا صندوقدار2 ، حمیدرضا برادران3 ، جلیل کوهپایه‌زاده4
1- بخش گفتاردرمانی، بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- بخش گفتاردرمانی، بیمارستان طالقانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، n.sandoughdar@sbmu.ac.ir
3- گروه توسعه و آموزش پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (8641 مشاهده)

اهداف: آموزش بالینی در افزایش مهارت عملی دانشجویان پزشکی نقش مهمی ایفا می‌کند. بنابراین برای اطمینان از موثربودن محیط بالینی در یادگیری، این محیط باید مورد ارزش‌یابی قرار گیرد. این مطالعه، با هدف ارزیابی محیط آموزشی براساس مدل DREEM از دیدگاه کارورزان گفتاردرمانی در بخش‌های بالینی مغز و اعصاب و گوش و حلق و بینی در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.

ابزار و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 59 نفر از کارورزان گفتاردرمانی سال آخر مقطع کارشناسی (ترم‏های هفتم و هشتم)، در نیم‌سال اول و دوم سال تحصیلی 93-1392 در بخش‌های داخلی مغز و اعصاب و گوش و حلق و بینی بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) به‌صورت سرشماری در مطالعه شرکت کردند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه استانداردشده 44سئوالی DREEM بود. تحلیل داده‌ها، با استفاده از آزمون T مستقل و به‌کمک نرم‌افزار SPSS 18 انجام گرفت.

یافته‌ها: میانگین مجموع نمرات به‌دست‌آمده از پنج حیطه محیط آموزشی، 7/125 از 176 امتیاز بود که کیفیت آموزشی با 44/71% مطلوب ارزیابی شد. همچنین از پنج حیطه مورد بررسی، تنها حیطه درک کارورز از توان یاددهی اساتید در سطح بسیار مطلوب ارزیابی شد و سایر حوزه‌ها در حد مطلوب بودند. محیط آموزشی از نظر گروه مردان و زنان، مجردان و متاهلان و ترم‌های هفت و هشت تفاوت معنی‌داری نداشت (05/0p>).

نتیجه‌گیری: براساس مدل DREEM، محیط آموزشی بخش‌های بالینی مغز و اعصاب و گوش و حلق و بینی بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) در دانشگاه علوم پزشکی ایران، از نگاه کارورزان گروه گفتاردرمانی مطلوب ارزیابی می‌شود.

واژه‌های کلیدی: الگوی DREEM، محیط آموزشی، گفتاردرمانی
متن کامل [PDF 448 kb]   (2364 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2239 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1394/7/12 | پذیرش: 1394/10/8 | انتشار: 1395/1/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohseni R., Sandoughdar N., Bradaran H.R., Kouhpayezadeh J.. Educational Environment of Rasoul-e-Akram Hospital; Viewpoints of Speech-Therapy Learners. Educ Strategy Med Sci 2016; 8 (6) :43-48
URL: http://edcbmj.ir/article-1-878-fa.html

محسنی رامین، صندوقدار نازیلا، برادران حمیدرضا، کوهپایه‌زاده جلیل. محیط آموزشی بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص)؛ دیدگاه کارورزان گفتاردرمانی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (6) :43-48

URL: http://edcbmj.ir/article-1-878-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710